dissabte, 26 de desembre del 2009

Catàleg de les carrosseries de FACTORIAS ZANE SA de Saragossa: gentilesa del senyor Joan Brugués.

Avui dia de Sant Esteve, festivitat molt celebrada a Catalunya, amb el desig de que gaudiu d'unes bones festes nadalenques us presentem gràcies a la generositat del senyor Joan Brugués i Prat, propietari de l'empresa AUTOCARS BRUGUES OLIVET SA, de Banyoles (Pla de l'Estany), i fundador de GIRONABUS SA, de Salt (Gironès), un catàleg complert de les carrosseries que fabricava FACTORIAS ZANE SA, de Saragossa, durant la segona meitat dels anys 1960.

FACTORIAS ZANE SA fou creada pel senyor Vincenzo Angelino Gervasio, després d'abandonar la gerència de FACTORIAS NÁPOLES SA, empresa fabricant dels camions, autocars i furgonetes NAZAR, quan l'any 1963 se'n va fer càrrec LA CAJA DE AHORROS DE ARAGÓN degut als greus problemes econòmics que patia NAZAR, nomenant com a gerent el reconegut economista José Ramón Lasuen Sancho.

Aquesta empresa carrossera aprofitava la gran experiència acumulada pel senyor Angelino com a dissenyador i carrosser d'autocars i camions, activitat que ja havia iniciat en els anys 1940 patentant una cabina de camió muntable sobre els malmesos camions que circulaven després de la guerra civil.

En aquest full publicitari hi ha una vista aèria de les instal·lacions encara en construcció que ocupava FACTORIAS ZANE SA, al carrer Camelia del barri de Valdifierro de Saragossa, amb una superfície de 22.000 m2, especificant que fabricaven tant carrosseries normals com carrosseries autoportants amb xassís incorporat.

-000

El segon document que m'ha lliurat el senyor Brugués és un full on aquesta empresa ofereix com a alternativa a la compra d'un autocar nou, la transformació d'un autocar usat en un modern autocar amb motor al darrera, amb un estalvi d'un 50%, segons els números de FACTORIAS ZANE SA.

img027

El document més interessant que el senyor Joan Brugués conserva de FACTORIAS ZANE SA és un catàleg de les diverses carrosseries que aquesta empresa oferia l'any 1967:

-000

-000

-000

-000

-000

8_01

7_01

6_01

FACTORIAS ZANE SA

FACTORIAS ZANE SA

Esquema de la carrosseria prefabricada, de l'autobastidor de la carrosseria autoportant i peces que l'integraven:

-000

-000

9_01

-000

Sembla que el senyor Vincenzo Angelino va acabar la seva activitat industrial de la mateixa manera que l'havia iniciada: carrossant autocars i refent carrosseries d'autocars vells.

A Catalunya, sabem que OLIVETRANS SA de Banyoles va tenir uns quants autocars SAVA-AUSTIN carrossats per FACTORIAS ZANE SA, un dels quals era el model de gran luxe amb un disseny de línies arrodonides i de gran bellesa on hi destacava la gran superfície de vidres que tenia. També la companyia LA HISPANO IGUALADINA SA va tenir un Rubel equipat amb un motor Perkins Hispania i carrossat per FACTORIAS ZANE SA.

El senyor Josep Vert i Planas, fill de Torroella de Montgrí, municipi de la comarca del Baix Empordà, era un gran coneixedor de les carrosseries per experiència professional i de les tartanes per tradició familiar; un cop jubilat va escriure una trilogia sobre les carrosseries amb un repàs dels principals fabricants de les comarques gironines, com AYATS, BEULAS o NOGE.

Crec que la important indústria d'automoció que hi ha hagut i encara hi ha a Saragossa justifica amb escreix la publicació d'un llibre que recollís la història i principals productes de carrossers com LERMA AUTOBASTIDORES INDUSTRIALES, ICARSA, NAZAR, CISCAR, ZANE, VANHOLL i HISPANO CARROCERA, entre d'altres. L'absència d'una publicació d'aquesta mena talment com el treball del senyor Vert amb els carrossers gironins, palesa la poca consideració que el patrimoni industrial suscita entre les Administracions, institucions i empreses implicades.

Vull agrair l'amabilitat i generositat del senyor Brugués difonent un document prou interessant, que en aquestes dates tan assenyalades esdevé tot un regal per als afeccionats a l'automoció, referit a una empresa que no ha tingut pas la reconeixença que li pertoca atès que llurs dissenys foren capdavanters al seu temps i van prefigurar les carrosseries d'autobusos i autocars dels anys 1970.

divendres, 18 de desembre del 2009

La flota actual de vehicles de TRANSPORTS MIR de Ripoll (Ripollès)

Com a complement de l'anterior crònica dedicada a TRANSPORTS MIR, del municipi de Ripoll, avui repassarem l'actual flota de vehicles d'aquesta coneguda empresa, la qual a mitjans dels anys 1980 va deixar llurs instal·lacions de sempre a la carretera de Barcelona traslladant-se a un garatge amb un pati exterior al carrer Progrés de Ripoll, just al costat de la fàbrica tèxtil COTOLLA. Fotografia de la façana del garatge que ocupa actualment TRANSPORTS MIR, la part superior de la qual és destinada a habitacions per als xòfers.

IMG_2173

El senyor Manel Mir sempre ha confiat en carrossers catalans, especialment BEULAS, possiblement el millor carrosser de l'Estat espanyol amb un dissenys conservadors i una gran cura per la qualitat. Fotografia del darrer autocar Pegaso de TRANSPORTS MIR carrossat per BEULAS, donat de baixa ja fa una pila d'anys i que roman en el pati exterior de l'empresa:

Autocar Pegaso de TRANSPORTS MIR de Ripoll

Part de la flota de Can Mir aparcada dins de la nau del carrer Progrés de Ripoll, fotografiada el mes de desembre de l'any 2009:

IMG_2192

Espectacular autocar Mercedes Benz carrossat per Ayats, model Olimpo, aparcat dins de la nau de Can Mir:

Autocar Mercedes Benz de l'empresa TRANSPORTS MIR de Ripoll (Girona)

IMG_2186

Autocar Man carrossat per Setra, el millor carrosser europeu i possiblement mundial:

IMG_2180

Microbus carrossat sobre una Ford Transit:

IMG_2193

Autocar Volvo carrossat per Beulas, model Steygo: els motors Volvo són d'una gran fiabilitat si bé llur consum és generalment elevat.

IMG_2185

Autobus de l'empresa TRANSPORT MIR de Ripoll

Dos microbusos Iveco recentment comprats, fotografiats al garatge de Can Mir:

IMG_2194

IMG_2189

IMG_2191

Autocar Man destinat a la línia regular entre Ripoll i Campdevànol, aparcat a la parada de davant del Monestir de Santa Maria de Ripoll:

Autocar de l'empresa MIR a Ripoll (Girona)

Autocar Daf carrossat per NOGE aparcat dins del garatge del carrer Progrés de Ripoll:

IMG_2182

Autobus de l'empresa TRANSPORT MIR de Ripoll

Indcar Mago carrossat sobre un Iveco:

IMG_2188

Autocar Mercedes Benz carrossat per BEULAS. El disseny clàssic d'aquesta carrosseria manté llur vigència estètica malgrat el pas del temps:

Autocar de l'empresa TRANSPORTS MIR de Ripoll (Girona)

Microbus Volkswagen fotografiat a l'estació d'autobusos de Ripoll:

Autobus de l'empresa TRANSPORTS MIR de Ripoll (Girona)

Autobus de Can Mir a l'estació d'autobusos de Ripoll (Girona)

Autocar Daf carrossat per BEULAS:

Autocar DAF de Transports MIR de Ripoll (Girona)

Microbus Mercedes Benz aparcat dins del garatge del carrer Progrés de Ripoll:

Autobus de l'empresa TRANSPORT MIR de Ripoll

LDV carrossat per BEULAS fotografiat al pas de Pordoi, en les Dolomites (Itàlia):

P1010248

P1010199

Un Volvo carrossat per NOGE, model Touring, de TRANSPORTS MIR:

IMG_2179

Autocar Volvo de TRANSPORTS MIR de Ripoll

Dues fotografies d'un Microbus Iveco aparcat davant de l'Ajuntament de Ripoll i a l'estació d'autobusos de Ripoll:

autobus de l'empresa TRANSPORTS MIR de Ripoll (Girona)

Autocar Iveco a l'estació de busos de Ripoll (Girona)

Autocar Scania carrossat per Irizar:

IMG_2175

IMG_2178

El darrer autocar comprat pel senyor Manel Mir: un LDV carrossat per BEULAS, el qual ha actualitzat els colors característics i identificadors d'aquesta empresa centenària, començant pel nom de l'empresa:

IMG_2177

IMG_2195

Microbus Renault fotografiat a l'estació d'autobusos de Ripoll:

Autocar Renault de l'empresa TRANSPORTS MIR de Ripoll

Irizar Century carrossat sobre un Iveco:

Autobus de l'empresa TRANSPORT MIR de Ripoll

Autocar Iveco de TRANSPORTS MIR de Ripoll (Girona)

Aquestes fotografies palesen que TRANSPORT MIR té una flota molt equilibrada i completa per a atendre els serveis que ofereix: transport escolar i per a empreses, línies regulars i serveis discrecionals per l'Estat espanyol i per la resta d'Europa.