L'orígen de l'empresa OLIS SABATER es remunta l'any 1820, quan l'Antoni Esteve i Esteve funda l’empresa que es dedicava al comerç d’ametlles, avellanes, pinyons, aiguardents, vins i olis. Aquests conreus sempre han tingut molta importància i anomenada al camp de Tarragona.
Cap al 1830-40, Can Sabater només es comptabilitzaven els mistos, degut a que eren els arrendataris del monopoli del govern. També feien de banquers, a compte de la collita. En aquests anys, a més, s’especialitzen només en fruïts secs i olis, i aviat abandonen el negoci de la banca.
Durant la segona meitat del segle XIX, la casa d'olis Sabater s'anomena Vídua de Esteve. Més endavant, la casa va canviant de nom: Vídua i fills d’Antonio Esteve, Esteve Grau i companyia, Esteve Sabater i companyia, Josep Sabater Roig, i Antoni Sabater Esteve i companyia.
En les importacions d'avellanes al port de Tarragona a finals del segle XIX i començaments del segle XX, una de les coses típiques era la corrua que es formava en descarregar el vaixell durant hores. Les avellanes s’arreglaven, es netejaven i s’assecaven, directament.
En la dècada del 1880, Can Sabater es dedica a l’oli i figues de Fraga (Baix Cinca), i durant una temporada també entra en el negoci al safrà. Així mateix disposen de trencadors d’ametlles i molí d’oli a les Borges Blanques (Garrigues).
Vers l'any 1890, en Josep Sabater Roig construeix un magatzem d’oli al mas d’Alcolea, conegut com el “mas de l’oli”. Hi produeix oli i sabó de Reus emprant unes calderes d’entre 8.000-10.000 litres. També va ser dels primers a fabricar sabó per a les màquines de rentar -sabó tallat en escames molt fines-, però, amb l’aparició dels detergents, ha d'abandonar aquest negoci. En la producció d'olis es barrejava l'oli de les Borges Blanques amb el d’Alcanyís, per rebaixar-li el grau.
A començaments del segle XX, Can Sabater obre una delegació a l'Argentina, en la qual ven oli enllaunat amb ferro molt gruixut, comercialitzat sota la marca pròpia i patentada "Guaraní".
OLIS SABATER foren capdavanters a vendre oli envasat en ampolles que anaven a buscar prop del mercat del Born de Barcelona. El seu prestigi internacional va impulsar-ne les exportacions, sent els principals mercats a l'Argentina, Brasil, Cuba (on va arribar ser la segona marca més venuda), i els Estats Units.
El gran impuls d'OLIS SABATER s'assoleix en els anys 1920 i 1930 sota la direcció d'en Josep Sabater i Roig, i llur fill l'Antoni Sabater i Esteve. A començaments dels anys 1920, en Josep Sabater va comprar un camió Berliet, importat de França, per a atendre els transports de l'empresa. Tres fotografies d'aquest Berliet carregat de caixes d'oli fotografiat a Reus:
L'Antoni Sabater i Esteve (1899-1978), representant d'una important nissaga molt vinculada a l'activitat industrial de producció d'oli, era conegut com en "Sabater de l'oli". De jove va militar a la Lliga Regionalista, L'any 1939, un cop acabada la guerra civil va retornar a Reus, presidint la Mútua Reddis i finançant gràcies a llur mecenatge la reconstrucció de diverses esglésies destruïdes durant la guerra, com el Santuari de Misericòrdia, de gran devoció popular a Reus. Durant la dècada del 1940 va presidir el Reus Esportiu, i va crear la secció de hoquei sobre patins.
En els anys més difícils de la immediata postguerra, i per la intervenció i planificació de l'Estat en l'activitat econòmica, és van haver de construir uns molins per a la fabricació d'oli de llavor d’albercoc, els quals, també produïen fraudulentment oli d’ametlla i avellana. Eren solucions imaginatives per a superar uns anys molt complexes i poder reemprendre l'activitat industrial malgrat els impediments i traves de les autoritats de l'època.
Durant els anys 1940 no hi havia gaire corrent elèctrica. Es disposava d'un grup electrògen de la marca Hispano Suïssa per a produir electricitat. Hi ha l'anècdota que l'Antoni Sabater Esteve, amoïnat per l'absència d'electricitat, va tenir la pensada d'usar un motor d'un vaixell de pesca per a produir corrent: es va arreglar i collar a terra, però la vibració el va fer desfer i va començar a botar i saltar pel mig del pati.
Cal lamentar un succés ocorregut l'any 1944. La màquina més gran de trencar avellanes es va destruir en un incendi. El magatzem era ple degut a que s’havia de fer un embarcament l’endemà. El fum es veia de lluny. L’incendi va trigar setmanes a apagar-se, degut a la brasa que feien els fruits secs.
Un cop represa l'activitat industrial a mitjans dels anys 1950, quan es refinava, tot Reus feia olor d’oli. En aquells anys i en la dècada de 1960 es produïen més de 500.000 pots. Una producció molt important aleshores. A finals de la dècada del 1950, l'Antoni Sabater compra un camió Austin per a substituir el vell Berliet. En aquesta fotografia hi ha part de la família Sabater en la caixa del camió Austin amb el tap obert. A l'esquerra, assegut, el senyor Antoni Sabater:
Des del seu fundador, sempre hi ha hagut un descendent directe de la família Sabater a la Cambra de Comerç de Reus.
Des d'ací volem agrair molt especialment a les germanes Sabater, les dades d'aquesta important empresa i la recerca de les fotografies dels camions que van tenir, les quals són d'un gran interès històric per als afeccionats a l'automoció industrial.