dimarts, 30 d’agost del 2011

Locomotores i maquinària diversa d'ENHER (IV).

A l'àlbum d'ENHER comprensiu de la maquinària i dels vehicles, també hi ha fotografies de les locomotores de l'empresa. Les primeres fotografies corresponen a tres màquines de vapor que tenia ENHER el novembre del 1949, uns anys particularment difícils:

IMG_8864 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8865 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8866 Fons fotogràfic d'ENDESA.


Altres fotografies de locomotores sense detallar la data, marca i model i el lloc:

IMG_8867 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8871 Fons fotogràfic d'ENDESA.


IMG_8858 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8855 Fons fotogràfic d'ENDESA.


Una locomotora G. Meinder fotografiada el setembre del 1956:

IMG_8851 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8852 Fons fotogràfic d'ENDESA.


Maquinària muntada sobre rails per a treballar en l'excavació de túnels:

IMG_8854 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8853 Fons fotogràfic d'ENDESA.

Continuarà.

diumenge, 28 d’agost del 2011

Els autos d'ENHER (III).

ENHER també disposava d'una petita flota d'autos al servei del personal d'alta direcció, enginyers, directius i apoderats. En la dècada dels anys 1940, aquests autos eren molt senzills. Majorment, cotxes de la casa Ford que havien sobreviscut a la guerra civil de l'any 1936-1939.

La senzillera d'aquests vehicles, alguns fins i tot rònecs, d'una empresa pública de la importància d'ENHER, palesa la precarietat de mitjans materials i l'extrema pobresa del país en els anys 1940. Aquesta pobresa s'allargarà, més esmorteïda, durant la següent dècada. La llarga i ombrívola postguerra es superarà finalment l'any 1959 amb l'aprovació del Pla d'estabilització econòmica, imprescindible per a evitar el col·lapse i fallida imminent del país.

El primer auto era un Ford matriculat a Mallorca:

IMG_8810 Fons fotogràfic d'ENDESA.


Un altre Ford amb matrícula B-30563:

IMG_8817 Fons fotogràfic d'ENDESA.


Un Ford amb matrícula B-33850:

IMG_8815 Fons fotogràfic d'ENDESA.


ENHER també tenia un Ford amb matrícula B-35924. Aquest auto va patir un accident el mes d'agost de l'any 1950:

IMG_8814 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8807 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8808 Fons fotogràfic d'ENDESA.


Un altre Ford amb matrícula B-39060:

IMG_8816 Fons fotogràfic d'ENDESA.


Als anys 1940 s'amplia la flota d'autos amb la compra de tres cotxes de fabricació anglesa. Un Vauxhall amb matrícula B-76266:

IMG_8811 Fons fotogràfic d'ENDESA.


Un Standard amb matrícula B-77371:

IMG_8806 Fons fotogràfic d'ENDESA.


I un bonic Austin amb matrícula B-77561. La compra d'aquest auto representa un salt qualitatiu en quant als vehicles:

IMG_8812 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8813 Fons fotogràfic d'ENDESA.

Continuarà.

dissabte, 27 d’agost del 2011

Els camions d'ENHER: anys 1950 i principis del 1960 (II).


Als anys 1950 ENHER compra vehicles per a poder executar les obres dels embassaments que construïa al riu Noguera Ribagorçana. A diferència d'avui dia que les obres públiques i dels promotors privats es liciten i s'adjudiquen al contractista que presentava un millor preu i garanties, aquells anys les grans empreses tenien vehicles i personal que executava directament les obres.

L'abril del 1957, ENHER importa tres bolquets Euclid per a les obres de l'embassament de Mequinensa, una gran obra pública d'aquells anys. Els camions Euclid tot just descarregats al port de Barcelona:

IMG_8796 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8799 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8800 Fons fotogràfic  d'ENDESA.

IMG_8797 Fons fotogràfic  d'ENDESA.

IMG_8795 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8801 Fons fotogràfic d'ENDESA.


També es va comprar un bolquet Aclo destinat a les obres de l'embassament de Mequinensa, un dels grans projectes executats per ENHER:

IMG_8765 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8766 Fons fotogràfic d'ENDESA.

Les vicissituds de Mequinensa i llur desaparició sota les aigües de l'embassament construït per ENHER son novel·lades en l'extraordinari llibre de Jesús Moncada, "Camí de Sirga", de lectura absolutament recomanable.

Aquest àlbum també conté els populars Land Rovers:

IMG_8805 Fons fotogràfic d'ENDESA.


L'any 1960 s'amplia la flota de camions Pegaso. Tres fotos d'un Pegaso 200 amb sitges de ciment. ENHER era propietària de la planta cimentera de Xerallo, a la comarca del Pallars Jussà:

IMG_8763 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8770 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8767 Fons fotogràfic d'ENDESA.

Continuarà.

divendres, 26 d’agost del 2011

Els primers camions d'ENHER: anys 1940 i començaments del 1950 (I).

Un altre dels àlbum d'ENHER, actualment integrat dins del fons documental i fotogràfic d'ENDESA, s'intitulava "MAQUINÀRIA I VEHICLES". Aquest àlbum aplega nombroses fotografies de la flota d'ENHER dels anys 1940 i 1950.

Totes les fotografies tenen un petit caixetí que especifica la data en que fou presa i el vehicle amb llurs característiques tècniques: marca i model, cilindres i cavalls del motor i la caixa que hi muntava (caixa de fusta, bolquet, ...).

La major part d'aquestes primeres fotografies són datades el 3 de febrer de 1948. Segurament que es va voler fer un inventari de tots els vehicles que ENHER tenia aleshores. No podem oblidar que l'ENHER, igualment com FECSA, era dirigida per enginyers i aquesta mentalitat es traspua en l'ordre metòdic i precís d'aquests àlbums, absolutament deliciosos.

Els primers camions amb els quals va treballar ENHER eren anglesos i nordamericans. Durant els anys 1940, Hispano Suiza i després Pegaso no podien pas satisfer la demanda interna. Davant d'aquest atzucac, la dictadura franquista va autoritzar-ne l'importació d'aquests vehicles atès que la producció d'electricitat era una prioritat absoluta. En els anys 1940 i començaments del 1950 eren freqüents els talls i les restriccions del subministrament elèctric amb els problemes que provocava, especialment per a la indústria.

La primera fotografia correspon al camió Thornycroft, presa segurament al barri de l'Eixample de Barcelona:

IMG_8838 Fons fotogràfic d'ENDESA.

Els següents camions són quatre Dodge amb les matrícules seguides B-75779, B-75780, B-75781 i B-75782.

IMG_8846 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8850 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8842 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8834 Fons fotogràfic d'ENDESA.


Després ENHER va comprar quatre camions Austin amb motor de sis cilindres. Tenien les matrícules B-76469, B-76518, B-76519 i B-76520:

IMG_8835 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8843 Fons fotogràfic  d'ENDESA.

IMG_8841 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8845 Fons fotogràfic d'ENDESA.


Posteriorment, es compren tres camions Chevrolet equipats amb uns bolquets, especialment aptes per a treballar en zones muntanyoses i terrenys abruptes. Els tres Chevrolets, tot just importats i amb placa provisional, en un descampat del barri de Pedralbes de Barcelona. Al fons, la caserna del Bruc, aïllada d'edificacions.

IMG_8849 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8847 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8848 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8840 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8844 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8837 Fons fotogràfic d'ENDESA.


Un Bedford amb caixa de fusta d'ENHER. Llur matrícula era B-76802:

IMG_8839 Fons fotogràfic d'ENDESA.

També s'importa un bonic i clàssic ACLO, anglès, amb caixa de fusta:

IMG_8822 Fons fotogràfic d'ENDESA.

Una furgoneta Renault carrossada per al servei d'ambulància:

IMG_8802 Fons fotogràfic d'ENDESA.

Un Unimog:

IMG_8803 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8804 Fons fotogràfic d'ENDESA.

L'agost del 1950 es compren els primers Pegasos. Poc a poc la producció espanyola pot començar a atendre les comandes de camions:

IMG_8824 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8820 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8819 Fons fotogràfic d'ENDESA.

IMG_8818 Fons fotogràfic d'ENDESA.

ENHER també disposava d'una plataforma per a càrregues de pes:

IMG_8821 Fons fotogràfic d'ENDESA.

Continuarà.