divendres, 29 d’abril del 2011

TRANSPORTS GRABULEDA SL de Banyoles (i II).

Per a la renovació de la flota de camions, TRANSPORTS GRABULEDA SL va comprar en la dècada del 1990 dos camions Iveco al concessionari oficial AUTOREMOLCS GIRONA SA, ambdós equipats amb carrosseria de transport de bestiar fabricades per en Castañé, de Tavèrnoles (Osona). El primer fou un Iveco Eurocargo amb matrícula GI-0671-BB:

fot154

fot155

fot156

fot157

fot158

fot159

fot160

fot161

fot162

Documentació administrativa d'aquest vehicle:

fot183

fot169


Iveco Eurotech de tres eixos i 26 tones de TRANSPORTS GRABULEDA SL:

fot148

fot149

fot150

fot151

fot152

fot153

Documentació administrativa:

fot184

fot185

fot186

fot181

fot182

Aquesta empresa familiar va plegar l'any 2005, amb la jubilació d'en Francisco Grabuleda i Casadevall. S'extingia una empresa familiar amb gairebé seixanta anys d'activitat en el transport de bestiar, molt coneguda entre els ramaders per la qualitat del seu servei.

Vull agrair molt especialment al senyor Grabuleda el material que ens ha deixat, que permet recuperar un bocí de la història del transport de les comarques gironines.


dimecres, 27 d’abril del 2011

TRANSPORTS GRABULEDA de Banyoles (Pla de l'Estany) (I).

TRANSPORTS GRABULEDA S.L., de Banyoles (Pla de l'Estany), fou una empresa de transports de bestiar, de caràcter familiar, fundada pels senyors Josep Pujolàs i Palomer i Francisco Grabuleda i Casadevall. El juliol de l'any 1958 van comprar un cotxe Citroen 4, amb matrícula de Càceres CC-2430, que havia estat un taxi de Barcelona. El carrosser Bertran va transformar-lo en un furgó amb una caixa per a transport de bestiar.

Els orígens d'aquesta empresa es remunten a la primera meitat dels segle XX. L'Isidro Grabuleda i Massó, pare d'en Francisco, treballava amb un carro que transportava sorra del Ter i el Fluvià per a la construcció. Els dissabtes anava al mercat que es celebrava a la Devesa de Girona transportant-hi vora uns cinquanta-seixanta godalls. Durant la setmana, compaginava la feina als rius amb el transport de porcs grossos fins als escorxadors de Girona: Can Soler (Jamones York SL), l'escorxador del barri del Domeny i el municipal. En Joan Pujolàs, pare d'en Josep, també havia treballat en la recollida de sorra amb un carro al riu Fluvià.

L'any 1960, els senyors Pujolàs i Grabuleda van comprar un camió Ebro amb matrícula GI-29748, al Garatge Camps, concessionari oficial MOTOR IBÉRICA SA a la ciutat de Girona i rodalies. Van satisfer la quantitat de 219.000 pessetes. Fou carrossat per Can Bertran, de Banyoles.

Els anys 1962 i 1963 van comprar dos camions Avia amb matrícula GI-35XXX i GI-40XXX, al concessionari oficial de Girona, MOTORSOL. També foren equipats amb unes caixes de transportar bestiar construïdes per Can Bertran. Fotografia d'un camió Avia presa l'any 1962:

fot146

El següent camió comprat fou un Austin Sava. Va sortir dolentíssim i just al cap d'un any fou canviat per un Ebro. Per a atendre el creixement de la feina, es va comprar un altre camió Avia amb matrícula GI-52567. Al cap de poc temps, va adquirir-se el primer Pegaso, un 1100, al concessionari oficial AUTOREMOLCS GIRONA SA.

TRANSPORTS GRABULEDA SL va tornar a confiar en AERONÀUTICA INDUSTRIAL SA amb la compra d'un altre camió Avia al concessionari MOTORSOL, de Girona, amb matrícula GI-64640. També es va comprar a Can Forné un altre Pegaso Comet amb matrícula GI-68805. Fotografia d'aquests quatre camions, els dos Avia i els dos Pegasos, que integrava la flota de Can Grabuleda a la segona meitat de la dècada del 1960 fotografiat en ocasió de la festivitat de Sant Cristòfol:

fot147

En els any 1980, es va comprar un camió Iveco Zeta, de vuit tones, al concessionari oficial de Girona, ACCESSORIS LLUÍS COSTA. Llur matrícula era GI-6985-V. Al fons d'aquesta fotografia, es veu parcialment aquest Iveco:

fot191

Documentació administrativa d'aquest vehicle:

fot167

fot171

fot172

fot170

TRANSPORTS GRABULEDA treballava per diversos ramaders del Pla de l'Estany i comarques properes, i fins i tot de Barcelona, destacant-hi com un dels clients principals, Can Puigvert, de Sant Cebrià de Vallalta (Maresme). El bestiar el transportaven fins als escorxadors de Mercabarna, Castellbisbal, Mataró, Viñals Soler a Argentona, Pallejà i Mataró, entre d'altres. També disposaven del permís de transport de bestiar intenacional que els permetia de transportar xurmers de França.

Era un ofici feixuc i ingrat atès que els escorxadors iniciaven l'activitat els diumenges per la nit. Per tant calia transportar durant el diumenge sense poder gaudir d'aquest dia festiu en companyia de la família.

L'any 1988 es renova la flota amb un camió Pegaso Tecno adquirit al concessionari AUTOREMOLCS GIRONA SA, que muntava una caixa fabricada pel carrosser Castañé, de Tavèrnoles (Osona). Llur matrícula era GI-7610-AC. Permís de circulació d'aquest vehicle:

fot163

fot164

fot165

fot166

L'any 1990 es va jubilar un dels socis, en Josep Pujolàs i Palomer, continuant en Francisco Grabuleda i Casadevall. L'any 1991 es va comprar un Pegaso Tecno 1334, de tres eixos, amb matrícula GI-2477-AP. Aquest Pegaso fotografiat el setembre de l'any 1991, amb placa verda:

fot195

fot198

fot196

fot197

fot199

fot200

Documentació administrativa:

fot173

fot168

fot174

fot175

L'any 1992 s'amplia la flota amb l'adquisició d'aquest Pegaso Mider de dos eixos, i matrícula GI-8503-AT:

fot194

fot187

fot188

fot189

fot190

fot191

fot193

fot192

Documentació administrativa d'aquest Pegaso:

fot176

fot177

fot178

fot179

Durant la dècada dels anys 1990, es continuaria amb la renovació de la flota adquirint dos camions Iveco, talment s'exposarà en la següent crònica.