diumenge, 31 de gener del 2016

Els representants dels vehicles Nazar a Catalunya.

Factorias Nápoles SA produí en el transcurs de la primera meitat dels anys 1960 a la seva fàbrica de Saragossa vehicles sota la marca comercial Nazar. Centraren els seus afanys en els camions compresos entre les cinc a vuit tones. Equipats majorment amb motors Perkins, la seva sortida al mercat generà un viu interès entre els transportistes i demés potencials clients delerosos de disposar de camions nous i moderns per atendre les expectatives reals de feina que aleshores es produïa. 

Publicitat dels primers camions Nazar fabricats a Saragossa per Factorias Nápoles SA:

NAZAR  exposició color

La publicitat dels vehicles Nazar continguda en l'hemeroteca del diari La Vanguardia informa que llur primer distribuïdor a Catalunya fou Motorsol SA, que també ho era dels camions Avia i les furgonetes Alfa Romeo  produïdes sota llicència a Àvila per Fadisa. Motorsol SA, distribuïdor oficial a Catalunya dels motors Perkins Hispania, tenia la representació dels camions Nazar i Avia que muntaven aquests motors.

Un dels primers anuncis apareguts a La Vanguardia dels camions Nazar equipats amb motors Perkins Hispania de sis cilindres i vuitanta-tres cavalls de potència, el distribuïdor dels quals, per Catalunya i les Illes Balears, era Motorsol SA:

Publicitat camió Nazar a LA VANGUARDIA el 27 d'agost de 1961

Aquest anunci, que especificava que els camions de sis tones equipaven motors Perkins Hispania de sis cilindres i vuitanta-tres cavalls de potència, i els de vuit tones disposaven de motors Henschel de sis cilindres i cent cavalls de potència i Masse de sis cilindres i cent-deu cavalls de potència, detallava les adreces dels representants a les quatre capitals catalanes. La de Barcelona era al carrer Manso 6-12, seu de Motorsol SA, la de Girona era a la carretera de Barcelona, la de Lleida a l'avinguda de Les Garrigues i la de Tarragona a l'avinguda Prat de la Riba:

Concessionaris Nazar Catalunya

Publicitat amb fotografies de les instal·lacions que Motorsol tenia als carrer Manso 6-12 (oficina i tallers) i carrer Llançà 1-3 (exposició de vehicles) de Barcelona:  
 
 LVG1962 Motorsol_1

En la segona fotografia, que correspon a l'exposició dels vehicles ubicada al carrer Llançà 1-3, hi ha a la dreta un camió Nazar A i al mig, flanquejat per dues furgonetes Alfa Romeo, un camió Avia. I la tercera fotografia, que és el taller emplaçat al carrer Manso 9, hi apareix un autocar Nazar d'esquena i a la dreta un camionet Nazar A al costat d'un Avia. 

Estand que Motorsol SA plantà a la fira de mostres de Barcelona arran de la celebració del saló de l'automòbil, el qual no escatimà pas recursos atesa les previsions de vendes dels vehicles Nazar en un mercat amb una gran demanda:

NAZAR  Fira de Barcelona

Factorias Nápoles SA presentà suspensió de pagaments a finals de l'any 1962. No hi havia prou liquiditat per fer front als venciments dels crèdits bancaris. L'endeutament assumit per posar en marxa la fabricació de vehicles era excessiu davant les vendes discretes que Nazar tingué en els seus primers tres anys d'activitat.

La suspensió de pagaments de Factorias Nápoles SA espantà més d'un dels possibles compradors de vehicles Nazar que temeren problemes en el subministrament de peces i recanvis i, fins i tot,  l'eventual liquidació i desaparició de l'empresa, fet que es produí l'any 1966. La situació concursal de l'empresa també afectava llurs proveïdors. 

És ben segur que arran de la suspensió de pagaments, Motorsol SA abandonà la distribució dels vehicles Nazar a Catalunya i les Illes Balears. Els pocs anuncis publicats a la premsa informen que d'ençà de l'any 1963 la delegació de Factorias Nápoles SA a Catalunya era al carrer al carrer Teodor Bonaplata 3 de Barcelona. I a Barcelona, n'era concessionari oficial els Vehicles Cot Tuset amb un establiment al carrer Encarnació de Barcelona. Desapareixen les referències a Motorsol SA com a distribuïdor oficial a Catalunya i Balears.

Anunci publicat a La Vanguardia del concessionari oficial Nazar a Barcelona, Vehicles Cot Tuset:

Nazar2

L'any 1963 la societat Fontas-Costa de Banyoles fou nomenada concessionari oficial Nazar a Girona, talment ho anuncià el diari Los Sitios:   

fot531

Desconeixem qui foren els concessionaris oficials dels vehicles Nazar d'ençà de l'any 1963 fins l'any 1966 a Lleida i Tarragona. Tal vegada una consulta exhaustiva a la premsa local d'aquells anys ens donaria la resposta que cerquem. 

Avui dia, Motorsol Import SA que posseeix les mateixes instal·lacions que l'any 1962, ben renovades, és un dels principals concessionaris a Barcelona de la casa alemanya Volkswagen. Una manifestació més de la desaparició dels constructors de vehicles locals en favor dels grans fabricants mundials.

dissabte, 30 de gener del 2016

Arimany Piella Transport SL de Vic: puntal de la trobada de camions clàssics de Sant Vicenç de Torelló.

S'han celebrat tres edicions de la Trobada de camions clàssics a Sant Vicenç de Torelló els anys 2011, 2013 i 2015. Un esdeveniment únic que, a desgrat dels afanys esmerçats pels organitzadors, és treballós de consolidar. 

Un dels puntals de la trobada, que volem retre-li en aquest article el merescut homenatge i reconeixement que es mereix, és l'empresa Arimany Piella Transport SL de Vic. Proveït d'una tractora i d'una góndola s'ha fet un fart, en les tres edicions de la trobada, de transportar alguns dels vehicles exposats que per distints motius no podien pas circular per la carretera per acudir a la trobada i tornar a casa. 

L'Antoni Arimany ens ha facilitat algunes de les fotografies que conserva dels camions de la seva empresa carregats amb els camions que foren exposats en les tres edicions de la trobada. En la primera trobada, celebrada l'any 2011, els camions foren transportats en una góndola arrossegada per una tractora Volvo, talment s'aprecia en les imatges que us presentem. 

La góndola carregada amb dos camions que foren de l'empresa Talleres Casals SA de Ripoll i que ha conservat un col·leccionista de la comarca del Ripollès:

164

La góndola a la base de l'empresa a Vic carregada amb un Hino de la família Salvans de Ripoll i d'un Ebro C550 de Transports Canigó SL de la família Parramon de Manlleu:

159(1)

160

El Volvo i la góndola, un cop descarregats tots els camions que transportà, en un carrer adjacent al pavelló on tingué lloc la trobada de camions clàssics de Sant Vicenç de Torelló de l'any 2011:

IMG_3975

IMG_3976

Camions que participaren en l'encontre de l'any 2011: un Pegaso 1061 d'en Jordi Ros de Mataró, un Pegaso Comet de Transports Nord de Torelló, un Avia, un Pegaso 2323K llevaneus d'Arimany Piella Transports SL, feliçment recuperat a finals de l'any passat, la tractora Scania d'en Ramon Camprubí Fageda i el Hino de la casa Salvans de Ripoll:

162

161

Tractora Scania i góndola d'Arimany Piella Transport SL que transportà alguns dels camions exposats a la trobada de Sant Vicenç de Torelló que tingué lloc l'any 2013:

IMG_0180

IMG_0182

IMG_0183

I la tractora Scania amb la góndola de transportà uns quants camions que participaren en la darrera edició de la Trobada de camions clàssics:

IMG_8314

IMG_8316

IMG_8317

IMG_8318

IMG_8319

La góndola, acabada la trobada, ben carregada de camions amb destí a Sant Joan de les Abadesses:

IMG_8393

IMG_3309

IMG_3310

IMG_8389

En Francesc Parramon, l'Antoni Arimany Piella, el posseïdor dels dos camions que foren de Talleres Casals SA de Ripoll, el senyor Musachs, en Joan Moreno i en Xavier Castells Quintana, promotor de l'encontre i propietari d'un camió Nazar:

IMG_8427

En Francesc Parramon, en Xavier Castells, en Carles Amils i en Pere Sala al costat del camió Nazar B de Transports Castells de Barcelona, excel·lentment restaurat i que fou una de les atraccions de l'encontre de camions de l'any 2015: 

IMG_8432

La col·laboració prestada per Arimany Piella Transport SL ha estat primordial per tal d'afermar l'encontre de camions clàssics que té lloc cada dos anys a Sant Vicenç de Torelló.

divendres, 22 de gener del 2016

Recull de transportistes d'Alcarràs (i VII).

En la relació de transportistes d'Alcarràs hem de consignar el senyor Alfonso Santiago. Nascut a Galícia, s'establí a principis dels anys 1960 a Alcarràs, on es casà amb una noia del poble i tingué dos fills, un nen i una nena.

En els primers anys 1960 el senyor Santiago comprà un vell camió amb capó amb el qual féu transports generals: farratges, fruita, materials de construcció i àrids. Treballava en allò que sortia. Amb el temps, i a redós de la febre constructora que hi hagué a la comarca del Segrià en el decurs de la dècada de 1960, es centrà en el transports d'àrids recollits en el riu Segre i materials de construcció. Tingué, més endavant, un Pegaso Z-207 i un Pegaso 1098 Super Comet.

El primer camió del senyor Santiago, ben carregat de farratges:

sc0006

El senyor Alfonso Santiago:

foto Alfonso Santiago



Els germans Josep Maria i Joan Ribes Selva, de cal Llango, foren tractants de bestiar. Tingueren un petit camionet, fruit segurament de la transformació d'algun antic automòbil dels anys 1920, carrossat amb una caixa de fusta, amb el qual feren trajectes de curta distància. En els anys 1960 i 1970 el negoci familiar funcionà a ple rendiment. Amb un camió Barreiros amb matrícula L-34019, que compraren nou, feren de tractants de vedells a totes les fires d'Espanya. La desaparició prematura d'en Joan Ribes Selva, als trenta anys, comportà el cessament del negoci. El seu fill Joan Ribes Charles, reprengué, al cap d'uns anys, el negoci familiar amb un camió Pegaso 415 per al transport propi de bestiar. 

El primer camionet que tingué la família Ribes Selva:

Hispano Suiza

El primer camió que estrenaren nou els germans Josep Maria i Joan Ribes Selva, un Barreiros:

Barreiros

El Sr. Joan Ribes Selva:

foto Joan Ribes Selva

El Sr. Josep Maria Ribes Selva:

foto Josep Mª Ribes Selva


El Pegaso 415 d'en Joan Ribes Charles, en Joanet:

Sava Pegaso




En German Ibars, cosí de l'Enric Ibars Roigé, en Calores, també fou transportista. En la dècada de 1980 conduïa un Pegaso 1065 d'una empresa de la província d'Osca. Al cap d'uns anys es posà per seu compte com a transportista autònom. Comprà un camió Renault rígid de quatre eixos carrossat amb una gàbia i transportava porcs cap a la fàbrica que l'empresa Oscar Mayer tenia a Saragossa, una feina que també féu el seu cosí Enric. 

Persona d'una gran bondat, portà dos cops amb llur camió a en Claudi Herguido des d'Alcarràs fins l'Acadèmia General Militar de Saragossa, on aquest complia el servei militar. I no el deixà pas a la ciutat de Saragossa; el portà fins l'entrada de l'Acadèmia General Militar. Fou l'únic camió propi que tingué el senyor Ibars.  

El senyor German Ibars:

germans Ibars



En Carmelo Muro fou un altre transportista d'Alcarràs. Nascut a Sobradiel, un poble de la comarca de la Ribera Alta de l'Ebre, província de Saragossa, s'establí a Alcarràs. Treballà per Casals Ribes, una empresa de Soses que extreia àrids del riu Segre, portant un Barreiros Saeta 75 amb un bolquet. A principis dels anys 1970 s'establí pel seu compte com a treballador autònom amb un Pegaso 1065 Europa equipat amb un bolquet. Llur matrícula era L-1748-D. Bàsicament transportava àrids procedents del riu Segre que servia a les obres. El seu fill Francesc, que va seguir el negoci familiar, també treballà de transportista. Va tenir una tractora Pegaso 310 amb banyera i després una tractora Man 4x4.

El Pegaso 1065 Europa d'en Carmelo Muro:

IMG_9825

camió Pegaso Carmelo Muro 1


El Sr. Carmelo Muro:

foto Carmelo Muro

La tractora Pegaso 310 d'en Francesc Muro:

camió Pegaso Carmelo  Muro



En Lluís Pallarès Riu era fill de Solsona. Abandonà el Solsonès nadiu i fixà llur residència a Alcarràs on contragué matrimoni amb la Tresina de la Modisteta, una dona de molta empenta, treballadora i perspicaç pels negocis. Féu de majorista de fruita. En possessió d'uns magatzems propis, venia fruita arreu d'Espanya. En la campanya de la recollida de la fruita hi havia llargues cues de camions espanyols davant del seu magatzem per carregar la fruita collida al Segrià. El seu marit féu transport de paqueteria i ensems traginava fruita que la seva muller venia. Tingué un Austin matriculat a Madrid que substituí per un Barreiros Super Azor amb la cabina de color blanc.

El senyor Pallarès davant de l'Austin, i dins la cabina del camió en la festa de celebració de Sant Cristòfol:

lluis pallares Riu

lluis pallares Rius I

El Sr. Lluís Pallarès:

foto Lluís Pallarés



Transports Antonio i Jaume Vitores.

Tot va començar l'any 1974, any en què es va fundar l'empresa Antonio i Jaume Vitores C. B. Mitjançant aquesta societat, l'Antonio i el Jaumet, sempre amb el suport de les seves dones, la Neus i la Isabel, van començar a fer treballs agrícoles amb tractors.

Més endavant, van ampliar el negoci i van comprar un Pegaso 1065 Europa, que conduït pel Jaume Vitores Serra, feia viatges d'arena, grava, gra i de qualsevol matèria que es pogués transportar.

Anys més tard, es van incorporar al negoci el Josep Maria i el Raül, fills de l'Antonio i del Jaumet respectivament, i va ser llavors quan, al veure el relleu generacional, van decidir ampliar el negoci mitjançant la compra de de més maquinària, bàsicament, tractors, màquines excavadores i camions.

Tot i que de ben jovenets el Josep Maria i el Raül ja conduïen tots els vehicles, quan van tenir l'edat es van examinar i a partir de llavors, l'Antonio juntament amb el Josep Maria portaven les retros mentre que el Jaumet i el Raül conduïen els camions.

Han passat els anys, però Germans Vitores no ha perdut la seva essència. Avui en dia a part de les retros i els tractors, l'empresa té dos camions que continuen fent aquesta tasca de transport.

L'Octubre del 2015 va marxar una part essencial de l'empresa, de la família, el Jaumet. El Sr. Jaume Vitores Serra:

Jaume Vitores Serra 2

Jaume Vitores Serra

Tot i això, amb l'esforç de tots, propietaris i treballadors, l’empresa continua essent un referent al nostre municipi per la seva empenta i capacitat de treball.

Pegaso 1065 Europa dels germans Vitores:

IMG-20160703-WA0003

IMG-20160703-WA0004






En Joan Gòdia Charles, en Camats:

Sobre els anys 1960 feia el transport general de la comarca amb un camió petit: transportava ordi, bombones de gas i altres mercaderies d'aquesta mena. Quan es celebrava la Fira Anual de Bestiar de Lleida, els veïns d’Alcarràs hi anaven a comprar, i el Sr. Gòdia n'era l'encarregat de portar els vedells a Alcarràs. Per l'activitat de la distribució del bestiar a les cases comptava amb l’ajut del Sr. Raül Codina Caberol.



En Josep Dolcet, Molí per motiu, fou un transportista que treballà en el sector de la construcció. A cavall dels anys 1960 i 1970, proveït amb un Barreiros Saeta 65, l'únic camió que tingué, servia àrids procedents del riu Segre a les obres i transportava ensems materials de construcció.



Acabem les cròniques sobre els transportistes d'Alcarràs amb una fotografia meravellosa de dos cotxes de línia de Lleida a Alcarràs que ens ha facilitat en Claudi Herguido Fo, aturats a la parada situada davant del bar de cal Català, al carrer Major:

img2223

Des d'aquest espai volem agrair el temps i esforços esmerçats pels germans Claudi i Eduard Herguido en la cerca de fotografies dels transportistes d'Alcarràs i llurs vehicles. També l'interès desinteressat dels protagonistes d'aquests articles i les seves famílies que han volgut col·laborar en aquest projecte mitjançant l'aportació de les fotografies que conserven. Ha estat una experiència molt enriquidora i que ens ha proporcionat una gran satisfacció. Moltes gràcies.

dijous, 21 de gener del 2016

Recull de transportistes d'Alcarràs (VI).

En Conrado Camí fou un altre transportista d'Alcarràs. Dotat d'un gran temperament i caràcter, era tot un personatge. De constitució prima, era un home sec, nerviós, enèrgic i actiu. Estrenà nou un Pegaso Comet que comprà al concessionari oficial de Lleida. Feia rutes de mitja distància i transportava principalment farratge, fruita i bestiar. Fou un camioner que només tingué aquest camió, el Pegaso Comet. 

El senyor Camí i la seva esposa davant del camió Chevrolet del recader Ramon Codina que cobria la línia d'Alcarràs a Lleida. Les dues famílies vivien costat per costat:

Conrado Camí 7


El senyor Camí repenjat a la caixa del seu camió:

Conrado Cami 3


Dues fotografies del senyor Camí acompanyat de la seva família al costat del Pegaso Comet:

Conrado Cami 2

Conrado Camí 6

Aquesta fotografia del carrer Davant d'Alcarràs recull tres camions del poble: el Pegaso Z-206 d'en Josep Maria Sisó Pons (Marcelino), el Pegaso Comet d'en Conrado Camí i el Nazar A de l'Hilario Badia:

pegaso Nazar

El senyor Conrado Camí:

Conrado Cami 4

De les anècdotes que protagonitzà el senyor Camí se'n podria haver escrit un llibre. I si l'escriptor Josep Pla hagués tingut la sort d'haver-lo conegut, de ben segur que li hagués dedicat un dels seus Homenots cèlebres. La seva personalitat singular hagués fet les delícies del gran escriptor empordanès. 

Hi ha unes quantes anècdotes que reflecteix significativament la personalitat del senyor Conrado Camí. La primera, la seva passió per conduir el seu Pegaso Comet a gran velocitat, malgrat les precàries carreteres dels país en els anys 1960 i 1970 i la poca potència del motor del seu camió. El seu Pegaso Comet era el més veloç de les Terres de Ponent; i si un altre Pegaso Comet gosava avançar-lo per la carretera, s'emprenyava de valent. Per circular veloçment, malgrat el perill que representava, baixava el port de La Panadella cap a Barcelona, ben carregat, amb el camió en punt mort. No patí mai cap accident atès que era un gran professional. Sempre discutia amb els mecànics de la casa Pegaso de Lleida per tal que li instal·lessin al canvi de marxes del seu Comet una marxa més llarga per córrer més. I si marxava cap a Barcelona carregat de vedells amb altres transportistes d'Alcarràs, ell, per descomptat, anava al capdavant. Un personatge irrepetible.



En Josep Dolcet Gòdia, en Surdo per motiu, fou un altre transportista d'Alcarràs que treballà de tractant de farratges. A mitjan anys 1960 començà el negoci de tractant de farratges, estrenant, a tal efecte, un Pegaso 1100 nou que carrossà amb una caixa de fusta dotada amb marquesina. Al costat de la roda posterior, li acoblà al xassís una fona hidràulica -un pistó hidràulic amb una molla que carregava les bales de palla amb una forca fins una altura de quatre metres- que estalviava el temps i la feina de carregar manualment el farratge. Després comprà dos Pegasos més, nous: un Pegaso 1065 i un 1080.

Casat el senyor Dolcet amb la Ester Fo Badia, filla d'un altre tractant de farratges, en Pau Fo Espachs, de cal Català, i germana de la  Rosa Fo Badia, casada amb en Mariano Herguido Abardia i mare d'en Claudi i l'Eduard Herguido Fo, el negoci familiar de farratges el continua el seu fill Xavier Dolcet Fo. Farratges Dolcet SL d'Alcarràs és una de les principals empreses catalanes del sector, amb un gran prestigi i reconeixement, que exporta gran part de la producció arreu del món, principalment els països d'Orient Mitjà i, fins i tot, a Xina. Tal capacitat exportadora l'ha erigit com una empresa capdavantera a Catalunya en el sector dels farratges. Treballa amb camions Mercedes Benz i Man.

El Pegaso 1100 d'en Josep Dolcet, en un camp de Vallmanya, carregat de bales de palla amb la fona hidràulica amb destinació a Vila-real, municipi de la comarca de la Plana Baixa:

Josep Dolcet 4

Josep Dolcet 5

Josep Dolcet 3

Josep Dolcet 2

El senyor Josep Dolcet Gòdia:

Josep Dolcet 1

Continuarà.