Exposem més elements que incorporava de sèrie el camió Ebro P190, els quals es detallen en el manual d'instruccions editat per la Direcció d'assistència tècnica de Motor Ibèrica SA l'any 1975. El primer element, el selector pneumàtic del pont posterior de dues velocitats:
Canvi d'oli de la servodirecció:
Canvi de l'oli i del filtre de la servodirecció i purgador del circuit de la servodirecció:
Canvi dels elements del filtre del combustible:
Ajustament de la folgança de les vàlvules:
Bomba alimentadora:
Disposició del sistema d'injecció de combustible:
Buidatge del sistema de refrigeració:
Roda de recanvi a la part posterior del xassís:
Bateries:
Desmuntatge dels llums davanters:
Substitució de les bombetes dels llums posteriors:
Identificació dels fusibles:
Reglatge dels llums davanters:
Aquest manual d’instruccions, amb un contingut didàctic i entenedor, conté
fotografies dels elements acoblats al camió Ebro P190 i el procediment per
fer-ne el manteniment ordinari. Qualsevol propietari del vehicle, amb interès i
en possessió de les eines adients, podia executar algunes operacions bàsiques de
manteniment. També corre la brama que molts mecànics dels concessionaris Ebro
escampats arreu del país no tenien prou coneixements ni formació especialitzada per reparar correctament i amb garantia el motor de vuit cilindres en V que aquest model equipava.
Observat amb perspectiva, podem concloure que aquesta fou la
darrera cabina que un fabricant espanyol de camions projectà i construí. La
cabina del Barreiros 4220, dissenyada a Madrid per tècnics espanyols, fou
presentada i comercialitzada l’any 1969. La rèplica de Pegaso, la cabina quadrada,
fou presentada al Saló de l’Automòbil de Barcelona l’any 1972. Aquesta cabina,
muntada sobre distints models de Pegaso, es produí ininterrompudament fins el
cessament de la producció dels camions Pegaso i llur desaparició l’any 1993.
La cabina del model Ebro P, presentada al Saló de l'Automòbil de Barcelona l'any 1973, convenientment ajustada, fou
muntada en els models Ebro M i L, llançats a les darreries de la dècada de 1970
per substituir la sèrie E. I fou una cabina que, ben adaptada a les modes i
pertinents actualitzacions, un exercici en què els italians hi excel·leixen,
estigué en producció i comercialitzada amb la marca Nissan fins a les
darreries dels anys 1990. La cabina del model Atleon, que la succeí, és un producte íntegrament Nissan malgrat fos desenvolupat a Espanya.
Hem de lamentar el poc interès que aquest model ha suscitat
en els col·leccionistes espanyols de camions clàssics. el nombre dels quals s'incrementa cada any. Només tenim constància d’una
unitat restaurada per un transportista del poble de Xàbia, a la Marina Alta, en Gaspar Cardona. Tant de bo que tal situació es redreci.
Agraïm al senyor Trayter de la Bisbal d’Empordà l’interès
manifestat per difondre aquest manual d’instruccions que conserva d’un Ebro
P190 que tingué fa uns quants anys.