dissabte, 14 de gener del 2017

Un camió Nazar B carregat de troncs a la vall del Ges.

En Xavier Castells, que cerca infatigablement velles, oblidades i polsegoses fotografies que continguin camions, ha tret a la llum un altre Nazar B carregat de troncs i branques en un lloc i una data imprecises. Quant al camió, si bé desconeixem qui n'era llur propietari, és un Nazar B de set tones. No ens resulta pas possible precisar on fou retratat el Nazar. Probablement en qualsevol poble proper a la vall del Ges on hi havia els extensos boscos, compresos entre el nord d'Osona i la Garrotxa, d'on extreia la fusta de boix que constituïa la matèria primera per proveir les torneries de Torelló, Sant Pere de Torelló i Sant Vicenç de Torelló. Tal vegada era Vidrà, Santa Maria de Besora, Montesquiu. No ens sembla que fos Sant Quirze de Besora, però tampoc hi posaríem la mà al foc.

Nazar Besora

Si bé la indústria de la torneria arrelà amb força als pobles de la vall del Ges suara esmentats (Torelló, Sant Vicenç de Torelló i Sant Pere de Torelló), la seva implantació també és produí a municipis com Manresa, Sant Hilari Sacalm i Arbúcies. En el cas d'aquests darrers dos municipis la torneria fou afavorida pels grans boscos que els envoltaven i els proporcionaven la matèria primera que els hi calia. Als municipis de la vall del Ges moltes famílies arrodonien els ingressos amb els treball que les dones exercien a casa seva operant amb un torn de fusta. 

Els tallers de torneria de fusta treballaven principalment en la producció de peces per la indústria tèxtil i estris de fusta de tota mena. La introducció del plàstic i del metall, juntament amb la desaparició de la major part de la indústria tèxtil a Catalunya, ha arraconat aquest sector que avui dia ha esdevingut residual. 

El camió Nazar B carregat de troncs correspon al model que Factorias Nápoles SA presentà i produí l'any 1965. Presentació d'aquest model, equipat amb un motor Perkins Hispania, en una fira de mostres. La unitat presentada incorporava una ploma:

nazarsuper7t1965

L'empresa de transports Àngel Vilar de La Bisbal d'Empordà tingué, tal com es recull en aquesta fotografia, una unitat d'aquest model que muntava una caixa de fusta amb alces i vela per a transports generals:

Camió Nazar de l'empresa TRANSPORTS I GRUES ÀNGEL VILAR SA

Un establiment malagueny especialitzat en la compra-venda de camions clàssics disposava fa uns anys d'un camió Nazar B de set tones equipat amb un bolquet. Estigué uns quants anys en venda i desconeixem que se n'ha fet. Les fotografies del Nazar facilitades per un bon amic:

IMGP5800

IMGP5799

IMGP5798

Tant de bo que algun dels nombrosos lectors osonencs que ens segueixen puguin donar-nos més informació sobre aquest camió Nazar B carregat de trons fotografiat en un lloc indeterminat del nord de la comarca d'Osona. I sobre la data, apuntem que podria ser els primers anys de la dècada de 1970. 

Agraïm l'esforç desplegat per en Xavier Castells per trobar material valuós per fornir l'afició envers els camions clàssics al nostre país. En aquest cas concret, un camió Nazar, una autèntica rara avis.

divendres, 13 de gener del 2017

Descobert un camió Nazar B de set tones a Conca.

El  cap de setmana del 28 al 30 d'octubre de 2016 tingué lloc a Alcanyís la vint-i-dosena edició de la fira del Motor Classic Alcanyís que comptà amb l'assistència d'uns quants camions procedents de les comarques veïnes, del País Valencià -principalment del cantó de Castelló com un meravellós Leyland Comet de la família Vidal que conserva la seva caixa de fusta original de transport de peix fresc- i camions de la contrada, la comarca del Baix Aragó. Un dels camions que més interès i admiració suscità fou la tractora nord-americana d'en Santi, veí del municipi i un dels promotors d'aquest encontre que es celebra ininterrompudament des de l'any 1994. 

De Catalunya hi assistiren el senyor Francesc Palau acompanyat amb la seva senyora a bord d'un Pegaso 1065 Europa comprat fa poc temps a en Mallol, un firaire de Palau-Solità i Plegamans, i també en Claudi Herguido Fo i en Xavier Castells Quintana amb el Barreiros Super Azor del primer. En Claudi li feia il·lusió d'acudir a Alcanyís per la proverbial amabilitat i hospitalitat dels veïns i els grans i profunds vincles històrics que agermanen els aragonesos amb els catalans. I el senyor Castells li plaïa de retrobar-se amb una bona colla d'amics d'arreu d'Espanya que ha conegut en els diferents encontres de vehicles clàssics que es celebren pertot. A Alcanyís en Xavier Castells tingué l'ocasió de sopar amb el Rogelio Cerezales, un entusiasta lleonès dels vehicles Pegaso amb qui comparteix una gran amistat. 

Alguns dels camions que assistiren al Motor Classic Alcanyís -un Ebro C350, dues tractores nord-americanes i el Barreiros Super Azor de la família Herguido- arrenglerats davant la carretera:

IMG-20161029-WA0004

Sopar de germanor entre els assistents que tingué lloc el divendres al vespre. Els senyors Castells i Herguido també hi assistiren amarats de l'entusiasme i l'alegria col·lectiva que desprenia l'acte:

IMG-20161029-WA0124

El dissabte el senyor Castells, sociable i obert de mena, entaulà una franca i distreta conversa amb un senyor que també assistí a la fira del motor clàssic d'Alcanyís. Enmig de l'animada conversa el senyor Castells informà el seu interlocutor que havia restaurat un camió petit Nazar B i li mostrà una fotografia -en Xavier Castells d'ençà del treball executat amb el Nazar ha esdevingut un dels principals divulgadors de la marca saragossana. L'interlocutor li informà que al seu poble, a la província de Conca, hi havia un Nazar semblant al seu, però més gros, tancat en un garatge. 

El Nazar B del senyor Castells exposat en un dels patis del recinte firal de Montjuïc:

IMG-20161229-WA0021


Les dades facilitades pel veí de Conca, si eren exactes i veraces, feien pensar que el Nazar tancat en un garatge muntava la primera versió de la cabina B que Factorias Nápoles SA llançà al mercat l'any 1963. Projectada a partir de les cabines franceses aleshores més modernes i innovadores, presentava unes línies esveltes, avantguardistes i gràcils que xocaven amb l'antigor de les cabines dels camions espanyols de la primera meitat dels anys 1960. 

El Sr. Castells suposava o intuïa que es tractava d'un Nazar B de set tones com el que tingué Transports Boixadera de Navàs, a la comarca del Bages, que treballava majorment en el transport de carbó. Gràcies a l'article publicat a la revista digital En Camión, creada i gestionada pel senyor Joan Garriga Molina, un dels grans periodistes del món del motor, ens assabentarem que dita empresa bagenca tingué una unitat d'aquest model, recollida en aquesta fotografia:


camió Nazar Joan Boixadera

En l'article publicat a la revista En Camion sobre la història de l'empresa familiar Transports Boixadera el senyor Garriga manifesta la seva opinió, molt qualificada, que la cabina que equipava aquest Nazar B era d'una notable modernitat i vigència en aquells primers anys de recuperació econòmica de l'estat espanyol un cop superada l'interminable postguerra.

Transportes Ángel Blanco del municipi de Pravia, a Astúries, que tenia autocars, també tingué en els anys 1960 dos camions, un dels quals un Nazar B de set tones carrossat amb un bolquet per traginar carbó. Gràcies a l'article publicat al bloc Fotos Viejas, Viejas Ruedas que gestiona la senyora Begoña Reigadas sobre la història del transport al nord d'Espanya hem accedit a aquesta informació d'un gran interès.

T03 Nazar (O-62.371)

Després de portar a cap unes quantes gestions, el senyor Castells contactà amb l'amo del camió Nazar B. Aquest senyor tingué l'amabilitat d'enviar-li unes quantes fotografies que ens deixaren una sensació agredolça: si per una banda és una satisfacció descobrir un altre vehicles Nazar, en aquest cas un camió dels grans, el deteriorament i oxidació que pateix la carrosseria fa que sigui improbable la seva recuperació. L'actual propietari del Nazar li manifestà al senyor Castells que llur propòsit era restaurar-lo, motiu pel qual l'havia tancat sota cobert. 

Fotografies del camió Nazar B de Conca on es visualitza el grau de podriment assolit:

IMG-20161207-WA0022

IMG-20161207-WA0025

IMG-20161207-WA0026

IMG-20161207-WA0023

IMG-20161207-WA0024

IMG-20161207-WA0029

Per la informació facilitada pel propietari, el camió fou comprat pel seu avi els primers anys de la dècada de 1960. El camió, equipat amb una plataforma i una ploma, sempre treballà a bosc, en la recollida i transport de troncs, activitat que trinxava de valent els vehicles. Tal com s'aprecia per les fotos publicades i ens confirmà el propietari, des que fou comprat, el camió sempre ha dormit al ras. I el clima extrem de Conca no perdona pas. Esperem poder ampliar més informació sobre aquest Nazar. I agraïm al senyor Castells la infatigable labor a la recerca de qualsevol material relacionat amb Nazar.

divendres, 6 de gener del 2017

El contracte de compravenda del camió Nazar A de sis tones del Sr. Hilari Badia Canadell d'Alcarràs (Segrià).

Una de les novetats que es produïren l'any 1960, en el sector de l'automoció espanyola, fou el començament de la producció dels camions, autocars i furgonetes que Talleres Nápoles construïa a la ciutat de Saragossa amb la marca Nazar.

Els anuncis que la premsa publicà sobre el llançament d'aquest nou camió emfatitzava el fet que fos una síntesi reeixida de dos models (Pegaso 1031 i Barreiros Azor) que produïen aleshores els dos grans fabricants espanyols de vehicles industrials. Del primer, n'adoptava la concepció del xassís, i del segon, la cabina ampla, espaiosa i moderna. I és cert que aquest camió Nazar equipava una cabina, ben refistolada i acabada, que l'empresa que el fabricava, Factorias Nápoles, subministrava a Barreiros. Quant a les mecàniques hagueren de recórrer als pocs fabricants espanyols que produïen motors dièsel. 

Anunci del primer camió Nazar que en lloava les virtuts i qualitats. Llur interior era d'una originalitat completa i definitiva:  

IMG-20170329-WA0128

Transports Cotxarrera de Gironella tingué un dels primers camions Nazars que treballaren al nostre país, principalment per les fàbriques tèxtils de la comarca del Berguedà:

Camió Nazar de l'empresa TRANSPORTS COTXARRERA de Gironella (Berguedà)

Publicitat del camió Nazar de sis tones motoritzat amb Perkins Hispània, procedent del diari ABC:

IMG-Nazar publicitat ABC

En un treball anterior sobre els transportistes del municipi d'Alcarràs, produït per l'afany desplegat pels senyors Claudi i Eduard Herguido, projecte en que hi participà també la seva germana Rosa, i que culminà amb una exposició el passat mes de juliol a l'ermita de Montagut, presidida per les autoritats locals principals, consignarem que un transportista del municipi, l'Hilario Badia Canadell, tingué un camió Nazar A. Per desgràcia la família, malgrat els esforços dedicats, no ha pas trobat cap fotografia del camió. Només, i per casualitat, una fotografia d'un Pegaso Z-206 que tingué en Josep Maria Sisó Pons, en Marcelino per motiu, aparcat al carrer Davant, recull esvanits el Pegaso Comet d'en Conrado Camí i el Nazar A de l'Hilario Badia, parcialment tapat aquest últim per una furgoneta Dos Cavalls, tan corrents en les terres de Lleida aquells anys. Aquesta fotografia ha permès de saber amb exactitud que el Nazar del senyor Badia era un model A de sis tones: 

pegaso Nazar

La família de l'Hilario Badia, regirant la casa a la recerca de fotografies dels camions que tingué, ha fet una troballa d'un valor considerable: el contracte de compravenda del camió Nazar A subscrit entre ell i l'empresa Auto-Lérida SL el 8 de setembre de 1964: 

IMG-Nazar contracte compravenda

El contracte detalla i específica llur preu, cent cinquanta-cinc mil pessetes, aleshores un capital, i els mode de pagament: la major part en efectiu (cent mil pessetes), una lletra per valor de vint-i-cinc pessetes amb un termini de venciment de tres mesos, i un descompte de trenta mil pessetes aplicat sobre el preu pel lliurament d'un camió Ford que tenia el Sr. Badia amb matrícula B-63405: 

Raül Hilari_0001


La dada que, ben segur, té un major interès és la matrícula del Nazar: L-24240. Aquest Nazar fou matriculat l'any 1962. I al cap de dos anys, el seu propietari el lliurà al concessionari oficial Pegaso de Lleida, Auto Lérida SL, en la compra d'un nou camió. El Nazar, per recollir grava al riu Segre que servia a les obres, feia el fet.

Agraïm a la família Badia l'aportació d'aquest document mercantil que permet saber com s'instrumentaven en els anys 1960 la compravenda de vehicles. I el fet, de pura prudència, que la major part del preu del camió fou satisfeta quan el comprador recollí el vehicle.