Un dels apartats més desconeguts de la història de l'automoció espanyola és la biografia dels principals protagonistes. En Miquel Mateu i Pla, propietari de la Hispano Suiza, és més conegut per la seva faceta política que no pas d'industrial -fou el primer batlle franquista de Barcelona l'any 1939. D'un enginyer de la vàlua i la categoria d'en Wifredo Ricart i Espina, màxim responsable de Pegaso en la dècada del 1940 i 1950, no hi ha encara una biografia completa publicada a l'abast dels afeccionats. Els apunts biogràfics d'en Ricart són escampats per internet. Sense dubte, aquest enginyer barceloní mereix un "homenot" a l'estil d'en Josep Pla.
L'Eduardo Barreiros, l'industrial espanyol del sector de l'automoció més important de la segona meitat del segle XX, disposa d'una completa i documentada biografia escrita per l'hispanista Hugh Thomas i publicada l'any 2007 per l'editorial Planeta, titulada "Barreiros: el motor de España". És curiós que hagi estat un conegut hispanista l'autor de la biografia d'aquest important industrial que va crear un imperi malgrat els entrebancs de l'Estat. Hi ha una altre biografia d'en Barreiros, més senzilla i a un preu més popular, obra d'uns autors espanyols.
Que editorial Planeta li hagi encarregat la gran biografia d'en Barreiros a en Hugh Thomas pel seu prestigi i reconeixement públic com a historiador, em sembla que palesa que a Espanya no hi ha encara historiadors especialitzats en el camp empresarial i industrial les obres dels quals hagi arribat als lectors interessats. Per contra, a Catalunya, tenim la figura d'en Francesc Cabana i Vancells, historiador de l'economia catalana amb una notable obra publicada que compren història econòmica, empresaris i industries.
La crònica d'avui vol recordar un industrial que va fabricar carrosseries, camions i autocars, en el trentè aniversari de seu decés. En Vincenzo Angelino Gervasio, segons l'esquela apareguda al diari ABC, de Madrid, va morir a Saragossa el 2 de juny de 1981. Malgrat que part de la informació d'aquest diari ha estat i és un mer libel amb uns objectius molt clars i precisos, crec que no cal malfiar-se'n de la informació mortuòria, bàsicament perquè la contracten els parents del difunt.
En Vincenzo Angelino Gervasio va nàixer a Nàpols l'any 1912. Apuntem els importants vincles històrics d'aquesta ciutat amb la corona catalano-aragonesa. A Itàlia, havia treballat a l'Alfa Romeo, on va fer l'aprenentatge. Va aterrar a Espanya en el contingent italià que va lluitar en la guerra civil espanyola al costat del general Franco i l'exercit feixista alçat contra la República espanyola.
Acabada la guerra civil va establir-se a Saragossa, en lloc de tornar a Itàlia, que al cap d'uns mesos lluitaria en la Segona Guerra Mundial juntament amb les potències de l'eix. L'any 1939 fabrica bicicletes a Nuez de Ebro, poble proper a Saragossa. L'any 1943, fa el salt a Saragossa, instal·lant-se a un local del carrer Perpetuo Socorro 3.
L'any 1944 és important en la trajectòria empresarial d'en Vincenzo Angelino. Fabrica la primera cabina de camió, que munta sobre un Studebaker. Home enginyós, dissenya, patenta i fabrica la "cabina única", un cabina de camió estàndard acoblable sobre qualsevol dels xassís dels camions que havia aleshores: Ford, Chevrolet, GMC, 3HC i Fiat.
A començaments de la dècada del 1950, es muda a unes naus del carrer Àvila 8-10. Ací fabrica les cabines amb llitera per als camions Seddon i Babcock, i les carrosseries d'autocars i autobusos. En els anys 1954-1957 fabrica les cabines úniques per als camions Seddon, Guy, Atkinson, Albion i Steyr, i ensems carrosseries metàl·liques per a autobusos urbans i interurbans, de gust italià.
A finals del 1950 continua la fabricació de cabines úniques i també emprèn la fabricació de sidecars muntables sobre qualsevol motocicleta. També es fabriquen cabines per als camions Barreiros i fins i tot alguna cabina per a Pegaso.
L'any 1960 es publica a la premsa els primers anuncis de Factorias Napoles oferint vehicles urbans i interurbans sota la marca Nazar. Aquests autocars i camions Nazar es fabricaven al carrer Àvila 8-10. Autocar Nazar equipat amb motor Perkins Hispania de l'empresa Atlas Expreso SA de Barcelona:
Un autocar Nazar i un Pegaso Monotral de l'empresa Almenara de Salt (Gironès):
Catàleg de l'autobus interurbà "Ocell blau", un disseny agosarat i bell:
Un dels primers camions Nazar fabricats, adquirit per l'empresa TRANSPORTS COTXARRERA de Gironella (Berguedà):
L'any 1963, Factorias Napoles va presentar suspensió de pagaments. Desconec les causes de la fallida de l'empresa. Suposo que hi havia diversos motius, tant de gestió com conjunturals. El principal creditor de l'empresa, la Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Zaragoza, Aragón y Rioja -avui dia IBERCAJA- assumeix la gestió i transforma l'empresa en una societat anònima. En Vincenzo Angelino abandona Nazar.
En Vincenzo Angelino va conservar la propietat dels immobles del carrer Àvila 8-10. Sembla que separava el seu patriomoni personal del de les empreses que va crear i dirigir. La seva esposa, la Felisa Pueyo López, era una fidel col·laboradora en els projectes empresarials del seu marit.
Furgoneta Nazar matriculada l'any 1964:
L'any 1965, en Vincenzo Angelino constitueix Factorias Zane SA, ubicada al carrer Camelia de Saragossa. Fabrica carrosseries d'autobusos i autocars amb la marca Zane que munta principalment sobre xassís Sava. Els dissenys d'aquests vehicles, molt moderns en aquells anys, s'inspira clarament en les carrosseries italianes, principalment d'Orlandi. També va tenir la ocurrència de voler fabricar cotxes.
A finals dels anys 1960, Factorias Zane SA també va patir problemes econòmics, havent de procedir a acomidaments de personal. Autocar Sava carrossat per Zane, de l'empresa Olivet de Banyoles, fotografiat al parador de Caldes, al peu de la Nacional II:
Extraordinari carrossat Zane sobre un xassís Sava, de l'empresa Olivet:
En Joan Brugués i Prat va tractar personalment a en Vincenzo Angelino. Van dinar plegats quan Factorias Zane SA va lliurar-li un Sava carrossat. El recorda com un home amb molta empenta i il·lusionat amb els seus projectes empresarials.
La vida d'aquest home és realment apassionant, novelesca. Va viure en uns anys molt convulsos a tota Europa, i va crear i impulsar diverses iniciatives empresarials en el sector de l'automoció que cal recordar perquè formen part de la història industrial espanyola. A veure si ben aviat es publica un llibre que reculli les empreses i vehicles del napolità Vincenzo Angelino Gervasio.
Els apunts biogràfics d'en Vincenzo Angelino els he manllevat d'en Rafael Reyna, qui ha fet una recerca exhaustiva i detallada sobre Nazar i els vehicles fabricats per aquest italià establert a Saragossa.
L'Eduardo Barreiros, l'industrial espanyol del sector de l'automoció més important de la segona meitat del segle XX, disposa d'una completa i documentada biografia escrita per l'hispanista Hugh Thomas i publicada l'any 2007 per l'editorial Planeta, titulada "Barreiros: el motor de España". És curiós que hagi estat un conegut hispanista l'autor de la biografia d'aquest important industrial que va crear un imperi malgrat els entrebancs de l'Estat. Hi ha una altre biografia d'en Barreiros, més senzilla i a un preu més popular, obra d'uns autors espanyols.
Que editorial Planeta li hagi encarregat la gran biografia d'en Barreiros a en Hugh Thomas pel seu prestigi i reconeixement públic com a historiador, em sembla que palesa que a Espanya no hi ha encara historiadors especialitzats en el camp empresarial i industrial les obres dels quals hagi arribat als lectors interessats. Per contra, a Catalunya, tenim la figura d'en Francesc Cabana i Vancells, historiador de l'economia catalana amb una notable obra publicada que compren història econòmica, empresaris i industries.
La crònica d'avui vol recordar un industrial que va fabricar carrosseries, camions i autocars, en el trentè aniversari de seu decés. En Vincenzo Angelino Gervasio, segons l'esquela apareguda al diari ABC, de Madrid, va morir a Saragossa el 2 de juny de 1981. Malgrat que part de la informació d'aquest diari ha estat i és un mer libel amb uns objectius molt clars i precisos, crec que no cal malfiar-se'n de la informació mortuòria, bàsicament perquè la contracten els parents del difunt.
En Vincenzo Angelino Gervasio va nàixer a Nàpols l'any 1912. Apuntem els importants vincles històrics d'aquesta ciutat amb la corona catalano-aragonesa. A Itàlia, havia treballat a l'Alfa Romeo, on va fer l'aprenentatge. Va aterrar a Espanya en el contingent italià que va lluitar en la guerra civil espanyola al costat del general Franco i l'exercit feixista alçat contra la República espanyola.
Acabada la guerra civil va establir-se a Saragossa, en lloc de tornar a Itàlia, que al cap d'uns mesos lluitaria en la Segona Guerra Mundial juntament amb les potències de l'eix. L'any 1939 fabrica bicicletes a Nuez de Ebro, poble proper a Saragossa. L'any 1943, fa el salt a Saragossa, instal·lant-se a un local del carrer Perpetuo Socorro 3.
L'any 1944 és important en la trajectòria empresarial d'en Vincenzo Angelino. Fabrica la primera cabina de camió, que munta sobre un Studebaker. Home enginyós, dissenya, patenta i fabrica la "cabina única", un cabina de camió estàndard acoblable sobre qualsevol dels xassís dels camions que havia aleshores: Ford, Chevrolet, GMC, 3HC i Fiat.
A començaments de la dècada del 1950, es muda a unes naus del carrer Àvila 8-10. Ací fabrica les cabines amb llitera per als camions Seddon i Babcock, i les carrosseries d'autocars i autobusos. En els anys 1954-1957 fabrica les cabines úniques per als camions Seddon, Guy, Atkinson, Albion i Steyr, i ensems carrosseries metàl·liques per a autobusos urbans i interurbans, de gust italià.
A finals del 1950 continua la fabricació de cabines úniques i també emprèn la fabricació de sidecars muntables sobre qualsevol motocicleta. També es fabriquen cabines per als camions Barreiros i fins i tot alguna cabina per a Pegaso.
L'any 1960 es publica a la premsa els primers anuncis de Factorias Napoles oferint vehicles urbans i interurbans sota la marca Nazar. Aquests autocars i camions Nazar es fabricaven al carrer Àvila 8-10. Autocar Nazar equipat amb motor Perkins Hispania de l'empresa Atlas Expreso SA de Barcelona:
Un autocar Nazar i un Pegaso Monotral de l'empresa Almenara de Salt (Gironès):
Catàleg de l'autobus interurbà "Ocell blau", un disseny agosarat i bell:
Un dels primers camions Nazar fabricats, adquirit per l'empresa TRANSPORTS COTXARRERA de Gironella (Berguedà):
L'any 1963, Factorias Napoles va presentar suspensió de pagaments. Desconec les causes de la fallida de l'empresa. Suposo que hi havia diversos motius, tant de gestió com conjunturals. El principal creditor de l'empresa, la Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Zaragoza, Aragón y Rioja -avui dia IBERCAJA- assumeix la gestió i transforma l'empresa en una societat anònima. En Vincenzo Angelino abandona Nazar.
En Vincenzo Angelino va conservar la propietat dels immobles del carrer Àvila 8-10. Sembla que separava el seu patriomoni personal del de les empreses que va crear i dirigir. La seva esposa, la Felisa Pueyo López, era una fidel col·laboradora en els projectes empresarials del seu marit.
Furgoneta Nazar matriculada l'any 1964:
L'any 1965, en Vincenzo Angelino constitueix Factorias Zane SA, ubicada al carrer Camelia de Saragossa. Fabrica carrosseries d'autobusos i autocars amb la marca Zane que munta principalment sobre xassís Sava. Els dissenys d'aquests vehicles, molt moderns en aquells anys, s'inspira clarament en les carrosseries italianes, principalment d'Orlandi. També va tenir la ocurrència de voler fabricar cotxes.
A finals dels anys 1960, Factorias Zane SA també va patir problemes econòmics, havent de procedir a acomidaments de personal. Autocar Sava carrossat per Zane, de l'empresa Olivet de Banyoles, fotografiat al parador de Caldes, al peu de la Nacional II:
Extraordinari carrossat Zane sobre un xassís Sava, de l'empresa Olivet:
En Joan Brugués i Prat va tractar personalment a en Vincenzo Angelino. Van dinar plegats quan Factorias Zane SA va lliurar-li un Sava carrossat. El recorda com un home amb molta empenta i il·lusionat amb els seus projectes empresarials.
La vida d'aquest home és realment apassionant, novelesca. Va viure en uns anys molt convulsos a tota Europa, i va crear i impulsar diverses iniciatives empresarials en el sector de l'automoció que cal recordar perquè formen part de la història industrial espanyola. A veure si ben aviat es publica un llibre que reculli les empreses i vehicles del napolità Vincenzo Angelino Gervasio.
Els apunts biogràfics d'en Vincenzo Angelino els he manllevat d'en Rafael Reyna, qui ha fet una recerca exhaustiva i detallada sobre Nazar i els vehicles fabricats per aquest italià establert a Saragossa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada