El senyor Joan Homs i Cerdà, un bon amic del barri del Poblenou de Barcelona la família del qual tenia un empresa de transports, va treballar uns quants anys de mecànic en un taller del carrer Pujades 287. Va aprendre l'ofici de ben jove engreixant i repassant els camions del seu pare.
En Joan Homs va conèixer els vells, rònecs i capolats camions de la immediata postguerra, reconstruïts amb peces de les procedències més diverses: els Ford, els Dodge, els Hispano Suiza i els mítics 3HC, uns camions molt valorats per les empreses constructores els motors dels quals, dieselitzats, oferien uns bons resultats i rendiments. Eren els camions que tenien els transportistes del Poblenou. No hi havia gaire res més per poder triar.
En Joan Homs va conèixer els vells, rònecs i capolats camions de la immediata postguerra, reconstruïts amb peces de les procedències més diverses: els Ford, els Dodge, els Hispano Suiza i els mítics 3HC, uns camions molt valorats per les empreses constructores els motors dels quals, dieselitzats, oferien uns bons resultats i rendiments. Eren els camions que tenien els transportistes del Poblenou. No hi havia gaire res més per poder triar.
Als anys seixanta, aprofitant la bonança econòmica d'aquells anys, tot plegat va començar a canviar. Aquells vells camions van ser substituïts pels moderns Pegasos, Barreiros i Ebros. També són els anys que van aparèixer d'altres marques com Avia, Sava, Nazar, Karpetan i Babcock & Wilcox. Les importacions de camions estrangers eren testimonials.
En Joan Homs conserva un catàleg original publicat per ENASA on exposa l'empresa, la fàbrica i els models de camions i autocars que produïen a començaments dels anys 1950. Atès el seu interès, el difonem en aquest article:
Informació sobre els objectius d'ENASA, il·lustrats amb la façana principal de la fàbrica de Barcelona de gran bellesa. Actualment, la major part de les antigues instal·lacions industrials, enderrocades, acullen el parc de la Pegaso, una gran zona verda destinada al gaudi dels veïns de la Sagrera. Amb bon criteri es va conservar aquesta façana pel seu interès arquitectònic que constitueix l'accés principal al parc:
El motor Pegaso dièsel:
El camió Pegaso dièsel que equipava un motor de 125 cavalls de potència:
L'autocar Pegaso dièsel que muntava el mateix motor de 125 cavalls de potència:
Unes quanties carrosseries d'autocars d'aquells anys, on hi destaca, la carrosseria monocasc:
Propaganda sobre la qualitat de la fabricació dels vehicles Pegaso:
El darrer apartat del catàleg aborda la garantia dels vehicles Pegaso:
Volem agrair al senyor Joan Homs la gentilesa de publicar aquest seu catàleg en aquest bloc d'un gran interès pels afeccionats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada