dijous, 27 de desembre del 2012

Més fotografies de cotxes de l'empresa Autocars Mir de Ripoll (Ripollès).

El senyor Joan Càmara, de Ripoll, bon amic i erudit dels autocars i autobusos del nostre país, conserva unes fotografies inèdites d'uns cotxes de l'empresa Autocars Mir de Ripoll. Atès el seu indubtable interès, el senyor Càmara les ha facilitades per a difondre-les a través d'aquest espai.

El primer vehicle correspon a un autocar amb carrosseria Ayats sobre un xassís Ford i que muntava un motor Perkins de 108 cavalls de potència. Era el número 6 de l'empresa i tenia assignada la matrícula M-184.974, del setembre de l'any 1957. Aquest autocar amb placa verda fotografiat a l'entrada de Ripoll:

MIR M-184974 - 106 -

MIR M-184974 - 102

El senyor Manel Mir va reportar-nos l'anècdota que un cop carrossat aquest autocar va ser exposat uns dies al centre de Ripoll perquè els vilatans, entusiasmats i admirats de llur carrossèria d'un abarrocat abrandat, podessin gaudir-ne abans d'entrar en servei. 

Atesa la poca potència del motor original Perkins, el taller del senyor Jaume Pradell Soler va equipar-lo amb un motor Barreiros dièsel de 170 cavalls de potència. Aquest vehicle va conduir-lo una colla d'anys l'Eduard Montells, fill de Ripoll, que ha cedit aquestes fotografies a en Joan Càmara:

MIR M-184974 - 105 - Ripoll

L'Eduard Montells dins aquest autocar fotografiat davant de la fàbrica Filatures Noguera SA, aixecada entre Ripoll i Campdevànol:

MIR M-184974 - 103

El segon cotxe correspon a un autocar Leyland, matriculat a Castelló (CS-7837). Aquest autocar, amb el número set de l'empresa Mir, muntava una carrosseria Tubus, marca que usava l'empresa La Hispano de Fuente En Segures SA (HIFE), de Tortosa, en les carrosseries dels autocars que es construïen:

MIR CS-7837 - 101 - Ripoll

Aquest autocar fotografiat a l'antic garatge de Can Mir, a la carretera de Barcelona, i que permet d'apreciar-ne el frontal: 

Autocar CS 7837 I

Tenim constància que autocars amb carrosseria Tubus en va córrer, com a mínim, un altre en les carreteres de les comarques gironines. Era un cotxe de l'empresa d'en Joaquim Puig i Casadellà, de Bellcaire d'Empordà, també matriculat a Castelló:

IMG_6326

La línia d'aquest autocar recorda vagament la carrosseria del Pegaso Monotral, en voga a principis dels anys 1960:

img076

L'activitat industrial d'autoconstrucció de carrosseries per empreses de transports de viatgers va produir-se a la dècada dels anys 1940, 1950 i fins a la primera meitat dels anys 1960, moment en què la producció de carrosseries i vehicles en general va normalitzar-se plenament. L'empresa Sagalés de Caldes de Montbuí també havia construït algunes carrosseries pels seus autocars Pegaso.

Segons les dades facilitades per en Joan Càmara, aquest Leyland amb carrosseria Tubus va ser matriculat el 22 de novembre de 1956 i es va donar de baixa el 29 de desembre de 1977. Aquest autocar desballestat al pati de l'empresa Autocars Mir de la carretera de Barcelona, a Ripoll: 

Autocar CS 7837

Agraïm als senyors Eduard Montells i Joan Càmara el difusió d'aquestes fotografies de dos autocars de l'empresa Mir, amb l'ànim de fer conèixer i apropar una de les empreses gironines de transports de viatgers amb més història.

2 comentaris:

  1. Segons la fitxa tècnica de Trànsit, el Tubús CS-7837 portava un motor ACLO, el num de xassis era el CS-473 i tenia capacitat per a 38 places. Matriculat per la HIFE el 1956, es va transferir a l'empresa Mir el 14-5-1964. I enhorabona pel blog!

    ResponElimina
  2. Per cert, voldria usar la primera de les fotos del Tubús per a il·lustrar un article que estic escrivint sobre aquesta marca. Com que no trobe cap altra manera de contactar, ho faig des d'ací.
    Moltes gracies i salutacions.
    Pablo

    ResponElimina