Avui, primer dia d'agost, inici de les vacances d'estiu per a moltes famílies, les carreteres s'han atapeït de vehicles que marxen cap els respectius llocs d'estiueig. Les fileres de vehicles particulars transitant amunt i avall per les carreteres, autovies i autopistes és una de les imatges icòniques de l'estiu d'ençà de la popularització dels vehicles a la dècada dels anys 1960, amb el Seat 600 com a protagonista principal. La greu crisi econòmica que pateix l'estat espanyol no impedeix que els ciutadans gaudeixin d'uns dies fora de les seves residències habituals. Escurcen els dies d'estada de les vacances i moderen el consum però marxar ha esdevingut una necessitat ineluctable. Aquest matí les famílies carregaven amb deler les maletes, cistells i demés pertinences als maleters dels cotxes, monovolums i jeeps.
La càmera d'en Xavier Miserachs, el gran fotògraf català de la segona meitat del segle XX, va retratar l'autovia de Castelldefels a principis dels anys 1960 amb uns pocs cotxes particulars que hi transitaven carregats de famílies que els dies de festa d'estiu els aprofitaven per gaudir de les platges de Gavà i Castelldefels. Eren els anys que unes poques famílies privilegiades i adinerades disposaven de vehicle propi. L'adquisició d'un Seat 600, un vehicle admirable en la seva concepció, fabricació i manteniment econòmic, era una autèntica odissea: s'havia de satisfer una paga i senyal i apuntar-se a una llista d'espera superior, en alguns casos, als dos anys.
La generalització dels automòbils particulars, un fenomen sorgit als Estats Units, generalitzat als països de l'Europa Occidental després de la Segona Guerra Mundial i que avui dia s'ha estès imparablement arreu del món amb els problemes mediambientals i de proveïment i d'escalada de preus dels carburants que planteja, va desenvolupar-se a Catalunya a partir de l'any 1960.
Com hem exposat en una anterior crònica, a banda de la importància que la indústria del motor té a Catalunya i a l'estat espanyol en quant a ocupació i creació de riquesa, l'extensió dels vehicles particulars va comportar el sorgiment de gruistes que cobrien l'assistència tècnica i retiraven els vehicles espatllats i accidentats. Alhora van aparèixer les ambulàncies amb personal sanitari que prestava assistència mèdica a les víctimes d'accidents de carretera. Les ambulàncies Seat 1500 i Dodge Dart formen part de les imatges d'aquells anys.
Temps enrere, en un estand de la Creu Roja de Ripoll que participava en la Fira de les quaranta hores de Ripoll, una antiga fira agrícola i ramadera reconvertida en multisectorial, hi havia penjada la fotografia d'una ambulància Seat 1500 adscrita a la Creu Roja de Ripoll:
Aquesta ambulància era aparcada en el lloc de socors que hi havia a l'entrada de Ripoll procedent de Vic. Dues fotografies de l'edifici actual de la Creu Roja de Ripoll, aixecat damunt del primitiu lloc de socors:
A la segona meitat dels anys 1960, i més intensament en els anys 1970, es va aixecar molts llocs de socors a les entrades de les principals ciutats i pobles catalans. Llur emplaçament estratègic els permetia d'atendre serveis d'assistència mèdica en el respectiu casc urbà i en els trams de carretera que tenien assignats.
A la segona meitat dels anys 1960, i més intensament en els anys 1970, es va aixecar molts llocs de socors a les entrades de les principals ciutats i pobles catalans. Llur emplaçament estratègic els permetia d'atendre serveis d'assistència mèdica en el respectiu casc urbà i en els trams de carretera que tenien assignats.
La major part d'aquells llocs de socors van caure en desús en els anys posteriors, acordant-se el seu tancament. Els canvis de tota mena que el temps imposa també va afectar aquests establiments benemèrits.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada