La lectura del dossier Llet i formatge publicat a la revista Cadí Pedraforca va proporcionar-nos una sorpresa addicional. La fotografia del primer Barreiros d'en Ramon Sellés amb matrícula L-20034, carrossat amb una caixa de fusta per traginar els pots de la llet dels ramaders del seu poble, Lles de Cerdanya, i també d'Arànser, Travesseres, Viliella i Músser cap a la Cooperativa del Cadí. Tenia una cabina prou gran per encabir-hi els veïns que anaven a mercat i a cal metge, a La Seu d'Urgell. Segons que exposa l'article d'en Carles Porta, el camió fou matriculat l'any 1960.
El frontal de la cabina del Barreiros d'en Ramon Sellés ens era propera i familiar, una cosa déjà vu. Fins l'any 1961, que Barreiros comercialitza el model Halcon amb una cabina de fabricació pròpia, els compradors de camions Barreiros disposaven d'un catàleg de cabines segons les seves necessitats i pressupost. Per facilitar les vendes i afrontar la competència plantejada per l'empresa pública ENASA, fabricant dels vehicles Pegaso i que tenia el suport incondicional del Ministeri d'Indústria, Barreiros oferia diversos models de cabina que fabricaven els Tallers Costa i Bargon de Barcelona, Talleres Nápoles SA de Saragossa i Industrias Motorizadas Onieva SA de Madrid. Calia complaure el client.
Assentats aquests antecedents, s'infereix que la cabina metàl·lica que muntava el Barreiros d'en Ramon Sellés fou produïda per Talleres Nápoles SA. El radiador era semblant a un camió fotografiat en un taller de la Rioja i que constitueix una mostra de les reconstruccions molt en voga practicades en els anys 1950. I l'interès d'aquesta cabina rau en ser el precedent immediat dels camions Nazar que Talleres Nápoles SA exposà per primer cop a la Fira de Mostres de Saragossa l'any 1960. En Ramon Sellés retratat al costat del seu primer Barreiros a Lles de Cerdanya:
Camió Berliet reconstruït els anys 1950 amb un radiador i para-xocs semblant al Barreiros del senyor Sellés:
La comparança de la cabina que muntava el Barreiros del senyor Sellés amb la cabina del primer camió Nazar palesa les similituds d'ambdues cabines: la forma corbada del parabrisa i del sostre, l'espai central que ocupa el radiador, les làmines cromades embellidores i els agafadors són idèntics. Nazar A de Transports Cotxarrera de Gironella i Transports Homs del barri del Poblenou de Barcelona:
La cabina del primer camió Nazar A era la mateixa que Talleres Nápoles SA subministrava a Barreiros amb petits canvis per disposar d'un acabat més polit i elegant: un radiador central més ornamentat i cromat acompanyat d'un d'inferior, més petit, també cromat; els llums encaixonats a la cabina perquè els que muntaven els Barreiros al para-xocs es fonien sovint per les vibracions i els sotracs habituals a les carreteres espanyoles dels anys 1960. També l'interior de la cabina era ben original amb un empaperat d'imitació de pell de felí que li conferia un ambient càlid i acollidor.
Mentre que la primera cabina, la que Talleres Nápoles SA subministrava a Barreiros, s'havien d'estalviar els costos de fabricació per oferir un preu atractiu al comprador, i l'Eduardo Barreiros de fer números en sabia, la segona cabina llançada per Talleres Nápoles SA sota la marca Nazar havia d'atreure els clients potencials de camions Nazar i facilitar-los l'elecció de la marca tot just estrenada.
Vincenzo Angelino, màxim responsable de Talleres Nápoles SA i promotor de la fabricació dels vehicles Nazar, aplicava els coneixements en la reconstrucció de camions i autocars executada els anys 1940 i 1950 per llançar al mercat una marca nova de camions, autocars i furgonetes: una cabina amb un disseny atractiu i modern de producció pròpia, muntada sobre un xassís que equipava un motor Perkins Hispania i un diferencial Timken. Aprofitava una cabina que ja produïa per Barreiros per llançar un nou camió en uns anys en què hi havia un nínxol de mercat atès que els grans fabricants no cobrien la demanda de camions nous. A principis dels anys 1960 el termini de lliurament d'un Pegaso nou era superior als dos anys. Aquest fet fou aprofitat per Barreiros principalment i d'altres fabricants menors com Nazar i Sava.
Talleres Nápoles SA cessà la fabricació del model de cabina que muntava el Barreiros del senyor Sellés quan Barreiros Dièsel SA posà a la venda l'any 1961 el model Halcon, les cabines dels quals eren produïdes directament per Barreiros i d'aquesta manera tenia un control sobre llur qualitat. I Talleres Nápoles SA l'aprofità, embellida, per muntar-la sobre els camions Nazar. Un Barreiros Halcon de Transports Pujol de Sant Feliu de Codines:
Mentre que la primera cabina, la que Talleres Nápoles SA subministrava a Barreiros, s'havien d'estalviar els costos de fabricació per oferir un preu atractiu al comprador, i l'Eduardo Barreiros de fer números en sabia, la segona cabina llançada per Talleres Nápoles SA sota la marca Nazar havia d'atreure els clients potencials de camions Nazar i facilitar-los l'elecció de la marca tot just estrenada.
Vincenzo Angelino, màxim responsable de Talleres Nápoles SA i promotor de la fabricació dels vehicles Nazar, aplicava els coneixements en la reconstrucció de camions i autocars executada els anys 1940 i 1950 per llançar al mercat una marca nova de camions, autocars i furgonetes: una cabina amb un disseny atractiu i modern de producció pròpia, muntada sobre un xassís que equipava un motor Perkins Hispania i un diferencial Timken. Aprofitava una cabina que ja produïa per Barreiros per llançar un nou camió en uns anys en què hi havia un nínxol de mercat atès que els grans fabricants no cobrien la demanda de camions nous. A principis dels anys 1960 el termini de lliurament d'un Pegaso nou era superior als dos anys. Aquest fet fou aprofitat per Barreiros principalment i d'altres fabricants menors com Nazar i Sava.
Talleres Nápoles SA cessà la fabricació del model de cabina que muntava el Barreiros del senyor Sellés quan Barreiros Dièsel SA posà a la venda l'any 1961 el model Halcon, les cabines dels quals eren produïdes directament per Barreiros i d'aquesta manera tenia un control sobre llur qualitat. I Talleres Nápoles SA l'aprofità, embellida, per muntar-la sobre els camions Nazar. Un Barreiros Halcon de Transports Pujol de Sant Feliu de Codines:
La cabina A del camió Nazar va tenir una vida efímera. Al cap de tres anys fou reemplaçada pel model B. Per en Vincenzo Angelino crear i fabricar cabines rai, era la seva especialitat. La cabina B dels camions Nazar presentava línies rectes, que era la tendència en quant al disseny de camions i autocars més moderna i innovadora a Europa, amb l'objectiu d'aprofitar l'espai i oferir una major comoditat al conductor. Les dues versions del camió Nazar B de set tones: la de llums verticals i horitzontals. Era el camió espanyol que disposava d'una cabina d'un disseny més modern:
En Ramon Sellés segurament que va comprar un Barreiros amb la cabina de Factorias Nápoles SA perquè la seva amplitud i capacitat per transportar set persones li permetia de prestar el servei de camió mixta, o sigui, el taxi de la llet. Si disposéssim d'una fotografia de perfil del Barreiros s'aclariria tot plegat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada