divendres, 21 de febrer del 2014

Transports Rosendo Quintana de Roda de Ter: el transport de la llet (VI).

Als anys 1960, al costat de les marques de llet amb molta presència al mercat com Letona, de la família Viader, i La Lactaria Espanyola SA, productora de la llet RAM, amb plantes a Sils (La Selva) i al barri del Poblenou, a Barcelona, sorgiren marques de llet que també tingueren la confiança dels consumidors. Ens referim a Productos Lácteos Freixas, amb una planta a Santa Perpètua de Mogoda, on produïa la llet Rania. I a la llet Ato, produïda per Centro Lácteo Balcells (CEBALSA), fundat per la família Balcells l'any 1970, amb una planta d'envasat al carrer Motors de la Zona Franca de Barcelona. 

Amb les cantines que traginaven els camions Ebro B i C des de les granges a la planta de refrigeració de Roda de Ter, Transports Rosendo Quintana SA transportava més de cent mil litres de llet diaris. La llet recollida a les granges i cases de pagès i refrigerada a la planta de Roda de Ter era transportada a les  plantes de Letona SA i Cebalsa-Ato a Barcelona amb una flota de camions Pegaso equipats amb cisternes. Cada dia una corrua de camions cisterna de can Quintana enfilaven la nacional 152, avui dia la C-17, cap a Barcelona i tornaven a Roda de Ter. Als anys 1970, les cisternes eren comprades a Indox de Tàrrega. Estengueren l'àmbit de recollida o captació de llet cap al Lluçanès, una comarca natural a l'oest de la plana de Vic.

En aquells anys s'incorporà a l'empresa el senyor Joan Suñé Rifà, gendre del senyor Rosendo Quintana, nascut a la colònia tèxtil del Còdol Dret, a les Masies de Roda, fundada l'any 1862 per l'industrial Ròmul Bosch i Alsina i desapareguda l'any 1964 sota les aigües de l'embassament de Sau.

La mecanització també arribà al procés de recollida de la llet a les granges. Uns tancs refrigerats acumulaven la llet munyida de les vaques. La llet del tanc era transvasada a un camió cisterna de can Quintana. Als anys 1970 i 1980 la major part de la recollida era transportada a dues plantes d'envasat que hi havia a Barcelona: la de Letona SA al carrer Pujades i la de Cebalsa-Ato al carrer Motors de la Zona Franca de Barcelona.

L'any 1990, la multinacional francesa Besnier adquirí Cebalsa-Ato, propietat de la família Balcells. Cebalsa-Ato fou comprada l'any 2000 per la Corporación Alimentaria Peñasanta, S.A (CAPSA), que tancà la planta de Barcelona i traslladà al producció a la moderna fàbrica de Vidreres, la planta construïda a mitjans dels anys 1950 per la Lactaria Española SA on produïa la llet RAM, la fundació de la qual es remunta a l'any 1941, a Sils, per iniciativa del senyor Ferran Moragas.

El camió número 10 era un Pegaso Comet amb una cisterna refrigerada que recollia la llet a les granges i la transportava directament a Barcelona:





IMG_1358





Un altre Pegaso Comet de can Quintana:



Un altre Pegaso Comet que transportava llet per la fàbrica que Cebalsa-Ato tenia a la Zona Franca de Barcelona:



Un dels camions més bonics que tingué Transports Rosendo Quintana SA: un Pegaso 1086 que li correspongué el número 12. Fotografia del camió, amb placa verda, tot just carrossat:





El Pegaso 1086 amb la matrícula definitiva fotografiat davant del concessionari oficial Pegaso i Sava a la comarca d'Osona, Auto Subministres Vic SA, al peu de l'antiga carretera Nacional 152 que conduïa a Ripoll i Puigcerdà:





El Pegaso 1086 fotografiat en un camí rural a prop del garatge de l'empresa, a Roda de Ter:







Una de les primeres tractores de la casa, un Pegaso 2080 amb la cisterna de llet damunt del semiremolc:



Una altre tractora Pegaso 2081 amb llur semiremolc cisterna fotografiada al pati del garatge on hi tancaven -i encara hi tanquen- els camions, a Roda de Ter. A la part posterior de la cisterna, les inicials del fundador de l'empresa, el senyor Rosendo Quintana:





En el proper article abordarem la flota que Transports Rosendo Quintana tenia als anys 1980. Gairebé tots els camions eren Pegasos.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada