En gran treball desplegat pel departament tècnic de ENASA a principis dels anys 1980 fructificà en el llançament de nous models de camions i autocars i autobusos. La gamma d'autocars de ENASA s'enriquí amb un nou model, el Pegaso 5231. I malgrat que tothom, amb major o menor grau, ens plau de penjar-nos medalles, que aquest model representà un gran avanç -qualificat de nou concepte en el catàleg- fou un fet cert.
Portada del catàleg del Pegaso 5231 il·lustrat amb una fotografia del xassís i dels elements mecànics amb què sortia de fàbrica:
El bastidor d'aquest nou vehicle incorporava novetats per plantar cara a la resta de fabricants europeus:
El motor també presentava millores significatives en quant a reducció de consum, augment de la fiabilitat i reducció de les emissions:
Visió aèria del xassís i demés elements mecànics que muntava el Pegaso 5231 Tecnobus:
Els demés elements mecànics que muntava aquest nou model produït per ENASA, tals com la cadena cinemàtica, els frens, la suspensió i la direcció, foren millorades i dotades de la tecnologia més avançada disponible aleshores:
Tots els carrossers espanyols disposaven de carrosseries per vestir aquest model. La xarxa d'assistència tècnica que Pegaso tenia a Espanya i a la resta dels països europeus oferia un servei àgil, ràpid i de qualitat:
Amb aquest catàleg acabem la sèrie d'articles consagrats a la història de ENASA i alguns dels models que aquesta empresa de capital públic comercialitzà en la seva dilatada activitat industrial, els quals, són els camions espanyols per excel·lència. El seu paper és equiparable al que representà Berliet a França, Leyland al Regne Unit, Daf a Holanda, Steyr a Àustria, Saurer a Suïssa o Sisu a Finlàndia. Aquest paper de constructor nacional és més diluït a Itàlia, Alemanya i Suècia per la proliferació de grans constructors que tingueren aquests països. Volvo i Scania, en el cas suec, són dos grandíssims constructors de camions.
Tenim la sensació, repassada la història de ENASA, i sense ànim de menystenir el paper que en la motorització del país tingué, que es podrien haver fet millor les coses. La cabina abatible fou produïda l'any 1975; en canvi, un altre fabricant espanyol, Motor Ibérica SA, disposava de la cabina abatible des de l'any 1968 amb el llançament de la sèrie D; un endarreriment notable per ENASA.
El problema principal dels vehicles que produïa ENASA era la qualitat dels components que equipaven més que no pas la tecnologia aplicada. I aquest problema, que es podia exculpar en els anys 1960, no tenia pas defensa possible en els anys 1970. En els anys 1980, quan la gent de ENASA li veié les orelles al llop, fou el moment d'espavilar-se i del llançament dels millors vehicles produïts per la marca del cavall alat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada