Un dels clients principals que tingueren els carrossers Vert fou l'empresa Presas i Companyia, també de Torroella de Montgrí. De la mateixa manera que la família Vert treballava en la construcció de carros, tartanes, faetons i galeres, la família Presas treballà d'ençà dels primers decennis del segle XIX en el transports de mercaderies i persones amb carros i tartanes. La coneixença mútua i el veïnatge al mateix poble fou la causa que Presas i Companyia encarregués a la família Vert la construcció de les carrosseries de fusta de llurs primers òmnibus que cobrien línies regulars i serveis de mercats.
La dictadura del general Miguel Primo de Rivera comportà, a més de la planificació radial amb centre a Madrid de les principals carreteres del país, un criteri polític d'enfortiment del centre peninsular en detriment dels fluxos econòmics naturals que són font creadora de riquesa, la promulgació de reglaments que regulaven i ordenaven el transport per carretera de persones i mercaderies.
Amb l'ànim d'evitar els conflictes i les disputes constants plantejades entre els distints ordinaris que feien una mateixa línia i també dels transportistes de viatgers, la solució fou la concessió administrativa per l'estat espanyol -que aleshores en tenia atribuïda la competència- amb caràcter exclusiu a persones concretes de línies de viatgers i mercaderies. Aquesta regulació també comportà l'establiment d'horaris, preus i drets i deures dels usuaris.
L'empresa Presas i Companyia continuà fent les mateixes línies i serveis que feia abans de l'entrada en vigor de la normativa primoriverista. Feien les línies de l'Estartit a Sant Jordi Desvalls, de Torroella de Montgrí a Girona i els serveis de mercats setmanals a Banyoles, Girona i Figueres.
La família Presas comprà òmnibus per fer els serveis de les seves línies ben aviat. El primer vehicle que tingueren, procedent de la documentació recollida per en Josep Vert, fou un Renault d'onze places que li correspongué la matrícula GI-433. Els següents vehicles de la família Presas, en el període comprès entre l'any 1922 al 1926, foren tres Fords de quinze places amb les matrícules GI-568, GI-571 i GI-853; després fou adquirit un òmnibus Hispano Suiza de vint places equipat amb un motor de vint cavalls i amb la matrícula GI-980; més endavant, un altre Hispano Suiza amb un motor de quaranta cavalls de potència, que muntava una carrosseria amb una capacitat de vint-i-cinc places i que li correspongué la matrícula GI-1331; el darrer vehicle fou un Berliet equipat amb un motor de vint cavalls, de vint-i-cinc places de capacitat, i amb la matrícula GI-1471.
Òmnibus sobre un xassís Ford de l'empresa Presas i Companyia amb una carrosseria construïda per la família Vert l'any 1922 a Torroella de Montgrí:
Òmnibus Ford de l'empresa Presas i Companyia amb la matrícula GI-853:
Òmnibus Hispano Suiza que muntava una carrosseria construïda pel taller Vert, també de Presas i Companyia, l'any 1924:
Un altre òmnibus Hispano Suiza de Presas i Cia:
Un altre cotxe de can Presas:
Fotografia de la festa de Carnaval que tingué lloc a Torroella de Montgrí l'any 1928, festa que comptà amb la participació de la colla Els Tranquils convenientment disfressats:
Una altre edició de la festa de Carnaval celebrada a Torroella de Montgrí, amb els participants enfilats a un auto de can Presas:
El mateix vehicle de can Presas, que feia la línia regular de Torroella de Montgrí fins a Girona, amb l'amo de l'empresa, en Vicenç Presas, i el xòfer:
El cotxe que feia la línia de Torroella de Montgrí a Girona, també de can Presas, empresa que fa uns anys fou comprada per Autocars Martí Pi SA (AMPSA):
Estrena del cotxe batejat com a Xafabarrets, la carrosseria del qual fou construïda pel taller Plaja de Torroella de Montgrí:
Un dels primers autobusos que hi hagué al cantó de Lloret i Blanes fou el de la família Clausell:
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada