En aquest espai procurem de centrar l'atenció en les històries del transport de Catalunya, empresa hercúlia i inabastable. I aquest treball s'acompanya, si s'escau, de la troballa de vehicles que presenten, segons el nostre parer, un interès considerable. Una de les troballes produïdes aquest hivern, que mereixen ser consignades en aquest espai, correspon a un furgó Nazar B que es troba al poble d'Amaya, dins la comarca d'Odra-Pisuerga, a la província castellana de Burgos.
Avui mateix, l'amic Luis Alberto Garrido Sanz, un autèntic savi de la vida i empreses fundades per l'industrial gallec Eduardo Barreiros Rodríguez, saviesa extensiva a tots els models de vehicles que Barreiros produí en llurs fàbriques espanyoles, ha descobert casualment, en una excursió feta el cap de setmana amb una motivació històrica i arqueològica, en el poble d'Amaya, integrat en el municipi de Sotresgudo, aquest furgó Nazar o, per ser més exactes, les restes que se'n conserven:
Furgó Nazar B amb carrosseria metàl·lica tancada, com el que en Luis Alberto Garrido ha descobert al poble d'Amaya, fotografiat a la ciutat de Girona cap a l'any 1970:
Aquest furgó Nazar B, sense matrícula segons la informació facilitada pel Sr. Garrido, que l'ha cercada infructuosament, sembla que procedeix de la província de Palència. I un cop donat de baixa, fou dipositat a Amaya i usat per guardar-hi llenya i demés andròmines d'un veí del poble.
No és casual que els vehicles que produí Factorias Nápoles SA en el curs de la primera meitat dels anys 1960 sota la marca Nazar tinguessin més demanda a les províncies interiors de l'estat espanyol, on predominava el sector primari i que aleshores patien un èxode de població jove devers les principals ciutats industrials a la recerca d'un futur millor. Els vehicles Nazar, amb una mecànica ben senzilla malgrat l'aparença elegant, distingida i refistolada que en Vincenzo Angelino Gervasio sabé donar a les seves creacions, eren els que tenien un preu de comprà més assequible, econòmic. Les vendes d'aquests vehicles era afavorida per la mecànica Perkins que muntaven: qualsevol mecànic de províncies la coneixia i sabia reparar-la, sense cap contratemps, per l'abundor de recanvis. La major part dels pocs motors dièsel que hi hagué a l'Espanya imperial i paupèrrima dels anys 1950 eren de la casa Perkins. I la resta d'elements mecànics que muntaven les furgonetes Nazar, tots de fabricació espanyola, eren a l'abast de qualsevol taller mecànic de vehicles.
El senyor Garrido, apassionat de la història de l'automoció espanyola, ha centrat el seu interès envers els camions Barreiros car la seva família, coneguts transportistes de cereals del municipi de Medina del Campo des de temps remots, treballaren amb aquests vehicles que els hi donaren sempre un resultat excel·lent. I aquesta erudició sobre la història dels vehicles Barreiros, també inclou, dins la visió general que té de tots els productors de vehicles industrials implantats a Espanya, els vehicles Nazar.
I l'entusiasme que el senyor Luis Alberto Garrido té pels vehicles Nazar deriva del fet addicional que Talleres Nápoles, l'empresa carrossera fundada per en Vincenzo Angelino Gervasio a mitjan anys 1950 a Saragossa, fou un dels principals proveïdors de cabines de Barreiros, relació comercial que s'extingí amb la producció dels vehicles Nazar. I fou precisament el senyor Eduardo Barreiros qui comprà, l'any 1966, Factorias Nápoles SA a la Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón i Rioja.
Des d'aquest espai volem agrair-li al senyor Luis Alberto Garrido Sanz la gentilesa en haver-nos lliurat aquestes fotografies per ser difoses en aquest espai.