divendres, 2 de febrer del 2018

La troballa d'un Nazar B de cinc tones al País Valencià.

En José Manuel Sanz Monclús, constructor amb residència al poble de Fonts, a prop de Barbastre, comarca del Cinca Mitjà, província d’Osca, trobà en un poblet de la comarca del Racó d’Ademús, a l’interior del País Valencià, un camió Nazar de cinc tones, el qual retratà. Ha tingut la gentilesa de compartir les fotografies de llur troballa en aquest espai:

Nazar Racó d'Ademuz

Nazar racó d'Ademuz País Valencià

El Nazar de perfil, amb la seva cabina característica, autèntic exercici d'estilisme del Sr. Angelino:

Nazar Racó d'Ademuz PV

camió Nazar B RACÓ D'ADEMUS PAIS VALENCIA

Interior del camió Nazar, amb el seu volant característic:

INTERIOR CAMIO NAZAR B RACÓ D'ADEMUZ

Dos camions Nazars, un de cinc tones i un altre de cinc tones i mig, al pati de la fàbrica de Saragossa:

IMG_7385

Aquest camió, per causa del descoloriment que presenta la cabina per l’efecte del sol, sembla que ha estat molts anys al ras. D’acord amb la informació que obtingué el Sr. Sanz de llur propietari, un home més aviat d’aparença sorruda, el camió des que fou posat en una marge de la carretera general que travessa el poble suscita força interès. Cada dia s’aturen automobilistes sorpresos d’un camió que mai han vist i que, encuriosits, fotografien. També hi ha algun afeccionats que ha manifestat interès en comprar-lo però, de moment, no s’ha formalitzat cap acord.

Des que l’eclosió d’internet despertà l’interès dels afeccionats i col·leccionistes de camions pels constructors desapareguts, fenomen que afavorí especialment la marca Nazar per causa de la singularitat dels dissenys de les carrosseries de llurs vehicles projectats pel napolità Vincenzo Angelino Gervasio, un home d’una facilitat i gust en aquesta matèria extraordinària, s’han trobat uns quants vehicles Nazar que, si llur estat de conservació permetia recuperar-los, han estat adquirits per col·leccionistes amb aquesta finalitat.

Tanmateix, fins ara, no hi havia constància que es conservés un camió Nazar d’aquest tonatge. És el primer del que en tenim notícia. Aquesta circumstància és causa suficient per ser restaurat. La singularitat d’aquest vehicle no sembla que sigui advertida pel seu propietari que l'ha dipositat en un espai arran de la carretera general amb el risc que se’n deriva de patir actes vandàlics. Què hi farem. Per desgràcia el país, en general, no té la cultura i sensibilitat d’altres països europeus sobre el llegat de la pròpia revolució industrial, un episodi que, llevat de Catalunya, fou tardà i desigual a Espanya. Tant de bo que el seu propietari, un taxista, que vol vendre’l, el tanqui en un lloc a recer de riscs de tota mena.

El camió Nazar B de cinc tones, que no existí amb la cabina A, també fou produït, com els models de menor tonatge, en el període comprès entre els anys 1963 a 1965 en tres cabines distintes. La primera versió de cabina, igual que la dels models de menor tonatge, portava l’estrep davant del pas de roda; la porta, en aquest cas, s’obria a contramarxa. Imatge i fotografia del model amb la primera cabina:

 nazar B cabina primera

Aquest camió equipava la primera versió de cabina tal com s'aprecia amb la posició dels agafadors davanters i de l'estrep dret:

Nazar B SA 16158

Aquest model presentava una gran semblança amb el Nazar B de 5,5 Tm, amb la mateixa col·locació de l’estrep i obertura de la porta a contramarxa:

55tn19641pk0

La segona versió de cabina portava l’estrep en la part posterior del pas de roda i l’obertura de la porta era convencional. El Nazar B objecte d’aquesta crònica que hi ha en un poble del Racó d’Ademús, matriculat a Alacant, equipa aquesta cabina:

Nazar B 5 Tm 1963 primera cabina

La unitat descoberta al Racó d'Ademús i aquesta fotografia d'època no equipen pas el mateix parabrises, arquejat en la unitat que il·lustra el catàleg i corbat només en els extrems en la unitat objecte d'aquest article.

I la tercera versió de la cabina B d’aquest model fou presentada en el Saló de l’Automòbil de Barcelona de l’any 1964 tal com s’acredita amb la fotografia, que pertany a la col·lecció d’en Manuel Fernández, d’un camió Nazar exposat en l’estand de Nazar:

camió Nazar % Tm fira de Barcelona 1964 Col·lecció Manolo Fernández

Es diferenciava de l'anterior versió de cabina, com en els models de menor tonatge, en tenir la part posterior retallada i l'estrep en forma d'arc en la línia de tancament de la cabina. És versemblant de suposar que la seva producció responia a l'ànim de Factorias Nápoles SA en abaratir costos.

Fa uns anys, un afeccionat compartí en el fòrum Forocoches unes fotografies d’un desballestament desaparegut del municipi de Petrer, al Vinapoló Mitjà, on hi hagué dipositat a principis dels anys 1990 un camió Nazar B que muntava la darrera versió de cabina:

nazar desballestament Petrer


Tant de bo que aquest Nazar, una peça única, trobi un comprador que li retorni l’esplendor i bellesa malmesos pel pas de temps. Llur recuperació permetria completar tots els models de la gamma B de camions Nazar. Agraïm al Sr. Sanz les fotografies i informació recollides en aquest article, el qual és un homenatge al Sr. Xavier Castells de Barcelona, Sr. Ángel Martin del municipi d'Espirdo, a Segovia, l'entitat Cochera Singular i demés col·leccionistes, que desconeixem, els quals han esmerçat temps i diners en restaurar vehicles de la casa Nazar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada