En Miquel Patinyo recollí en aquest espai fa uns anys la història de l'empresa Transports Llenas del barri de Santa Eugènia de Girona, l'antic municipi de Santa Eugènia de Ter incorporat a Girona el 1963. L'empresa fou fundada per en Josep Llenas Reig i el succeí el seu fill, en Josep Llenas Español, nascut l'any 1946. Va cessar l'activitat l'any 2013, amb la jubilació del fill. Fou una empresa que només tingué quatre camions, de la casa Pegaso. El primer, un Pegaso 140, fou comprat nou. Els següents, foren comprats d'ocasió. Tant el pare com el fill tenien sòlids coneixements mecànics i els hi feien, els caps de setmana, el manteniment i també algunes reparacions assequibles.
L'any 1969, llicenciat en Josep
Llenas Español del servei militar, van resoldre de comprar un altre camió per ell. Fou un Pegaso 165, de
dos eixos, de l'empresa Transports Intercomarcals SA (TISA) de
Banyoles, equipat amb una cisterna pel transport de llet. Li fou substituïda la cisterna per un bolquet que construí el carrosser Fluvià de Girona. Llur matrícula, GI-44407. El Pegaso amb la visera i el ninot de Michelin al cim de la cabina:
El Pegaso 1060 amb el bolquet construït pel carrosser Fluvià:
El Pegaso 1060 fotografiat en el moll de la fusta del port de Barcelona,
carregat de fusta importada pel magatzem Auguet de Santa Eugènia de Ter:
En els anys 1970 Transports Llenas treballà per un ferroveller de
Girona, en Benet Campasol. Transportaven la ferralla recollida a
Francisco Alberich SA de Barcelona, Altos Hornos Catalunya SA de
l'Hospitalet del Llobregat i Industrias del Besòs SA de Sant Adrià de
Besòs. També a uns ferrovellers de Barcelona, els germans Vergés, que
tenien una nau a una travessia de la Gran Via de les Corts Catalanes.
En Bartolo, un treballador d'en Benet Campasol, carregant el Pegaso 1060
a la fàbrica Vincke de Palamós, fabricant de tubs flexibles per
l'automoció:
Al cap d'uns anys li fou muntat al Pegaso 165 un tercer eix
acerbi fabricat per una empresa de Pamplona. Aprofitant les vacances,
que el camió era parat, un tècnic de l'empresa navarresa va venir amb un Seat 600 i va muntar-li
l'acerbi al taller de l'empresa Bolquets Fluvià.
En Moisès, fill d'en Josep Llenas, remenant per internet, ha trobat una fotografia del passeig de la Devesa de Girona, cap a l'any 1980, que recull el Pegaso 1060 del seu pare circulant-hi, just davant per davant de nau que tenia en aquella via el ferroveller Benet Campasol:
En Benet Campasol tingué un petit camió Nazar B de tres-mil cinc-cents quilos, de roda senzilla posterior, la cabina de color blau fosc i una caixa oberta. És ben probable que qualsevol dia aflori a internet, com ho ha fet aquesta, una fotografia del Nazar B que tingué el senyor Campasol.
El Pegaso 1060 que el senyor Llenas té tancat en un garatge del barri de Santa Eugènia de Girona li fou canviat el motor tres vegades. Ara munta un motor d'un
Pegaso 260 que tirava com un dimoni. Fa més de vint anys que no circula. Estat actual del Pegaso 1060, cobert de pols:
Els quatre Pegasos que té el senyor Llenas, tancats en un garatge, per la seva singularitat i bona conservació, fóra del major interès que, amb una bona posada a punt mecànica, tornessin a circular i suscitar la contemplació dels afeccionats.
el seutems eradelumillo de las carreteras de españa
ResponElimina