dissabte, 31 de desembre del 2011

La Fira Internacional de mostres de Barcelona celebrada l'any 1959.

Possiblement que la Fira Internacional de mostres de Barcelona de l'any 1959 fos la darrera d'una època, la de la postguerra. A l'edició de l'any següent, l'ambient havia canviat completament.

La política econòmica implantada per la dictadura franquista va provocar que la misèria i les estretors es perllonguessin vint anys. Per contra, la resta de països europeus beneficiats pel Pla Marshall, van poder-se recuperar dels estralls de la Segona Guerra Mundial en un termini molt més curt de temps.

Els canvis operats per força i a desgrat del franquisme l'any 1959 van ser la causa del sorgiment d'una classe mitjana a l'Estat espanyol, propietària d'un habitatge i d'un cotxe per a voltar, que garantiria la transició política un cop mort el general Francisco Franco l'any 1975.

Visió general de la Fira Internacional de mostres de Barcelona, amb alguns dels estands dels expositors que hi participaven:

Imagen 1155

Imagen 1156

Altres expositors que participaven en aquesta Fira Internacional, amb estands exteriors:

Imagen 1154

L'estand d'Huracan Motors SA, empresa catalana fabricant de motos i motocarros equipats amb motors Hispano Villiers, que va tancar les portes l'any 1965:

Imagen 1157

L'estand dels camions i tractors Ebro fabricats per Motor Ibérica SA amb llicència Ford:

Imagen 1159

Les següents edicions de la Fira Internacional de mostres de Barcelona es va recuperar l'impuls i la importància que aquest esdeveniment havia tingut històricament. La realitat s'havia imposat a la tossuderia d'uns dirigents que havien arruïnat el país durant dues dècades.

divendres, 30 de desembre del 2011

Fotografies de les Fires Internacionals de mostres de Barcelona celebrades els anys 1951, 1952 i 1955.


Les Fires Internacionals de mostres de Barcelona, celebrades als anys 1950, acusaven la minsa activitat industrial d'aquells anys. El nombre d'expositors i d'estands era escadusser. Eren els anys àlgids de l'aïllament internacional i de la pretesa autosuficiència econòmica, una quimera pròpia de qualsevol dictadura.

De la Fira de mostres celebrada l'any 1951, hi destacava la presentació del Troleibús Pegaso Z-501:

Imagen 1090

També hi participava la firma francesa Willeme, fabricant de camions:

Imagen 1087

Seddon, fabricant anglès de camions i autocars equipats amb motor Perkins dièsel, també participava en aquesta Fira. Els vehicles es lliuraven sense cabina. Cada propietari li muntava la cabina que li abellia o que bonament podia:

Imagen 1088

L'empresa saragossana Talleres Nápoles, que a partir del 1961 fabricaria els autocars i camions Nazar, va especialitzar-se en la construcció de cabines per a camions Seddon. N'hi havia d'altres carrossers arreu del país que refeien cabines i les construïen per als Seddon.

Ford hi presentava el camió Thames que més tard produiria Motor Ibérica SA sota la marca Ebro, i que esdevindria un esclatant èxit comercial:

Imagen 1089



A la Fira Internacional de Mostres de Barcelona del 1952 hi participava Mercedes Benz, amb un estand decorat sòbria i elegantment. La revifada econòmica i la reconstrucció del país protagonitzada pel poble alemany l'any 1945 és un motiu d'admiració. Tot un exemple on emmirallar-se avui dia:

Imagen 1091



A la Fira Internacional de Mostres de l'any 1955 hi destacaven els microcotxes espanyols, gairebé tots fabricats a Barcelona i ciutats properes. L'estand del Biscuter, fabricat a Sant Adrià de Besòs i equipat amb un motor Hispano Villiers. Va gaudir d'un extraordinari èxit entre les classes mitjanes del país, deleroses de poder desplaçar-se:

Imagen 1160

L'estand d'un altre microcotxe, el David, fabricat a Barcelona per iniciativa d'en Josep Maria Moré i Comas:

Imagen 1161

Estand amb cartells publicitaris d'empreses que es promocionaven:

Imagen 1162

Les fires de mostres dels anys 1950, per bé que hi havia un poc més d'expositors que les fires de la dècada del 1940, constitueix una de les etapes més tristes i apagades de la Fira Internacional de Mostres de Barcelona.

dimecres, 28 de desembre del 2011

El saló de l'automòbil de Barcelona celebrat l'any 1967 (i II).

Al saló de l'automòbil de Barcelona celebrat l'any 1967 hi exposaven les principals marques d'automòbils d'aquells anys. Fotografia dels estands d'algunes de les marques angleses que participaven en aquell saló, Sunbeam i Hillman:

Imagen 1055

Els estands de les marques italianes, Lancia i Maserati; més enllà, les angleses MG i Morris:

Imagen 1056

La presentació del Citroën 8, un disseny original i innovador que constitueix un dels trets distintius i definidors d'aquest fabricant francès:

Imagen 1057

Exposició exterior de les avionetes Piper:

Imagen 1058

Imagen 1059

Estands de les empreses d'equipaments de tota mena per automòbils:

Imagen 1060

Estands d'empreses d'accessoris, peces i components per l'automoció. El primer estand, de Bardahl, fabricant de lubricants i additius:

Imagen 1061

L'estands dels autos Barreiros i Chrysler, amb els populars Simca 1000 i els exclusius Dodge Dart:

Imagen 1062

L'estand d'IMOSA, fabricant de les furgonetes DKW F1000:

Imagen 1065

Estand exterior de l'exposició de les furgonetes DKW:

Imagen 1085

Estand exterior de vehicles industrials, autobusos i autocars. El primer autocar munta una carrosseria fabricada per ZANE SA, de Saragossa:

Imagen 1064

L'avinguda de la Reina Maria Cristina ocupada pels expositors de vehicles industrials:

Imagen 1079

Una altre fotografia de l'avinguda de la Reina Maria Cristina, presa des del sostre d'un pavelló. S'hi reconeix al mig l'estand dels camions Ebro fabricats per Motor Ibérica SA:

Imagen 1081

Estand dels camions Ebro, amb el model C, on hi destacava una versió tractora:

Imagen 1083

Una altre fotografia de l'avinguda de la Reina Maria Cristina, amb un camió Mercedes Benz i, enmig, l'estand d'Ebro:

Imagen 1067

Imagen 1069

Altres empreses que participaven en aquesta edició del saló de l'automòbil de Barcelona, del 1967, exposant llurs productes a l'avinguda de la Reina Maria Cristina:

Imagen 1066

L'èxit del Saló de l'automòbil de Barcelona del 1967 posa de manifest la capacitat la Fira de Barcelona, organitzadora d'aquest esdeveniment, per remuntar situacions adverses.

La capacitat de superar circumstàncies adverses és un tret definidor del tarannà dels sectors més dinàmics de la societat catalana. La història del país ho acredita a bastament.

diumenge, 25 de desembre del 2011

El saló de l'automòbil de Barcelona celebrat l'any 1967 (I).

El nombre d'expositors i la cabuda dels estands contractats al saló de l'automòbil celebrat l'any 1967 palesava el creixement del nivell de vida que havia experimentat el país en aquella dècada. Tanmateix, aquest important creixement econòmic i de renda minvaria a partir de l'octubre del 1973, amb la primera gran crisi del petroli que van patir els països industrialitzats.

També el sector de l'automòbil s'havia racionalitzat. Algunes de les empreses fabricants de vehicles creades a començaments dels anys 1960, havien desaparegut per la concentració industrial derivada del creixement de les empreses causat per les inversions qua calia atendre pel desenvolupament i comercialització que els nous models suposava, en un mercat on els clients cada cop eren més exigents.

L'any 1967, els fabricants espanyols de camions, autocars i furgonetes eren els següents: per a camions de gran tonatge, Pegaso i Barreiros, per bé que l'empresa de Villaverde tenia una àmplia gamma que abastava camions lleugers, furgons, tractors i toros; Sava era un altre fabricant amb una oferta de camions grossos i petits, produïts sota llicència Berliet i Austin-BMC.

En quant als fabricants de camions lleugers i furgonetes, hi havia Ebro, que també fabricava tractors, i Avia. També cal afegir-hi d'altres fabricants més petits com Metalúrgica Santa Ana SA, fabricant del Land Rover sota llicència, i les furgonetes Mercedes Benz, fabricades a Barcelona per ENMASA.

Fotografia del pavelló que acollia els vehicles industrials i accessoris, exposats al saló de l'automóbil del 1967:

Imagen 1082

L'estand dels camions Barreiros. També hi ha l'estand de Sava i Pegaso:

Imagen 1063

Imagen 1053

Imagen 1078

Imagen 1074

L'estand de l'empresa castellana Sava, que fabricava amb llicència Austin, BMC i Berliet:

Imagen 1073

Imagen 1075

Imagen 1076

L'estand de Pegaso, la marca de l'EMPRESA NACIONAL D'AUTOCAMIONS SA (ENASA):

Imagen 1054

Autocars i autobusos Pegaso:

Imagen 1068

Les autoritats visitant l'estand de Pegaso:

Imagen 1084

Imagen 1086

Els estands més modestos de Land Rover, Trimak i Commer:

Imagen 1080

Imagen 1070

Les furgonetes Mercedes Benz L-319D, fabricades per ENMASA a la fàbrica del barri de Sant Andreu de Barcelona, també participaven al saló de l'automòbil del 1967:

Imagen 1072

L'estand del fabricant Magirus Deutz. En primer pla, un autocar Magirus Deutz carrossat per Ayats, d'Arbúcies.

Imagen 1071

Les empreses de components i accessoris per a l'automoció també hi eren present al saló de l'automòbil de Barcelona. L'estand d'Acerbi, fabricant d'eixos per a camions:

Imagen 1077

Continuarà.

dissabte, 24 de desembre del 2011

Bon Nadal i feliç 2012.


Avui és la nit de Nadal. Soparem i irem al monestir de Santa Maria de Ripoll a celebrar la missa del Gall. Les cases del poble són il·luminades celebrant que Jesús és nat. També és un moment per a fer balanç de l'any, i molt particularment, recordar i sentir propers aquells familiars i amics que ens han deixat. Tenim l'esperança que algun dia ens retrobarem amb tots ells.

També és un moment de tenir present a totes les persones que pateixen. Els avis que estan sols, els qui han perdut la feina, els qui no tenen salut, els infants que són maltractats, els immigrants que han hagut de deixar la seva terra.

El monestir de Santa Maria de Ripoll fotografiat el passat 10 de desembre de 2011:

Imagen 989

En aquesta nit tan especial i transcendent per als cristians, també és profitós de gaudir de l'esperit de Nadal que en Tomàs Garcés i Miravet plasma en llur poema "L'arbre de Nadal":

La Cova, pedra viva;
desert, el camí ral.
Sota una llum freda,
creix l’arbre de Nadal.

El freguen ales d’àngel,
hi canten els ocells.
Oh tenderol i prada!
oh verda branca al vent!

Les branques d’aquest arbre
la freda Cova han clos.
No deixen que se’n vagi
l’alè calent del bou.

Pengem-hi els nostres somnis,
que així els veurà l’Infant.
Taronges d’or es tornen
a l’arbre de Nadal.

Els col·laboradors d'aquest bloc volem desitjar-vos que tingueu unes bones festes nadalenques i un feliç any 2012. També aprofitem l'avinentesa per agrair-vos que, en aquest món infinit d'internet, ens visiteu periòdicament i gaudiu de les cròniques que publiquem.

divendres, 23 de desembre del 2011

Llibre commemoratiu de les XXX edicions del saló de l'automòbil de la Fira Internacional de Mostres de Barcelona.

Assolida la fita de la celebració de trentè saló de l'automòbil de la Fira Internacional de mostres de Barcelona, es va editar un llibre commemoratiu que repassava la història d'aquest saló, la seva importància i els efectes positius que havia tingut.

Com ja hem comentat, el darrer saló de l'automòbil que va celebrar-se en una fira de mostres juntament amb d'altres sector productius, fou el del 1965. Tanmateix, la importància que el saló de l'automòbil tenia va ser la causa que en l'edició següent, la del 1966, es realitzés el primer saló de l'automòbil independent, que aplegava també vehicles industrials, autocars i autobusos i empreses de compoments i accessoris.

Portada del llibre publicat per celebrar la trentena edició del saló de l'automòbil de la Fira Internacional de mostres de Barcelona:

Imagen 1041

Saló de l'automòbil celebrat a començaments de la dècada del 1960. Hi destacava l'estand de Gogomobil, un popular microcotxe d'origen alemany:

Imagen 1045

El saló de l'automòbil de Barcelona celebrat l'any 1967 amb els principals fabricants espanyols i europeus: Pegaso, Barreiros, Sava-Austin-BMC-Berliet, Trimak, Commer, entre d'altres:

Imagen 1047

Presentació del Dodge Dart descapotable a l'avinguda de la Reina Maria Cristina de Barcelona:

Imagen 1046

Exposició d'autocars i autobusos al saló de l'automòbil organitzat per la Fira Internacional de mostres de Barcelona:

Imagen 1044

Un Lamborghini Miura, possiblement un dels autos més bells que mai han estat fabricats, al Saló de l'automòbil de Barcelona. L'expectació que causava, d'altre banda, era absolutament comprensible:

Imagen 1050

El Dodge Spectro, amb una carrosseria d'encuny nordamericà obra d'en Pedro Serra, fou presentat al Saló de l'automòbil de Barcelona del 1968:

Imagen 1048

Estand dels Land Rover fabricats per Santana Motor a mitjans dels anys 1980:

Imagen 1049

L'autocar Pegaso que participava en la celebració del Mundial de Futbol del 1982:

Imagen 1051

L'estand dels Lands Rovers i dels camions Pegaso a finals dels anys 1980:

Imagen 1052

L'edició d'aquest llibre permet d'abastar la transcendència que la Fira Internacional de Mostres de Barcelona ha tingut per a Barcelona i Catalunya. I en el cas del saló de l'automòbil, aquesta importància es reforça perquè Catalunya ha estat el bressol de la indústria de l'automoció a l'Estat espanyol amb empreses capdavanteres com la Hispano Suiza, arruïnada per la bogeria dels tres anys de guerra civil i enterrada per causa de la demencial política econòmica posterior que va comportar llur nacionalització.