Quan hom entrava a Mataró per l'antiga carretera Nacional II procedent de Barcelona, el traçat de la qual era paral·lel a la via del tren, el més antic de la Península Ibèrica, i del mar, hi trobava un garatge emblanquinat el sostre del qual era coronat per un antic camionet amb morro carrossat amb una grua. La combinació de colors que lluïa aquest Chevrolet era inconfusible; un taronja intens a la part inferior i un verd grisenc a la part superior. Era el taller i garatge de l'empresa Transports i Grues Castellsaguer SA, de Mataró, que anunciava que havies arribat a la capital del Maresme.
La fundació d'aquesta empresa pel senyor Santiago Castellsaguer i Ribas, com tants projectes que emprenen les persones, va ser fruit de la més absoluta casualitat. A principis dels anys 1960 el senyor Castellsaguer era el representant dels camions i furgonetes Avia a Mataró. Acompanyat d'en Viader, el representant de la casa Avia de Granollers, van fer via plegats cap a Roda de Ter amb un camionet Avia nou i el Seat del senyor Castellsaguer perquè un pagès havia manifestat l'interès en comprar-ne un.
De tornada cap a Mataró, el Seat propietat del senyor Castellsaguer va patir un petit accident sense conseqüències. Eren les 11 de la nit i el senyor Castellsaguer va trucar a un gruista de Vilassar de Mar, que era el únic que prestava el servei a la comarca, perquè li recollís el seu cotxe. El gruista va manifestar-li que no podia remolcar-li el cotxe aquella hora de la nit i que ho faria el dia següent a primera hora del matí.
La resposta del gruista va enutjar el senyor Castellsaguer. Ell temia, amb fonament, que el dia següent el seu Seat hagués patit actes vandàlics i la sostracció de peces. Sense pensar-s'ho dos cops, va arrencar un antic Chevrolet dels anys 1930 que tenia dipositat al taller, lliurat per un comprador d'un camió Avia, equipant-lo amb unes politges i cordes i va remolcar el seu Seat fins al taller.
Quan el gruista va assabentar-se de l'actuació audaç i valenta del senyor Castellsaguer, va emprenyar-se de valent. I el senyor Castellsaguer, en qualitat de mecànic i representant dels camions Avia, estava autoritzat a remolcar vehicles en pana i accidentats. Aleshores va condicionar el Chevrolet per atendre serveis d'assistència a carretera muntant-li una petita grua i les ferramentes necessàries. Era a principis dels anys 1960 quan la motorització del país creixia veloçment. La representació dels vehicles Avia fabricats per l'empresa Aeronautica Industrial SA a Madrid, amb els venedors, la venda de recanvis i el taller mecànic, el senyor Castellsaguer ho compaginava amb el servei de grua amb el Chevrolet.
Més endavant, quan va ser nomenat representant dels vehicles Nazar a l'alt Maresme i el Vallès Oriental, va muntar-li una grua a un camió Nazar de set tones per a remolcar vehicles de més tonatge. La primera grua de l'empresa va ser el Chevrolet i la segona, el camió Nazar.
Atès que el senyor Castellsaguer, un excel·lent mecànic que improvisava tothora solucions de tota mena, coneixia bé l'ofici i la tècnica de les grues, ben aviat va fer-se un nom el sector de les grues a Mataró i a la comarca del Maresme. Quan Nazar va plegar, va centrar els seus esforços en l'empresa Transports i Grues Castellsaguer SA, que va esdevenir la principal de Mataró per la versatilitat de serveis que prestava. Les fotografies que il·lustren els tres articles que tracten sobre aquesta empresa fundada pel senyor Castellsaguer palesa els serveis que cobrien: arrossegar vehicles avariats a les carreteres, treballs per empreses de construcció, serveis per les indústries i obres públiques i serveis nàutics (transport de iots i embarcacions).
El taller de Transports i Grues Castellsaguer SA al peu de la carretera Nacional II, coronat amb el primer camió de la casa, el petit Chevrolet, i dos Pegasos aparcats al seu davant: un 1095 Supercomet carregat amb una embarcació, i un Pegaso 1060:
El senyor Santiago Castellsaguer va comprar en una subhasta convocada per la VIII Regió Militar Espanyola, a Pontevedra, un camió Corbit importat dels Estats Units que equipava de sèrie un motor de benzina. A Mataró se li va muntar un motor dièsel Barreiros i un canvi de marxes d'un Pegaso Comet. També es va reparar la mecànica i la cabina. El Corbit equipat amb una grua per arrossegar vehicles grossos, fotografiat al pati de l'empresa:
Un camionet Avia, la qual el senyor Castellsaguer n'havia estat el primer representant a Mataró, fotografiat davant del taller amb un remolc carregat amb una llanxa de lleure:
Dos vehicles més de la casa: un camionet Sava amb una ploma i un Jeep:
Una grua aixecant un vaixell de pesca:
Una tractora Barreiros, comprada a Can Folgarolas, concessionari oficial Barreiros a Mataró, carregat amb una excavadora damunt d'una gòndola:
Dues tractores de la casa, una Pegaso i una Barreiros, fotografiades al pati de l'empresa, a l'altre cantó de la carretera nacional II:
Un transport ben especial que va realitzar el senyor Castellsaguer: el tramvia número 3 del camí de ferro de Mataró a Argentona, extingit l'any 1965, que va ser recollit en una cançó molt popular:
Transports i Grues Castellsaguer SA va especialitzar-se en atendre els serveis de les empreses nàutiques del transport de llances, iots i vaixells:
Fotografia de la flota de vehicles de Transports i Grues Castellsaguer, a principis dels anys 1990, amb la combinació de colors taronja i verd grisenc identificatius de l'empresa:
En els propers dos articles abordarem alguns dels serveis que va prestar aquesta coneguda empresa de grues de Mataró fundada pel senyor Santiago Castellsaguer i Ribas.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada