En Josep Vert i Planas, que exercí el càrrec de batlle de Torroella de Montgrí un any, a principis de la dècada de 1950, sentí un viu interès per la història de la seva vila. Aquest interès l'impulsà a fer excavacions arqueològiques al Montgrí i el darrer curs del riu Ter, activitat que comptà amb l'assessorament dels principals arqueòlegs d'aleshores.
Liquidat i tancat el seu taller de construcció de carrosseries metàl·liques en una nau a la ciutat de Girona, que produïa amb el nom comercial de Vermetal, a principis dels anys 1980, tancament precipitat per la crisi econòmica, la competència ferotge i l'absència de continuïtat familiar al capdavant del negoci, en Josep Vert centrà el seu interès en la recuperació de carros i tartanes i en l'estudi i redacció de la història del transport a les comarques gironines. Aquest treball fou paral·lel al seu interès de la història del baix Ter i els treballs en jaciments arqueològics.
En l'arxiu fotogràfic arreplegat pel senyor Vert hi ha unes quantes fotografies de carros i tartanes que ell féu amb la seva càmera fotogràfica. La primera fotografia és d'una tartana dipositada al pati d'una finca:
Una tartana restaurada en un garatge en els anys 1990:
La tartana exposada en un museu:
Una altre tartana retratada en l'era d'una masia:
Reproduccions a escala d'un carro tirat per un cavall, un jou de bous i una arada tirada per un matxo:
En un viatge que l'any 1972 el senyor Vert féu a Portugal retratà, al voltants de Guarda, dos carros tirat pels bous:
El segon carro tirat per un parell de bous, de rodes de fusta de disc:
A Portugal, i també a Galícia, en els anys 1970 es mantenia l'ús amb rodes de disc; un carro carregant garbes en un camp:
Un altre carro de rodes de disc retratat a Galícia l'any 1989:
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada