divendres, 16 de febrer del 2018

Nazar A: dues carrosseries del furgó i dues cabines del camió petit (1961-1963).

De l’any 1961 a l'any 1963 Factorías Nápoles SA produí el furgó Nazar A en distintes versions -microbús, ambulància, furgoneta-, i també en camió petit: xassís i cabina curta per acoblar-hi la carrosseria que el comprador necessitava. Aquests vehicles lleugers foren equipats amb motors Matacàs, produïts a Barcelona, i Perkins Hispania produïts a Madrid.

La producció anàrquica de Factorias Napoles SA, pròpia d'un carrosser artesanal i no pas d'un gran constructor de vehicles de la dècada de 1960, el qual era llur aspiració i objectiu, amb la proliferació de carrosseries distintes de les furgonetes i petits camions Nazar B exposada en articles anteriors, també es produí en els furgons i petits camions Nazar A. Fou un tret distintiu que caracteritzà Nazar d’antuvi. La racionalització de la producció industrial s'assolí l'any 1965 a les acaballes de l'empresa.

Les poques fotografies que disposem d’aquests vehicles il·lustren les distintes carrosseries i cabines amb què fou produït. La primera fotografia, que recull tal varietat de carrosseries, fou la presentació a la ciutat de Saragossa de les versions d’ambulància i microbús del Nazar A que muntaven un para-xocs que era una filigrana poc pràctica:

Microbús Nazar A i ambulància

Petit Autocar Nazar A diari Arriba 10 juny 1962

Les dues carrosseries presenten diferències considerables a cop d’ull. La primera és la configuració de la porta i llur obertura, a contramarxa en el cas de la versió adaptada a ambulància i l'obertura convencional en el cas del microbús. També que la carrosseria adaptada per l’ús d’ambulància té, en el petit espai comprès entre el frontal i el pas de roda, un petit estrep sortint; en canvi, en la versió de microbús, tal espai ha desaparegut de manera que el pas de roda limita amb el frontal arquejat que acull la bonica i refistolada calandra que compartia amb els camions Nazar A i els autocars i autobusos. El microbús no té pas cap estrep d’accés, només un agafador muntat en la part posterior de la porta; en canvi no hi ha agafador en la porta del conductor per accedir a l’ambulància. I la darrera curiositat és la distinta col·locació dels neteja-parabrises, superior en l’ambulància i inferior en el microbús. 

Quant a les cabines dels petits camions Nazar A, les fotografies que disposem reflecteixen que hi hagué, pel cap baix, dues versions de cabines. La primera procedeix d’una unitat que fou exposada en l’estand que Motores Matacàs, fabricant català de motors dièsel, muntà a la fira de mostres de Barcelona en ocasió del saló de l’automòbil. L’habitacle d’aquesta cabina era un espai certament reduït, claustrofòbic:

camionet NAZAR 1,7 T-1

La segona versió de cabina presentava unes mides més amples i folgades, amb un eixamplament de la cabina en la part posterior. Una mostra d’aquesta segona versió de cabina són les unitats exposades a la Fira de Mostres de Saragossa, dues de les quals al costat d’un elegant camió Nazar A amb el qual compartien la mateixa calandra, i el petit camió Nazar A que tingué l’empresa Transports Cotxarrera de Gironella, municipi de la comarca del Berguedà, amb una caixa de fusta i vela per a traginar mercaderies lleugeres de tota mena:

Petit camió Nazar A exposició fira

Furgons Nazar A fira saragossa

Camió i furgons Nazar A fira saragossa

Camionet Nazar de l'empresa TRANSPORTS COTXARRERA

És versemblant de suposar que per causa de la disparitat de carrosseries produïdes per Factorías Nápoles SA en els vehicles Nazar, llevat del model C que fou produït en distintes versions l’any 1965 amb un pes màxim autoritzat de tres mil cinc-cents quilos, aquest article sigui forçosament incomplert en no haver recollit totes les versions de carrosseries del furgó i petit camió Nazar A. Tampoc hi ha constància que hi hagi cap unitat d’aquest model conservat fins els nostres dies, fet que ens causa certa melangia.

El furgó i petit camió Nazar B, comercialitzat l'any 1963, fou un vehicle més pràctic i racional que aquest primer model A, circumstància que repercutí favorablement en el nombre d'unitats venudes, les quals, però foren insuficients per a superar la greu crisi econòmica que l'empresa experimentà des dels primers moments de llur activitat industrial. 

dissabte, 10 de febrer del 2018

Les dues versions de la cabina del camió Nazar A de 5'5 Tm: curta i llarga.

Factorias Nápoles SA, fabricant dels vehicles Nazar, tingué des de bon començament una àmplia gamma de vehicles que produïa i venia. I els camions que produïa eren servits en dues versions de cabina, la curta i la gran. Aquest fet, per causa de la poca difusió dels catàlegs dels vehicles produïts per aquesta empresa, és poc conegut dels interessats en aquesta matèria. 

L'acumulació d'informació incessant que brolla d'internet permet d'omplir els buits de coneixement sobre qualsevol matèria. També sobre els vehicles Nazar. El fòrum Remember València, espai on es comparteixen postals i fotografies de la capital del País València, conté una fotografia de la fira de mostres que tingué lloc a la ciutat que recull part de l'estand que Anesa, distribuïdor oficial dels vehicles Nazar, muntà per presentar els vehicles que Factorias Nápoles SA produïa a Saragossa:

Estand Nazar fira València Anesa

Anunci dels vehicles Nazar publicat a la premsa per Anesa, concessionari oficial i exclusiu al País València:

publicitat nazar distribuïdor oficial Anesa País Valencià

Aquesta fotografia, examinada en detall, recull un camió Nazar A de 5,5 Tm, sense carrossar, equipat amb una cabina curta concebuda per a trajectes de proximitat:

Estand Nazar fira de mostres de València

detall cabines estand Nazar fira exposicions València

Les fotografies d'aquest model disponibles fins ara corresponen a unitats que muntaven la cabina gran o llarga, com ho és aquesta retratada a la fàbrica de Saragossa:

55tn196220jk

Quatre camions Nazar A de 5,5 Tm, amb el seu parabrisa arquejat inconfusible, que muntaven la cabina gran:

camió nazar 5tn1961 1ª versió

Nazar A 55tm 1962

camió Nazar A 5,5 Tm publicitat diari Arriba 10 juny 1962

Camió Nazar A de 5,5 Tm que fou de l'empresa Transportes Píriz de Salamanca:

camió Nazar A Transports Piriz de Salamanca

Per causa de l'absència de fotografies del camió Nazar A de 5,5 Tm amb cabina curta continguts en la premsa especialitzada de l'època i en els articles apareguts en diaris de difusió general que informaven sobre les qualitats dels vehicles que produïa Factorias Nápoles SA i l'avenir esplendorós de l'empresa amb successives ampliacions de la fàbrica i instal·lacions per atendre l'increment continuat de vendes, tot plegat pura ficció, s'infereix que la producció d'aquest model fou misèrrima.

divendres, 9 de febrer del 2018

Els furgons i microbusos Nazar B (1963-1965).

Per completar el retrat dels camions, petits i grans, que Factorias Nápoles SA produí i comercialitzà amb la marca Nazar entre els anys 1963 a 1965, abordem en aquest article els furgons i microbusos que muntaven la carrosseria B. 

D'acord amb la documentació i fotografies disponibles, Nazar comercialitzà dues versions de carrosseries distintes del model B, la primera amb l'estrep davant del pas de roda, de la qual no hi ha constància de la conservació de cap unitat, i la versió amb l'estrep posterior, de la qual, hi ha una unitat recuperada i excel·lentment ben conservada a Astúries:

21

Imatge, procedent d'un catàleg, de la primera versió de carrosseria del furgó Nazar B: 

Furgó Nazar 1963

Dos furgons metàl·lics tancats Nazar B amb l'estrep posterior al pas de roda: 

Furgó Nazar B del senyor Calahorra dedicat a bar ambulant.

nazarfurgozv8-1

El furgó Nazar B amb carrosseria metàl·lica mixta, que tenia una bancada posterior als dos seients del conductor i l'acompanyant, disposava d'una porta lateral addicional i un estrep allargat per facilitar les maniobres d'accés i sortida del vehicle:

Furgó Nazar a Castelló de la Plana

Furgó Nazar a Castelló de la Plana

Sin título

Els microbusos construïts amb la carrosseria B disposaven de quatre portes laterals, dues a cada banda, amb unes obertures convencionals; també muntaven dos estreps davant del pas de roda, com la primera versió del furgó metàl·lic tancat B, tal com s'aprecia en les fotografies d'aquests vehicles conservades i a les quals hem accedit: 

microbús nazar b  places

nazar-1-17-zpl

microbús nazar b luxe 25 places


Renglera de vehicles Nazar a la fira de mostres de Saragossa de l'any 1964:

Furgons i microbusos Nazar B fira de saragossa

Un estand d'aquesta envergadura, amb més de vint vehicles exposats, era un fet inimaginable per la greu situació econòmica que travessava l'empresa, i derivava dels afanys de llur accionista principal, la Caja de Ahorros de Aragón, en mantenir-la ben llustrosa per vendre-la a un altre constructor de vehicles. Aleshores hi havia negociacions avançades per vendre Factorias Nápoles SA al constructor nord-americà Mack, compravenda que fou desbaratada pel Ministeri d'Indústria Espanyol sempre amatent a les pressions que exerciren Enasa-Pegaso i Barreiros.

Dues fotografies del microbús de luxe de disset places exposat a la fira de mostres de Saragossa:

Microbús Nazar B Luxe fira de saragossa

nazar microbus luxe fira

En aquest article hem d'esmentar un dels vehicles Nazar més singulars conservats fins els nostres dies, el qual constitueix una manifestació de les transformacions practicades en les dècades de 1950 i 1960. Un furgó Nazar B amb carrosseria metàl·lica tancada que en Bonaventura Parramon, ordinari de Roda de Ter  que feia serveis diaris a Barcelona, comprà l'any 1965 i transformà, al cap dels anys, en un petit camió amb caixa de fusta i alces.

En Francesc enfilat a l'escala d'accés a la baca del Nazar del seu pare, en Bonaventura Parramon:

Furgó Nazar Bonaventura Parramon

Aquest Nazar estigué dipositat en una nau de Manlleu més de trenta anys fins que el senyor Xavier Castells Quintana, fill de Torelló i transportista jubilat, el comprà i restaurà. El petit camió Nazar resultant de la transformació practicada, fotografiat l'any 2012 a l'entrada de la nau on ha dormit més de tres dècades:

Nazar B Francesc Parramon

El senyor Xavier Castells amb el seu petit camió Nazar B íntegrament restaurat, la presència del qual és corrent de veure en les trobades de vehicles clàssics que es celebren arreu de Catalunya, al restaurant Can Matias de Vallromanes:

Sr Castells Nazar Vallromanes

Amb la perspectiva que atorga el temps, aquest projecte industrial sobre el qual sorgiren grans expectatives econòmiques i d'ocupació a Saragossa, s'extingí en pocs anys per causa d'un greu error de planificació dels seus promotors i ensems per l'arbitrarietat administrativa exercida pel govern espanyol a través del Ministeri d'Indústria desautoritzant la venda de Factorías Nápoles SA a Mack.

divendres, 2 de febrer del 2018

La troballa d'un Nazar B de cinc tones al País Valencià.

En José Manuel Sanz Monclús, constructor amb residència al poble de Fonts, a prop de Barbastre, comarca del Cinca Mitjà, província d’Osca, trobà en un poblet de la comarca del Racó d’Ademús, a l’interior del País Valencià, un camió Nazar de cinc tones, el qual retratà. Ha tingut la gentilesa de compartir les fotografies de llur troballa en aquest espai:

Nazar Racó d'Ademuz

Nazar racó d'Ademuz País Valencià

El Nazar de perfil, amb la seva cabina característica, autèntic exercici d'estilisme del Sr. Angelino:

Nazar Racó d'Ademuz PV

camió Nazar B RACÓ D'ADEMUS PAIS VALENCIA

Interior del camió Nazar, amb el seu volant característic:

INTERIOR CAMIO NAZAR B RACÓ D'ADEMUZ

Dos camions Nazars, un de cinc tones i un altre de cinc tones i mig, al pati de la fàbrica de Saragossa:

IMG_7385

Aquest camió, per causa del descoloriment que presenta la cabina per l’efecte del sol, sembla que ha estat molts anys al ras. D’acord amb la informació que obtingué el Sr. Sanz de llur propietari, un home més aviat d’aparença sorruda, el camió des que fou posat en una marge de la carretera general que travessa el poble suscita força interès. Cada dia s’aturen automobilistes sorpresos d’un camió que mai han vist i que, encuriosits, fotografien. També hi ha algun afeccionats que ha manifestat interès en comprar-lo però, de moment, no s’ha formalitzat cap acord.

Des que l’eclosió d’internet despertà l’interès dels afeccionats i col·leccionistes de camions pels constructors desapareguts, fenomen que afavorí especialment la marca Nazar per causa de la singularitat dels dissenys de les carrosseries de llurs vehicles projectats pel napolità Vincenzo Angelino Gervasio, un home d’una facilitat i gust en aquesta matèria extraordinària, s’han trobat uns quants vehicles Nazar que, si llur estat de conservació permetia recuperar-los, han estat adquirits per col·leccionistes amb aquesta finalitat.

Tanmateix, fins ara, no hi havia constància que es conservés un camió Nazar d’aquest tonatge. És el primer del que en tenim notícia. Aquesta circumstància és causa suficient per ser restaurat. La singularitat d’aquest vehicle no sembla que sigui advertida pel seu propietari que l'ha dipositat en un espai arran de la carretera general amb el risc que se’n deriva de patir actes vandàlics. Què hi farem. Per desgràcia el país, en general, no té la cultura i sensibilitat d’altres països europeus sobre el llegat de la pròpia revolució industrial, un episodi que, llevat de Catalunya, fou tardà i desigual a Espanya. Tant de bo que el seu propietari, un taxista, que vol vendre’l, el tanqui en un lloc a recer de riscs de tota mena.

El camió Nazar B de cinc tones, que no existí amb la cabina A, també fou produït, com els models de menor tonatge, en el període comprès entre els anys 1963 a 1965 en tres cabines distintes. La primera versió de cabina, igual que la dels models de menor tonatge, portava l’estrep davant del pas de roda; la porta, en aquest cas, s’obria a contramarxa. Imatge i fotografia del model amb la primera cabina:

 nazar B cabina primera

Aquest camió equipava la primera versió de cabina tal com s'aprecia amb la posició dels agafadors davanters i de l'estrep dret:

Nazar B SA 16158

Aquest model presentava una gran semblança amb el Nazar B de 5,5 Tm, amb la mateixa col·locació de l’estrep i obertura de la porta a contramarxa:

55tn19641pk0

La segona versió de cabina portava l’estrep en la part posterior del pas de roda i l’obertura de la porta era convencional. El Nazar B objecte d’aquesta crònica que hi ha en un poble del Racó d’Ademús, matriculat a Alacant, equipa aquesta cabina:

Nazar B 5 Tm 1963 primera cabina

La unitat descoberta al Racó d'Ademús i aquesta fotografia d'època no equipen pas el mateix parabrises, arquejat en la unitat que il·lustra el catàleg i corbat només en els extrems en la unitat objecte d'aquest article.

I la tercera versió de la cabina B d’aquest model fou presentada en el Saló de l’Automòbil de Barcelona de l’any 1964 tal com s’acredita amb la fotografia, que pertany a la col·lecció d’en Manuel Fernández, d’un camió Nazar exposat en l’estand de Nazar:

camió Nazar % Tm fira de Barcelona 1964 Col·lecció Manolo Fernández

Es diferenciava de l'anterior versió de cabina, com en els models de menor tonatge, en tenir la part posterior retallada i l'estrep en forma d'arc en la línia de tancament de la cabina. És versemblant de suposar que la seva producció responia a l'ànim de Factorias Nápoles SA en abaratir costos.

Fa uns anys, un afeccionat compartí en el fòrum Forocoches unes fotografies d’un desballestament desaparegut del municipi de Petrer, al Vinapoló Mitjà, on hi hagué dipositat a principis dels anys 1990 un camió Nazar B que muntava la darrera versió de cabina:

nazar desballestament Petrer


Tant de bo que aquest Nazar, una peça única, trobi un comprador que li retorni l’esplendor i bellesa malmesos pel pas de temps. Llur recuperació permetria completar tots els models de la gamma B de camions Nazar. Agraïm al Sr. Sanz les fotografies i informació recollides en aquest article, el qual és un homenatge al Sr. Xavier Castells de Barcelona, Sr. Ángel Martin del municipi d'Espirdo, a Segovia, l'entitat Cochera Singular i demés col·leccionistes, que desconeixem, els quals han esmerçat temps i diners en restaurar vehicles de la casa Nazar.