Així mateix, una altre de les altres circumstàncies que va provocar que a Ripoll hi hagués molts camions era l'absència de transport de mercaderies per tren, un dels problemes històrics del transport a l'Estat Espanyol, si ho comparem amb d'altres països europeus. Per bé que a Ripoll hi ha una estació important de la línia de tren de Barcelona fins a Puigcerdà, mai va usar-se aquesta línia per a transportar les mercaderies que havien de menester les empreses i, posteriorment, transportar els productes acabats fins a Barcelona per ser distribuïts. Aquesta alternativa al transport per carretera, tal vegada hagués abaratit el cost del transport de les mercaderies, en una època on la capacitat de càrrega dels camions era força limitada i la precarietat de la carretera nacional 152 -actualment C-17- constituïa un mal endèmic, com encara ho és actualment.
En aquells anys, algunes de les principals indústries de Ripoll disposaven d'una flota de camions pròpia, alhora que també hi havia diverses agències de transports que treballaven per altres fàbriques. Entre les principals empreses de transport de Ripoll d'aleshores cal citar EL RÀPIDO de Ripoll, la qual va tenir tota mena de camions de procedència diversa incloent-hi un Hino japonès; o TRANSPORTS DOMÈNEC SOLDEVILA, al qual sempre havia treballat amb Pegaso i que avui dia encara transporta els productes acabats de l'empresa SOLER & PALAU SA amb una moderna flota de Mercedes Benz Actros.
Indubtablement la marca de referència dels transportistes ripollesos durant aquells anys fou Pegaso. Els mítics Comet, 1060 ó "Europa" eren els camions més valorats en la dècada dels anys 1960. Durant els anys 1970 van irrompre el cabina quadrada, per bé que els anteriors estigueren en actiu fins a finals del 1980 i començaments dels anys 1990.
Aquests darrers anys la presència de camions al Ripollès ha minvat considerablement. La crisi industrial amb el tancament de fàbriques ha comportat una reducció de l'activitat econòmica i dels transports en aquesta comarca. Aquest fenomen ha estat paral·lel a la desaparició gradual dels camions Pegaso i d'altres camions espanyols, la presència dels quals avui dia pot qualificar-se de testimonial.
En aquests moments, a Ripoll solament resten 4 camions Pegaso, tres dels quals són en actiu i el darrer ja retirat del servei. La relació d'aquests quatre camions és la següent:
1) Pegaso Tecno del servei de recollida de deixalles de Ripoll, el qual gestiona l'empresa Vigfa Residus SL:
2) Pegaso Tecno de 4 eixos rígid, el qual transporta diàriament aigua embotellada d'AIGUA DE RIBES des del brollador que FONTAGA SA té al costat del balneari Montagut fins a Barcelona:
Els altres dos camions Pegaso que encara es conserven a Ripoll pertanyen al senyor Ramon Pujals. El primer és un Pegaso 1065 "Europa" retirat del servei actiu l'any 2007, i que actualment es troba a un pati de l'empresa COMFORSA de Campdevànol, amb un futur immediat incert:
L'altre Pegaso és un Tecno que va substituir el Pegaso "Europa" i que també es dedica a la retirada de la residus de ferro i altres metalls que genera l'empresa COMFORSA. Aquest camió fou comprat a l'empresa TRANSPORTS VICENÇ BACH de Sant Quirze de Besora. Actualment té 700.000 quilòmetres i funciona perfectament:
Esperem que amb temps, una mica de paciència i sort, podem poc a poc anar recuperant els arxius fotogràfics dels camions que va haver-hi per Ripoll des dels anys 1940 fins als anys 1990, abans que aquest material gràfic desaparegui definitivament.
He trovat aquest blog tot cercant la frase "El Rápido de Ripoll", ja que abans que la C17 passés per túnels l'engojat proper a Ripoll ho feia per un seguit de corbes amb fort desnivell anomenat "el purgatori", on sovint hi havia camions estimbats o averiats. Sovint penso que quan "El Rápido" estrenava camió, segur que alguna canalla s'en anava a veure'l passar per aquest lloc complicat, i el deurien rebre amb admiració. Crec que ben treballat, aquest seria un esplèndit guió per una pel·lícula.
ResponElimina