dimarts, 27 d’octubre del 2009

En Pere Brosa i Planella: una vida dedicada al transport per la comarca de La Garrotxa.

Gràcies a l'amabilitat del senyor Joan Mercader i llur muller, avui us expliquem la història d'un transportista de Castellfollit de la Roca, en Pere Brosa i Planella.


En Pere Brosa i Planella, fill de la casa de "Can Planaoliva" del municipi de Montagut, bell poble de l'Alta Garrotxa, va aprendre de jove l'ofici d'anar a bosc, tallar la llenya i fer carbó vegetal a base de la llenya d'alzina. L'ofici de carboner és molt antic i es va conservar fins als anys cinquanta del segle XX, en que arreu del país es continuaven muntant piles de carbó vegetal -les carboneres- d’una manera generalitzada. Avui dia l’elaboració del carbó vegetal al bosc ja és història i llur producció anecdòtica.

El carbó vegetal constituïa, junt amb el mineral de ferro i l’energia hidràulica, un element bàsic en el procés d’obtenció del ferro. El funcionament d’una farga donava feina a unes cinquanta persones, entre les quals, una mitjana de vuit carboners s’ocupaven d’elaborar les piles de carbó vegetal. La vida dels carboners es desenvolupava al mateix bosc on era construïda la seva barraca, mentre durava el procés de combustió de la pila de carbó, ja que calia anar-la mantenint i vigilant. Cada cuita de carbó requeria, de mitjana, de dues a tres setmanes.

L’ofici del carboner era molt feixuc i poc rendible econòmicament. Es podia presentar com a dedicació anual o temporal. D’una banda, esdevenia una ocupació anual consistent en la mateixa activitat de carbonar. I d’altra banda, era una dedicació eventual, únicament a l’hivern, període en què les feines agrícoles entraven en una fase de recés. Amb la generalització del butà i altres fonts energètiques aquest ofici s'extingí completament.

En Pere Brosa va comprar el seu primer camió l'any 1956. Era un Dodge equipat amb un motor de benzina que al cap d'uns anys li fou substituït per un motor Perkins Diesel. Fou adquirit al senyor Martí Carreras de la ciutat de Girona. Amb aquest camió continuà la feina d'anar al bosc i transportar llenya. Quan aquesta activitat econòmica declinà va començar a fer transports generals per la comarca de La Garrotxa. En aquesta fotografia presa en la celebració de Sant Cristòfol de l'any 1963 davant de l'església de Castellfollit de la Roca, veiem el Dodge conduint pel senyor Brosa carregat amb aigua embotellada de Caldes de Malavella:

Camió Dodge de TRANSPORTS PERE BROSA de Castellfollit de la Roca

Aquest Dodge participant en una altre celebració de la festivitat de Sant Cristòfol a Castellfollit de la Roca:

Camió Dodge de TRANSPORTS PERE BROSA de Castellfollit de la Roca


L'any 1963 el senyor Pere Brosa va comprar un Pegaso Comet nou al concessionari oficial de Girona. Aquest camió fou carrossat per un taller de Castellfollit de la Roca conegut com en "Nisetu", antic constructor de carros que va reconvertir-se en fabricant de carrosseries de camions amb fusta quan el transport per carretera amb camions es va generalitzar: era un caixa de fusta per a transports generals, molt habitual durant els anys seixanta del segle passat. En aquesta fotografia veiem el Pegaso Comet participant en la festivitat de Sant Cristòfol de l'any 1967 a Castellfollit de la Roca.

Pegaso Comet de TRANSPORTS PERE BROSA de Castellfollit de la Roca

Amb aquest Pegaso Comet el senyor Brosa es dedicava a atendre els transports de la comarca de La Garrotxa, una de les comarques amb més empenta econòmica de Catalunya per la important indústria tèxtil, càrnica, elèctrica i de maquinària que hi havia aleshores. Aquest fet li va permetre de tenir relació amb l'empresa COMERCIAL MORERA, d'Olot, dedicada a la venda de gra, pinsos, patates i fruits secs amb diversos punts de venda per les principals capitals de comarca gironines.

L'any 1974 el senyor Planella i l'empresa COMERCIAL MORERA van comprar a mitges un dels primers Pegaso cabina quadrada de quatre eixos que van circular per aquelles contrades: aquest és el motiu pel qual en la visera del camió s'hi llegeix TRANSPORTS BROSA-MORERA. Aquest camió fou comprat de nou i carrossat per Carrosseries Sol-Xar de Girona. En aquesta fotografia es veu aquest camió amb la caixa enlairada davant del magatzem de Can Morera a la ciutat d'Olot.

Camió Pegaso de l'empresa Brosa-Morera

La important activitat econòmica que durant els anys 1970 va tenir el senyor Brosa, li va permetre de tenir el Pegaso cabina quadrada que conduïa personalment ell i llogà un xofer que conduia el Pegaso Comet. El senyor Brosa es va jubilar amb aquest Pegaso cabina quadrada.

Des d'ací vull agrair la gentilesa de la família Brosa en facilitar-me llur arxiu familiar i poder redactar aquesta crònica que recupera un petit bocí de la història del transport per carretera de la comarca de La Garrotxa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada