dissabte, 12 de juny de 2010

TRANSPORTS OLIVERAS de Sarrià de Ter (Gironès)

Acompanyat d'en Joan Mercader i en Miquel Patinyo, vaig conèixer al senyor Martí Oliveras, llur muller i llur fill Joan. En Martí Oliveras és un transportista jubilat del municipi de Sarrià de Ter, amb adreça al carrer Major de Sarrià 69, conegut popularment com "Can Rosari":

IMG_6711

En Martí Oliveras representa la tercera generació de transportistes iniciada per llur avi Josep Oliveras i Ventura l'any 1880, qui cobria la línia regular de viatgers entre Sarrià de Ter i Girona amb tartana i també duia els treballadors de la fàbrica tèxtil SOCIEDAD ANÓNIMA GROBER SA, empresa centenària de Bescanó (Gironès).

Fotografia d'una tartana de Can Rosari presa a la plaça del gra de Girona, l'any 1950, amb el vano i la capel·lina que protegia el cavall de la pluja. Fou comprada a en Rafael Mas, de Vidreres, propietari de l'empresa d'autocars MAS, i tenia 10 places més el tartaner, 5 per banda:

IMG_6701

Fotografia d'una tartana com els que tenia Can Rosari per al transport de persones i, darrerament, el repartiment de paqueteria:

IMG_6715

L'any 1925 el succeeix al capdavant de l'empresa llur fill, n'Emili Oliveras i Ventura, qui continua prestant el servei regular amb tartana entre Sarrià de Ter i la Girona. En aquells anys també inicia el servei de paqueteria amb carro.

Durant els anys 1930 i 1940 es continua el servei de paqueteria amb carro i cavall. Cap a l'any 1953 s'incorporen al negoci els dos fills de l'Emili, en Josep i en Martí Oliveras Teixidor, un cop varen tornar del servei militar. Es decideix abandonar la línia regular entre Sarrià de Ter i Girona i centrar-se en el transport de paqueteria i fàbriques. Amb la incorporació dels dos fills al negoci s'adquireixen els primers camions, un INTERNATIONAL i un Chevrolet. Fotografia d'en Josep Oliveras dalt d'un cavall:

IMG_6707

Sarrià de Ter tenia una important indústria paperera centrada en tres empreses principals: Can Butinyà, avui dia desapareguda; MANIPULADOS DEL TER SA, coneguda com a Can Pons, avui dia propietat del grup italià FEDRIGONI; i EMÍLIA VILA S.C., que l'any 1976 va esdevenir VILA TARADELL S.A., amb dues fàbriques, a Besalú (Garrotxa) coneguda com PAPERERA LA CONFIANÇA SA, i l'altre fàbrica a Sarrià de Ter, dita PAPERERA DE GIRONA SA. Aquestes tres empreses i els tallers auxiliars que hi treballaven al seu redós van generar una important activitat econòmica. Publicitat de l'empresa MANIPULADOS DEL TER SA:

escanear0001[1]

Publicitat de l'empresa EMILIA VILA de Sarrià de Ter (Gironès):

escanear0002[1]

Publicitat de l'empresa PAPERERA DE GIRONA SA:

escanear0003[1]

L'any 1953, un cop retornat en Martí Oliveras del servei militar, es va comprar un INTERNATIONAL amb matrícula B-45132, destinant-lo al servei de paqueteria entre Girona i Sarrià de Ter. Aquest camió el conduïa en Martí Oliveras i fou adquirit a l'empresa TRANSPORTS VILARÓ de Vilabareix. En aquells anys el repartiment dels paquets pel nucli urbà de Sarrià de Ter era amb carro i cavall. Fotografia d'aquest camió INTERNATIONAL en un camp de Sarrià de Ter, donat de baixa per a llur desballestament:

IMG_6703

L'any 1955 es va comprar a l'empresa TRANSPORTS DOMINGO PERAFERRER un camió CHEVROLET destinat al servei de fàbriques, principalment les indústries papereres de Sarrià de Ter i pobles de l'entorn com Can Vila, Can Butinyà i MANIPULADOS DEL TER SA. Aquest camió era un autocar que es va transformar en camió aprofitant la part davantera per a construir la cabina. Llur matrícula era GI-5119, i equipava un motor diesel Perkins. Amb el temps, se li va canviar la cabina per la d'un INTERNATIONAL. Aquest camió era conduït per en Josep Oliveras i Teixidor. Fotografia d'aquest camió CHEVROLET amb llur cabina original:

img310

Fotografia dels dos camions de TRANSPORTS OLIVERAS a l'any 1957: a l'esquerra l'INTERNATIONAL, i a la dreta el CHEVROLET amb la cabina d'un altre INTERNATIONAL:

IMG_6705

Fotografia presa a mitjans dels anys 1950 d'un carret -tartana petita- de Can Rosari fotografiat a la plaça d'en Nadal, al costat de la Font de Can Nadal, a Sarrià de Dalt, amb capacitat per a 4 places més el tartaner, dos per cada banda; al darrera hi ha el primer camió comprat per TRANSPORTS OLIVERAS, un INTERNATIONAL:

img301

Fotografia del carrer Major de Sarrià, en aquells anys Avinguda José Antonio, amb la via del "Tren pinxo" que enllaçava el barri de Pedret a Girona i es bifurcava en dues línies fins a Banyoles (Pla de l'Estany) i fins a Palamós (Baix Empordà).

IMG_6704

En aquells anys, quan un camió patia una pana, el mecànic venia al vespre al garatge de Can Rosari i l'adobava a la nit per estar llest pel matí a primera hora.

El tercer camió de TRANSPORTS OLIVERAS fou un Nazar model A, comprat de segona ma l'any 1963, i que muntava una caixa de fusta. Llur matrícula era GI-30434. Fou destinat al servei de fàbriques, principalment l'empresa paperera EMILIA VILA SA. Fotografia d'en Josep Oliveras dins de la cabina del Nazar A:

IMG_6706

Factura que girava TRANSPORTS OLIVERAS en la dècada de 1960:

img303

Publicitat de TRANSPORTS OLIVERAS SA en els anys 1960:

escanear0004[1]

L'any 1967 es va comprar un Pegaso Comet nou al concessionari oficial AUTOREMOLCS GIRONA SA, amb matrícula GI-72349. La caixa de fusta que muntava fou aprofitada d'un altre camió. Va substituir el camió Nazar A i treballava per a l'empresa paperera EMILIA VILA SA. Aquest Pegaso Comet el conduia en Josep Oliveras. Fotografia d'un Pegaso Comet semblant al que tenien a Can Rosari:

IMG_6722

Aquest Pegaso Comet abandonat en un camp de Beuda (Garrotxa), i que va pertànyer a l'empresa TRANSPORTS JOAN FERRER, té la mateixa caixa i vela que el Pegaso Comet de Can Rosari:

Pegaso Comet a Beuda (La Garrotxa)

Per a substituir el CHEVROLET es va adquirir un Ebro B-45 en una subhasta publica convocada pel Ministeri d'Obres Públiques per a alienar els vehicles de la base de Vidreres. Aquest Ebro muntava un bolquet sobre el qual se li va instal·lar una vela. Se li va assignar una nova matrícula GI-77607 que reemplaçava la del Ministeri d'Obres Públiques. Fou conduit per en Martí Oliveras i es dedicava a paqueteria. Fotografies de l'Ebro B-45 preses a Sarrià de Ter amb el bolquet del M.O.P. cobert per una vela:

img304

IMG_6708

L'any 1974 es va estrenar un Pegaso 1065 "Europa" al concessionari oficial de Girona, AUTOREMOLCS GIRONA SA, amb matrícula GI-6985-E. Muntava una caixa de poliester fabricada pel carrosser TERRADAS de Riudarenes. Treballava per la fàbriques papereres. Fotografia d'aquest Pegaso Europa presa a Sarrià de Ter:

IMG_6710

Fotografia de la neteja d'aquest Pegaso 1065 el mes d'agost de l'any 1975:

AGOST 1975

Una altre fotografia del Pegaso 1065 "Europa" presa l'any 1976:

AGOST 1976

L'Ebro B45 procedent del Ministeri d'Obres Públiques (MOP) fou substituït l'any 1980 per un altre EBRO E90, comprat a l'empresa PEDRA AMER SA. Va donar un resultat excel·lent i fou conduït per en Martí Oliveras per a cobrir el servei de paqueteria. Llur matrícula era GI-0208-G. Fotografies d'aquest Ebro E90 preses a Sarrià de Ter:

img302

IMG_6709

L'any 1988 es va comprar un Pegaso Tecno 1331-26 al concessionari oficial AUTOREMOLCS GIRONA SA, amb matrícula GI-2118-AH. Muntava un bolquet fabricat pel carrosser TERRADAS de Riudarenes i treballava per l'empresa paperera LA CONFIANÇA SA de Besalú (Garrotxa). Fou conduit per en Josep Oliveras i Peracaula, representant de la quarta i darrera generació, nebot d'en Martí.

IMG_6720

Una altra fotografia d'aquest camió Pegaso Tecno, transformat per llur actual propietari i destinat al transport de paper usat:

img305

El darrer camió d'aquesta empresa centenària fou aquest Pegaso Mider 260, de 2 eixos, amb matrícula GI-3175-AL. Va substituir el Pegaso 1065 "Europa" i fou conduït per en Josep Oliveras i Teixidor fins a llur jubilació. Fotografia del senyor Oliveras i llur muller davant del Pegaso Mider a Sarrià de Ter:

IMG_6719

Fotografia actual d'aquest Pegaso Mider:

img306

Avui dia la família Oliveres conserva una tartana curosament restaurada que participa en les jornades del paper de Sarrià de Ter:

IMG_6735

IMG_6731

Ferramentes usades pels carros i les tartanes que el senyor Martí Oliveras ha recollit i restaurat, en una mostra de l'estima que té per llur ofici:

IMG_6728

Gràcies a l'amabilitat de la família Oliveras i d'en Joan Mercader i en Miquel Patinyo, hem pogut redactar la història d'aquesta empresa familiar centenària de transports del Gironès, la qual constitueix també la petita història d'aquest país, i que permet de capir les causes perquè Catalunya va protagonitzar una revolució industrial i avui dia encara manté un important teixit industrial de petites i mitjanes empreses malgrat les dificultats de tota mena que ha hagut de superar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada