En Xavier Castells i Quintana és fill d'en Josep Maria Castells Llorens, fundador de TRANSPORTS CASTELLS, de Torelló. També participa d'una gran afició pels camions. Gràcies a ell, vàrem poder conèixer d'altres afeccionats als camions i autocars de Torelló i Manlleu. A més, el senyor Castells ha signat algunes de les cròniques més interessants publicades en aquest bloc sobre la història del transport al nostre país.
Uns quants afeccionats als camions, amics d'en Xavier Castells, tenen l'habitud d'esmorzar plegats al restaurant Cal Jutge, d'Orís, una casa de pedra elegantment decorada, al peu de l'antiga carretera Nacional 152, de Barcelona a Ribes de Freser. Són aquells esmorzars a l'antiga, de forquilla i ganivet que se'n diu, amb carns, embotits i un bon vi. En Ramon Camprubí, transportista de Torelló, i en Francesc Malian, són el pal de paller d'aquesta trobada setmanal.
Aquests esmorzars permeten de conèixer els transportistes i vehicles que han corregut per la plana de Vic. També hi surten un enfilall de carrossers, mecànics i planxistes d'aquells anys. Els antics recaders ja desapareguts i els vehicles el record dels quals ho és oralment, són rememorats en aquestes trobades. La desaparició dels propietaris dels vehicles dificulta de trobar cap fotografia per a conservar-ne el record d'un ofici que està transformant-se ràpidament.
Gràcies als senyors Camprubí i Malian, vam conèixer al senyor Xavier Soldevila, de Sant Hipòlit de Voltregà. Juntament amb un seu germà, en Josep, conserven un camionet Sava 311 que el seu pare, l'Antoni Soldevila Basco, va comprar al concessionari AUTOS SUBMINISTRES VIC SA, l'any 1971.
L'Antoni Soldevila i Basco era un constructor de Sant Hipòlit de Voltregà. Un dels seus clients era el senyor Ramon Terradellas i Relats, fundador l'any 1966 d'AUTO SUBMINISTRES VIC SA, concessionari oficial Pegaso i Sava a la Plana de Vic. Aquest fet va facilitar al senyor Soldevila la compra d'aquest camionet Sava 311:
Interior de la cabina d'aquest camionet Sava 311, molt ben conservat:
El bolquet que equipa va construir-lo CARROSSERIES COMELLAS, un carrosser de Sallent, a la comarca del Bages. Després de quaranta anys, continua treballant. El bolquet basculant:
L'estat de conservació d'aquest camionet Sava 311 és excel·lent. De sempre que ha estat guardat sota cobert i l'han conduït unes bones mans. Passa periòdicament la inspecció tècnica de vehicles. I malgrat algun bony petit i algun fregament causat pel seu treball, la xapa i l'interior del vehicle estan molt ben conservats. Arrenca a la primera, per bé que a l'hivern, amb el fred, és més mandrós per arrencar.
Els fills del senyor Antoni Soldevila, en Xavier i en Josep, segurament que tindran aquest camionet Sava a casa tota la vida. No els hi ha donat mai cap problema. Targeta de transport del Sava 311:
Albarà de lliurament del Sava el 23 d'octubre del 1971:
Ells però són molt afeccionats a les motos, una afició molt arrelada a Catalunya. El seu pare, de jove, va comprar una Montesa Brio nova. Per encàrrec d'en Xavier i en Josep, un mecànic jubilat l'ha restaurada pulcrament. Fotografies d'aquesta Montesa Brio:
I el 1971, el mateix any que va arribar el camionet Sava a can Soldevila, van comprar una Montesa Cota 274, amb la qual en Xavier gaudeix els caps de setmana practicant trial. O sigui, que és una família de Montesa.
Uns quants afeccionats als camions, amics d'en Xavier Castells, tenen l'habitud d'esmorzar plegats al restaurant Cal Jutge, d'Orís, una casa de pedra elegantment decorada, al peu de l'antiga carretera Nacional 152, de Barcelona a Ribes de Freser. Són aquells esmorzars a l'antiga, de forquilla i ganivet que se'n diu, amb carns, embotits i un bon vi. En Ramon Camprubí, transportista de Torelló, i en Francesc Malian, són el pal de paller d'aquesta trobada setmanal.
Aquests esmorzars permeten de conèixer els transportistes i vehicles que han corregut per la plana de Vic. També hi surten un enfilall de carrossers, mecànics i planxistes d'aquells anys. Els antics recaders ja desapareguts i els vehicles el record dels quals ho és oralment, són rememorats en aquestes trobades. La desaparició dels propietaris dels vehicles dificulta de trobar cap fotografia per a conservar-ne el record d'un ofici que està transformant-se ràpidament.
Gràcies als senyors Camprubí i Malian, vam conèixer al senyor Xavier Soldevila, de Sant Hipòlit de Voltregà. Juntament amb un seu germà, en Josep, conserven un camionet Sava 311 que el seu pare, l'Antoni Soldevila Basco, va comprar al concessionari AUTOS SUBMINISTRES VIC SA, l'any 1971.
L'Antoni Soldevila i Basco era un constructor de Sant Hipòlit de Voltregà. Un dels seus clients era el senyor Ramon Terradellas i Relats, fundador l'any 1966 d'AUTO SUBMINISTRES VIC SA, concessionari oficial Pegaso i Sava a la Plana de Vic. Aquest fet va facilitar al senyor Soldevila la compra d'aquest camionet Sava 311:
Interior de la cabina d'aquest camionet Sava 311, molt ben conservat:
El bolquet que equipa va construir-lo CARROSSERIES COMELLAS, un carrosser de Sallent, a la comarca del Bages. Després de quaranta anys, continua treballant. El bolquet basculant:
L'estat de conservació d'aquest camionet Sava 311 és excel·lent. De sempre que ha estat guardat sota cobert i l'han conduït unes bones mans. Passa periòdicament la inspecció tècnica de vehicles. I malgrat algun bony petit i algun fregament causat pel seu treball, la xapa i l'interior del vehicle estan molt ben conservats. Arrenca a la primera, per bé que a l'hivern, amb el fred, és més mandrós per arrencar.
Els fills del senyor Antoni Soldevila, en Xavier i en Josep, segurament que tindran aquest camionet Sava a casa tota la vida. No els hi ha donat mai cap problema. Targeta de transport del Sava 311:
Permís de circulació del vehicle. Admirable, optimista o il·lusori que el Ministeri de l'Interior espanyol adscrigui aquest Sava a la categoria de vehicle per a pedreres, més encara si es té en compte que legalment disposa de 3.500 quilos de pes màxim autoritzat:
Albarà de lliurament del Sava el 23 d'octubre del 1971:
Per a la seva feina de constructors, en Xavier i en Josep també tenen dues furgonetes Mercedes Benz comprades al concessionari oficial AUTO SUBMINISTRES SA:
Ells però són molt afeccionats a les motos, una afició molt arrelada a Catalunya. El seu pare, de jove, va comprar una Montesa Brio nova. Per encàrrec d'en Xavier i en Josep, un mecànic jubilat l'ha restaurada pulcrament. Fotografies d'aquesta Montesa Brio:
I el 1971, el mateix any que va arribar el camionet Sava a can Soldevila, van comprar una Montesa Cota 274, amb la qual en Xavier gaudeix els caps de setmana practicant trial. O sigui, que és una família de Montesa.
Volem agrair l'amabilitat del senyor Xavier Soldevila ensenyant-nos el camionet Sava 311 i les dues motos Montesa, així com les gestions realitzades pel senyor Francesc Malian a la recerca de fotografies de transportistes osonencs jubilats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada