dijous, 12 de juliol de 2012

Visita a la base de TRANSPORTS PADROSA de Llers (Alt Empordà).


Per mediació d’en Xavier Castells varem conèixer en Josep Salarich, de Manlleu (Osona). Durant una colla d’anys en Josep va treballar a Transports Padrosa de Figueres conduint un Iveco amunt i avall per les carreteres d’Europa.

Gràcies a l’amistat d’en Josep Salarich amb els senyors Padrosa, una colla d’afeccionats als camions vells o clàssics, com vulgueu dir-li, varem poder visitar la base de TRANSPORTS PADROSA, a Llers. Unes modernes instal·lacions al peu de l’entrada a l’autopista que disposa de tots els serveis que pot haver de menester un transportista. Té un aire als Truck Centers nordamericans.

En Pere Padrosa havia estudiat amb en Joan Brugués a La Salle Figueres, els Fossos com són coneguts. Arribat de Besalú, i intern als Fossos, el senyor Brugués deixava les seves pertinences al garatge que la família Padrosa tenia al centre de Figueres, al carrer dels Fossos, cantonada carrer Calçada dels Monjos. És un edifici adquirit per la família Padrosa l’any 1944 on hi tenien la seva residència i la seu de l’empresa, TRANSPORTS PADROSA.

Per causa de l’amistat del senyor Padrosa i el senyor Brugués, des que eren infants, varem visitar altre cop la base de TRANSPORTS PADROSA, a Llers, per admirar-hi els camions conservats.

Hi havia unes tractores Pegaso 200 que el senyor Padrosa va tenir l’encert de guardar quan va retirar del servei. Van ser dipositades a una nau propera a Figueres. Davant l’eventualitat, plausible, que s’esfondrés el sostre, les tractores van ser traslladades a la base de Llers. És extraordinari de veure tants de Pegasos plegats. Una fotografia d'un camió Mercedes Benz penjada a una paret de les oficines de la base: 

IMG_7015

El passat dissabte 7 de juliol varem tornar a Can Padrosa. Els senyors Pere Padrosa, pare i fill, van rebre’ns molt cordialment a la base de Llers. Hi varem assistir els senyors Joan Brugués, Miquel Patinyo, Pere Liu i Joan Mercader. Aquests darrers, molt afeccionats als camions, no havien pas vist els camions que conserva el senyor Padrosa.

Acompanyats del senyor Castillo, varem visitar els camions. Els dos Saurer del senyor Pere Padrosa i Simon, extraordinàriament ben restaurats: 

IMG_7036

IMG_7041

Un Opel Blitz grua amb acerbi. Aquest camió és conegut com la “Cirila”. El seu xofer se’n deia Cirilo i per aquest costum tan català de batejar les coses i posar-hi motius, el camió se n'ha dit per sempre més la “Cirila”: 

IMG_7054

Un camió Kenworth nordamericà, de cabina avançada, una configuració poc usual a les carreteres dels Estats Units:

 IMG_7049

Una tractora Volvo amb el remolc, davant del taller de l'empresa: 

IMG_7019

Una tractora Renault: 

IMG_7026

Després varem gaudir amb les tractores Pegaso de TRANSPORTS PADROSA. N’hi ha una pila: 

IMG_7067

IMG_7072

Particularment, una de les més belles és aquesta tractora Pegaso 200 amb les llantes d’aranya còncaves que li confereix una imatge antiga, que s’adiu perfectament amb aquesta cabina:

IMG_7078

La base de TRANSPORTS PADROSA a Llers també fa les funcions de dipòsit de vehicles intervinguts per mandat dels Mossos d’Esquadra i l'autoritat judicial. Els vehicles accidentats i precintats per motius diversos són dipositats en aquesta espai barrat. 

Hi ha uns quants camions de l’empresa que s’estan podrint inexorablement a sol i serena. En aquest espai tancat d'accés restringit hi ha dipositats uns quants camions de la pròpia empresa, donats de baixa: 

IMG_7088

IMG_7101

També d’altres camions cada dia més capolats com aquests dos Pegasos Comet:

IMG_7092

IMG_7119

Dos camions imponents: 

IMG_7094

IMG_7110

I fins i tot algun cotxe summament exclusiu. Un Ferrari, del Rosselló, accidentat a l’autopista: 

IMG_7115

També es van fotografiar part de la gran flota de camions de TRANSPORTS PADROSA aparcada a la base de Llers, constituïda majorment per camions Iveco: 

IMG_7030

IMG_7035

IMG_7062

IMG_7031

IMG_7080

IMG_7134

IMG_7136

Un camió Kenworth per arrossegat camions espatllats. Se'n fan un fart de treure camions en pana de les carreteres de l'Alt Empordà, principalment, de la Nacional II, que és la carretera de la vergonya: 

IMG_7143

I un Kenworth equipat amb una grua: 

IMG_7147

I uns camions i grues de l’empresa Serrat, de Sabadell, amb el seu color verd fosc anglès, elegant i sever:
 IMG_7059

IMG_7056

Acabada la visita, en companyia del senyor Pere Padrosa, el senyor Brugués rememorava les anècdotes dels Fossos, quan eren uns vailets i estudiaven al col·legi. Després van recordar un petit autocar que en Pere Padrosa i Simon, president de la Unió Esportiva Figueres, va fer carrossar a en Torrent, també de Figueres, per transportar els jugadors en els seus desplaçaments. 
 
El senyor Padrosa ens va ensenyar les instal·lacions de la base de Llers. Les sales de reunions i de formació contínua dels treballadors i conductors: els hi ensenyen el funcionament dels nous camions i les tècniques de conducció econòmica per reduir el consum. Aquest capítol, el del preu del carburant, que cada dia és més car, afecta greument la rendibilitat del negoci i amenaça seriosament el futur del sector.

També varem conèixer a en Genís, un dels treballadors més antics de la casa. És un acreditat gruista, un home d’ofici amb molta experiència acumulada. Aquests dies treballen en uns cellers d’Elna i Cabestany, al Rosselló.

Després varem dinar plegats a un restaurant de l’Alt Empordà, al peu de la carretera Nacional II, que és una de les mostres més excelses i reeixides de civilització. Una excel·lent sobretaula, a la terrassa del restaurant, acompanyats d’agradables begudes va cloure una jornada magnífica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada