dijous, 24 d’octubre del 2013

L'exposició d'autobusos clàssics i el ral·li que organitza anyalment l'ARCA de Sabadell.

En Ferran Casablancas i Planell, inventor d'una aplicació revolucionària per les màquines filadores, l'Antoni Forrellad i Solà, industrial fundador d'Asea, empresa fabricant de motors elèctrics i de Unidad Hermética SA, un dels principals líders mundials en la fabricació de compressors per neveres, en Fèlix Sardà i Salvany, eclesiàstic reaccionari i pietós, autor de l'obra El Liberalisme és pecat, en Joan Oliver, Pere Quart de sobrenom, poeta, traductor i escriptor, en Francesc Trabal, escriptor, en Miquel Crusafont, paleontòleg, en Feliu Formosa, poeta i traductor, en Ramon Barnils, reconegut periodista mort prematurament, i en Miquel Calçada i Olivella, Mikimoto, popular periodista i empresari, comparteixen el fet d'haver nascut a Sabadell, la capital de la comarca del Vallès Occidental. Sabadell, Terrassa, Mataró, Barcelona, Badalona i Manresa foren les principals ciutats on va desplegar-se la indústria tèxtil. 

La crisi econòmica que afectà els països occidentals l'any 1973 per la pujada dels preus del petroli incidí intensament a Catalunya. Causà una devastació en el sector del tèxtil i el metal·lúrgic, amb reduccions de personal i tancament de fàbriques. Aquesta crisi tanmateix no va ser un impediment perquè Sabadell se n'hagi sortit. L'empenta dels sabadellencs ha permès el desenvolupament d'un actiu sector terciari, de serveis qualificats, que ha absorbit en part l'excedent de mà d'obra expulsada del sector industrial pel tancament de fàbriques. La comarca del Vallès és avui dia encara un dels principals nuclis industrials de l'estat espanyol.

Una manifestació del dinamisme i capacitat d'adaptació de Sabadell als nous temps es manifesta en l'Eix Macià, una ambiciosa transformació urbanística impulsada per l'Antoni Farrés, de família burgesa, advocat laboralista i escollit alcalde pel Partit Socialista Unificat de Catalunya. L'Eix Macià disposa de moderns edificis que acullen els Jutjats, despatxos professionals, dependències administratives i El Corte Inglés. 

En aquest fogar d'emprenedoria que representa Sabadell, l'any 2003 es va fundar l'Associació per a la recuperació i conservació d'autobusos (ARCA), una iniciativa promoguda per en Marcel Estadella i Serrat, enginyer industrial, juntament amb d'altres afeccionats.

Enguany s'escau el desè aniversari de la fundació d'ARCA, una projecte que ha arrelat i s'ha consolidat malgrat les dificultats. En aquest punt s'ha de tenir present el paper de gran importància que representa l'associacionisme i el cooperativisme a Catalunya. Els llibres que publica la Fundació Roca i Galés sobre la història de cooperatives i persones vinculades, amb l'objectiu de promoure i difondre el cooperativisme a Catalunya, il·lustra la importància d'aquestes entitats en  l'economia social del país.

El cooperativisme i associacionisme tan arrelat al país va ser una eina eficaç davant de l'absència d'una actuació per part de l'estat per proveir i atendre necessitats de la ciutadania. Davant l'absència d'una actuació administrativa en aquest camp, essencial en una economia industrial com ho era la catalana, els catalans van haver d'organitzar-se en associacions i cooperatives, que van viure una època daurada les primeres dècades del segle XX. La Guerra Civil i la brutal repressió de la postguerra va anorrear el moviment associatiu i cooperatiu català. Les elits que manen a Espanya, que es proclamen liberals, sempre s'han malfiat dels moviments nascuts de la iniciativa de la societat civil que ells no poden controlar ni dirigir.  

En Marcel Estadella, apassionat dels autobusos i autocars i erudit de la història dels vehicles de transport col·lectiu que han corregut pel país per una pacient i metòdica labor d'investigació, un bon dia va afartar-se dels planys dels afeccionats davant la pèrdua de vehicles susceptibles de ser preservats i va prendre la iniciativa. Amb altres afeccionats, fundaren ARCA que ha aplegat al seu voltant socis que hi col·laboren econòmicament o amb el seu temps i treball desinteressat en la restauració i conservació d'autocars i autobusos. Un labor fonamental per preservar part del patrimoni industrial del país, el bressol de la indústria de l'automoció ibèrica, dels fabricants de components i de grans carrossers. Sense sortir de Sabadell, les carrosseries que produïa la família Caba és un exemple de feina excel·lent. 

Els responsables d'ARCA, que han viatjat arreu dels països europeus que celebren trobades d'autocars i autobusos clàssics, coneixen com s'organitzen els afeccionats per a restaurar vehicles i les complicitats d'administracions i empreses. Aprofitant aquests coneixements, la seva empenta sabadellenca i el ferment associatiu del país, amb criteri, treball constant i suport ha consolidat els objectius d'ARCA. 

ARCA disposa d'una petita nau on hi ha amuntegats autocars i autobusos que són objecte d'una meticulosa, lenta i pacient restauració. El principal problema és l'espai on tancar-hi els vehicles. El treball d'ARCA, plenament reconegut, ha trenant una xarxa d'empreses col·laboradores i d'administracions públiques que li donen suport.

Un dels encerts d'aquesta associació ha estat obrir les seves portes i difondre els autocars restaurats entre els ciutadans. Els restauren però també organitzen amb els vehicles sortides i excursions i els lloguen per obtenir uns rendiments per continuar la restauració.

Un dels actes més populars i amb més requesta que organitza ARCA és l'exhibició d'autocars i autobusos a l'avinguda de Maria Cristina, enmig dels pavellons de la Fira d'exposicions de Barcelona i el ral·li de Barcelona a Caldes de Montbui, on hi ha la central de l'empresa Sagalés, una de les més antigues del país.

Els dies 1 i 2 de juny de 2013, el primer cap de setmana del mes de juny, marcat per la calor, es va celebrar la quarta edició del Ral.li d'Autobusos Clàssics Barcelona-Caldes de Montbui. Hi van col·laborar l'empresa Sagalés i Transports Metropolitans de Barcelona.

El dissabte dia 1 de juny per la tarda acompanyats dels senyors Joan Brugués i Pere Liu fotografiarem els autobusos que hi havia exposats a l'avinguda de Maria Cristina. Un autobús articulat que permetia de fer-hi un trajecte amb la compra del pertinent bitllet:

IMG_6448

Un autobús urbà de la casa Teisa carrossat per Beulas:

IMG_6459

Un autobús de la casa Mohn SL:

IMG_6464

Un bonic autobús articulat Pegaso que lluïa els colors originals de l'època va ser molt celebrat pels afeccionats, passavolants i curiosos:

IMG_6466

Un petit autobús urbà Sava procedent de Sevilla:

IMG_6468

El darrer autobús Pegaso que va tenir Transports Metropolitans de Barcelona:

IMG_6471

Un autocar Mercedes Benz de la casa Alsa:

IMG_6472

Dos autobusos Pegaso 6038, recordats per l'alçada de la plataforma dels seients i el motor contaminant que equipaven: 

IMG_6534

Una de les atraccions de l'exposició era aquest Pegaso carrossat per l'Ayats d'Arbúcies:

IMG_6478

Dos autocars clàssics d'abans de la Guerra Civil de la col·lecció de l'empresa Sagalés:

IMG_6482

IMG_6486

Un autobús de dos pisos anglès Aclo 410: 

IMG_6525

També hi va haver empreses de les Terres de Ponent: un microbús Romeo A i un autocar Pegaso que cobria la línia regular de Lleida fins a Camporrells:

IMG_6500

IMG_6510

Dos autocars Pegaso de principis dels anys 1970:

IMG_6505

IMG_6542

Els autobusos Chausson, importats de França, van ser posats en servei l'estiu del 1955. La unitat 59 exposada a l'avinguda de Maria Cristina:

IMG_6518

Dos autobusos urbans dels anys 1970:

IMG_6539

IMG_6523

Un petit autocar Barreiros amb una carrosseria pràctica i atractiva:

IMG_6521

Malgrat les dificultats de tota mena que pateix el país, i que sovint sembla que ens trobem en un cul de sac, si hi ha una manifestació clara que hi ha país i que resisteix les escomeses que rep de tots cantons és precisament la força, l'energia i l'empenta del moviment associatiu català, del qual, ARCA n'és un dels exemples més reeixits. La seva labor ha permès d'acostar el món de l'autocar clàssic a la gent. 

Aquest espai vol felicitar a tots els socis d'ARCA i les empreses que li donen suport el treball realitzada durant aquests deu anys.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada