dissabte, 11 d’octubre de 2014

Fitxers de vehicles comercials i industrials espanyols dels anys 1960 (III).

Ara li toca el torn al gran fabricant de camions espanyol de la segona meitat del segle XX que produí durant cinquanta anys. Pegaso, hereva de la Hispano Suiza, empresa confiscada al seu legítim propietari malgrat ostentar l'alcaldia de Barcelona i militar en la ideologia totalitària de la dictadura del general Franco, nasqué en uns anys extremament difícils. 

Pegaso tingué uns anys brillants: la dècada del 1960. Els anys 1970 les coses es complicaren considerablement. Fou els anys de reivindicacions laborals i d'ajustament de la plantilla per la crisi econòmica i conseqüent reducció de la producció. En els anys 1980 es milloraren substancialment els camions que produïa -el Pegaso 1231T i el Tecno 340 en són el màxim exponent- fins a la seva desaparició l'any 1993 després del fracàs de la seva anterior venda a uns constructors alemanys, opció preferida pels responsables del ministeri d'indústria espanyol. La desaparició d'aquesta marca, tan estimada pels afeccionats als camions, forma part del desmantellament de les empreses industrials creades per l'Institut Nacional d'Indústria en els anys de l'autarquia espanyola i dels deliris imperials. 

Les fitxes que il·lustren aquest article corresponen als models més vius en la memòria col·lectiva d'aquest país. Qualsevol persona de més de quaranta-cinc anys, fins i tot algunes senyores, conserven un record d'aquests camions que veieren circular per les carreteres i ciutats. Aquest record també és extensiu als camions Ebro i Avia. 

El primer vehicle de la fitxa és una furgó Mercedes Benz L-309-D fabricat per l'Empresa Nacional de Motors d'Aviació (ENMASA), un altre baluerna creada per l'Institut Nacional d'Indústria l'any 1951 sobre les restes de la casa Elizalde SA de Barcelona, constructor d'automòbils i motors d'aviació que s'havia col·lectivitzat l'any 1936 arran de la Guerra Civil Espanyola.

ENMASA traslladà la fàbrica que tenia al centre de Barcelona, a la confluència del Passeig de Sant Joan amb els carrers de Còrsega, Rosselló i Bailen al barri de Sant Andreu, concretament a la confluència dels carrers de Sant Adrià i Ciutat d'Asunción. En aquest darrer carrer hi tingueren la seu empreses importants de transports com Grau, especialitzada en transports especials, i Castells, fundada a Torelló (Osona). Veure l'antiga fàbrica de Mercedes Benz al barri de Sant Andreu tancada amb alguns vidres trencats i elements metàl·lics de la façana rovellats causa una profunda angúnia i il·lustra sobre la reculada de la indústria catalana i la pèrdua de competitivitat de l'estat espanyol.

El primer Pegaso de la fitxa correspon al model 1100, equipat amb un motor de quatre cilindres. En realitat, és el motor del Comet de sis cilindres rebaixat a quatre cilindres. Un camió per oblidar:

IMG_2571

IMG_2572

IMG_2573

La següent fitxa correspon al model més popular i reeixit de Pegaso, el Comet, i el seu derivat, el 1095. Davant de la competència que plantejava Barreiros amb el Saeta, Pegaso resolgué eficaçment l'envit:

IMG_2568

IMG_2569

IMG_2570

Dos models derivats del Pegaso Comet. El model tractora, el 2030, i el Comet 3040, un tot terreny que prestà un servei satisfactori a les brigades forestals, cossos de bombers i empreses subministradores de serveis públics que treballaven en zones abruptes: 

IMG_2574

IMG_2575

IMG_2576

Un altre model derivat del Comet, l'Europa en dues versions, el rígid de dos eixos (1065) i la tractora (2020):

IMG_2565

IMG_2566

IMG_2567

També hi hagué un tercera versió del Pegaso 1065 amb un eix acerbi posterior. No tenim pas constància que s'hagi conservat cap unitat fins els nostres dies. I això no vol pas dir que no n'hagi. De vehicles dins de garatges tancats amb pany i forrellat en aquest país n'hi ha un munt que encara no han sortit a la llum. Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada