diumenge, 3 de maig de 2015

Un camió Ford que treballà a bosc exposat a la Fira de la Primavera d'Olot (Garrotxa).

Els pocs camions que en els anys 1940 i 1950 treballaven a bosc eren gairebé tots camions nord-americans, Ford i Chevrolet matriculats als anys 1930 i també adquirits durant la guerra civil espanyola per l'exèrcit sublevat. Camions que portaven moltes campanyes fetes. Gairebé tots participaren en el conflicte bèl·lic dels anys 1936-1939; o bé foren requisats pels milicians o bé importats per incorporar-los directament a l'exèrcit. I per acabar-ho d'arrodonir, els treballs a bosc, d'una gran duresa, trinxava els vehicles. Per aquest motiu s'han conservat molts pocs camions que anessin a bosc.

Atesos els motius exposats, presenta un gran interès la fotografia enviada per en Joan Mercader, feta pel seu fill Albert, d'un camió Ford matriculat a València i que desemboscava en els boscos de les comarques de la Garrotxa i el Ripollès. Aquest camió Ford, adquirit pel Motor Antic Garrotxa, fa un pila d'anys que no treballa. Es conserva tal i com el comprà aquesta Club. 

L'atractiu principal del Ford són les modificacions que incorpora, les quals foren aplicades a tots els camions matriculats en els anys 1930: se li acoblà un motor dièsel Barreiros -l'altre opció era el motor Perkins- i una reductora per optimitzar el rendiment del motor en els treballs forestals. El radiador, per la mida que presenta, no és pas l'original -sembla que se li muntà al cap d'uns anys; per aquest motiu, el capó del motor està un xic elevat. Foren els anys de les improvisacions i nyaps imaginatius.

El camió Ford del Motor Antic Garrotxa exposat en la Fira de la Primavera que tingué lloc a Olot el dia 1 de maig, fira que comptà amb una exposició sobre la història del motor a la comarca de La Garrotxa i un monogràfic sobre els camions de transport antics:

DSCN1981-1

El sostre del camió està completament podrit. Si plou, l'interior de la cabina s'omple de degotalls. Creiem que aquest camió s'ha de conservar tal i com està en aquests moments. Amb la pintura gastada pels pas dels anys i les peces mecàniques que munta. 

La resta de camions i furgons exposats a la Fira de La Primavera d'Olot, al costat del Ford forestal, han participat en les successives trobades de camions clàssics que té lloc a Sant Vicenç de Torelló, trobada que coordina i gestiona el senyor Xavier Castells i Quintana. 

Aquest camió participà en el rodatge de la pel·lícula Soldados de Salamina dirigida per en David Trueba l'any 2002 i basada en la novel·la del mateix nom d'en Javier Cercas. És la seqüència que el camió enfila el coll d'Ares per creuar la frontera carregat de soldats republicans que fuguen precipitadament a principis de febrer de 1939 de l'avanç imparable feixista. 

Els productors de la pel·lícula no s'adonaren que el rombe blanc incrustat a la porta és un afegit posterior en el temps del moment en què transcorren els fets narrats. Aquest rombe amb fons blanc, que assenyala que el camió solament feia treballs propis, en contraposició als serveis públics, deriva del desplegament d'un reglament de transports promulgat en la dictadura del general Franco per regular l'activitat del transport.

Les fotografies dels camions que avui dia treballen a bosc il·lustra l'evolució que el món del transport, en aquest sector, ha experimentat en el curs dels darrers cinquanta anys. Els moderns Mercedes Benz i Volvo representen un altre món. Un progrés positiu i considerable. 

Dos Mercedes Benz retratats a l'aparcament de la benzinera de Les Quatre Carreteres, a Tona:

Camió Mercedes Benz de transport de fusta aparcat a la benzinera de "Quatre carreteres" de Tona (Osona)

 IMG_4618

Un Mercedez Benz carregat de troncs pelats al tram de la C-17 que discorre dins la trama urbana de Ripoll:

IMG_6464

IMG_6463

I un Volvo retratat a Sarrià de Ter:

DSC06117

DSC06115

DSC06118

En alegrem que de mica en mica podem conèixer vells camions preservats pels seus propietaris i que s'han conservat fins els nostres dies. En aquest cas, un vell Ford que treballà a bosc en els difícils i complicats anys 1940 i 1950 i que el Motor Antic Garrotxa posseeix.

1 comentari: