dissabte, 3 d’octubre de 2015

Més camions Nazar B de cinc tones i mitja: recopilació d'algunes de les unitats que hi hagué en el país.

Un dels models que Nazar produí en la seva curta activitat industrial fou el de cinc tones i mitja. Aquest model aparegué successivament amb dues cabines, la A i la B. La cabina A fou produïda en els tres primers anys d'activitat. Cap a l'any 1963, amb l'ànim de superar la suspensió de pagaments en què es trobava immersa l'empresa, controlada pels principals creditors, llançaren el mateix model amb una nova cabina, la B, que incorporava un disseny més modern i reeixit. La segona cabina B estigué en producció des de l'any 1963 fins el cessament de la fabricació de vehicles l'any 1966. Aquest model, en les dues versions de cabina, fou equipat amb un motor Perkins dièsel.  

Fotografia de la secció de la planta que Nazar tenia a Saragossa on dipositaven els camions produïts i prests per ser distribuïts. El primer vehicle de l'esquerra és un Nazar A de cinc tones i mitja; el quart i el sisè camió de la renglera també ho són. (col·lecció Sr. Rafael Reyna Calatayud):

nazar19621xb7

Nazar A de cinc tones, un model del qual se'n produïren molt poques unitats (col·lecció Sr. Rafael Reyna Calatayud):

5tn196119zh

Nazar A de cinc tones i mitja fotografiat a la fàbrica de Saragossa (col·lecció Sr. Rafael Reyna Calatayud):

55tn196220jk

Model Nazar de cinc tones i mitja en les dues versions de la cabina B que és fabricava, la curta i la grossa:

 55tn19641pk0

 Nazar retallat-1

Nazar B de cinc tones i mitja aparcat al pati exterior de la fàbrica de Saragossa (col·lecció Sr. Santiago Castellsaguer):

IMG_7385

Per poc que hom si fixi, les diferències entre les dues cabines eren mínimes: el pas de roda i l'acabat de la part inferior de la porta, les dues calandres del radiador, el marc de les finestres cromat i la visera de la cabina incorporat en el model B. Amb poques modificacions s'aparentava el llançament d'una cabina completament nova.

En el curs d'aquests anys hem pogut recopilar unes poques fotografies d'algunes de les unitats del model amb la cabina B que hi hagué en el país. La primera unitat, accidentada, fou d'un transportista de Mataró (col·lecció Sr. Santiago Castellsaguer):

IMG_7381

IMG_7380

Un altre unitat, de Transports Vídua de Ramon Cotxarrera, de Gironella, aparcat dins el garatge de l'empresa, al costat d'un Pegaso Comet:

img117

Unitat que fou de Transports Valls de Santpedor, dipositat en un desballestament que hi havia als afores de Manresa, sobre la carretera de Solsona:

IMG_6193

I la darrera unitat, de Transport Joaquim Puig Ribot de Tordera (Maresme), desballestat l'any 1994 a Sils:

Nazar de Tordera (1965)

Les vendes d'aquest model en les seves dues versions de cabina, en comparació amb les vendes dels models que produïen les seves competidores directes -Motor Ibèrica SA-Ebro, Aeronàutica Industrial SA-Avia i Sava-, foren molt magres. A desgrat que llur disseny era manifestament més modern, reeixit i elegant, no contà pas amb el favor dels transportistes. La mala fama que la marca adquirí aviat i la poca xarxa comercial i de tallers existent arreu de l'estat espanyol en foren de ben segur les causes principals.

Tanmateix, la cabina B d'aquest model projectat per un dels millors dissenyadors espanyols (d'origen italià) de tots els temps, és pot considerar un dels camions més bells i genuïns produït a l'estat espanyol. Aquest Nazar, tot allò que fallava mecànicament ho guanyava quant a disseny.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada