dimecres, 30 de desembre de 2015

Els representants catalans dels camions Babcock & Wilcox.

La hemeroteca del diari La Vanguardia, una font informativa ben valuosa, de primer ordre, permet saber els camions que es comercialitzaren a Catalunya en el curs del segle XX i ensems llurs representants arreu del país. Amb l'ànim de divulgar els protagonistes de la història de l'automoció a casa nostra, que també inclou els concessionaris, tallers i carrossers, exposem en aquest article els representants arreu de Catalunya dels camions bascs Babcock & Wilcox, dotats d'un motor dièsel d'origen marí i que foren escombrats pels camions Ebro B45 que Motor Ibérica SA produí a la fàbrica de l'avinguda Bogatell de Barcelona.

Anunci del camió Babcock de quatre tones, amb l'adjectiu espanyol, també incorporat aleshores al diari La Vanguardia, on aparegué publicat el mes de juny de 1958. La cabina metàl·lica, no pas de fusta, era copiada de la dels camions Mercedes Benz:


LVG1958 Babcock cabina metàl·lica_1

Anuncis publicats a La Vanguardia, de Barcelona, amb el representant de Babcock & Wilcox a Catalunya i la xarxa d'agents escampada arreu del país que captaven els clients i també prestaven el servei de taller post-venda:

LVG1961 camió Babcock_1

Model de cinc tones i mig:

Camió Babcock Diesel de 5,5 Tn.

LVG1962 Babcock 5 tones i mitja_1

LVG1962 Babcock concessionaris Catalunya_1


Babcock

El representant dels camions Babcock & Wilcox a Catalunya i les Illes Balears fou Romagosa i Companyia, societat en comandita, domiciliada al carrer València 295 de Barcelona. I llur xarxa d'agents arreu del país eren: 

- Badalona: José Niubó Solà.
- Girona: Àngel Blanch Tauler.
- Granollers: Garatge Auto Moto Sastre.
- L'Hospitalet del Llobregat: Pedro Auladell Roca.
- Igualada: Automoto.
- La Bisbal d'Empordà: Eleuterio Bagué.
- Lleida: Rafael Martí Piñol.
- Manresa: Accesorios Manresa.
- Martorell: Lorenzo Puente.
- Mataró: Miguel Manté.
- Molins de Rei: Juan Subirats.
- Mollerussa: Vila & Brufau.
- Montblanc: Garage Gaya.
- Mora d'Ebre: Talleres Mecánicos Cardona.
- Olot: Auto Record.
- Pineda de Mar: Juan Aragonés Vergés.
- Pobla de Segur: Canal-Llotje (més endavant ho fou l'Enrique Moreno).
- Puigcerdà: Garage Morer.
- Reus: Ferreteria Casals (després fou representant Talleres Rull).
- Ripoll: Jaime Pradell Soler.
- Sabadell: Comercial Martí SL.
- Sant Feliu del Llobregat: Saturnino Colell.
- La Seu d'Urgell: Talleres J. Blasi.
- Terrassa: Izquierdo SA.
- Tortosa: Joaquin Pla Vallés.
- Valls: Pedro Serra  Mariné.
- Vendrell: Garage Ribas.
- Vic: Antonio Soler Company
- Vilafranca del Penedès: Automóviles Panadès.
- Palma de Mallorca: Automóviles Liceo.
- Eivissa: Bartolomé Riera.
- Maó: Rafael Rosselló. 

Romagosa ha estat un dels principals concessionaris de la casa Opel i, per extensió, de les marques nord-americanes de General Motors. I alguns dels representants exposats, desapareguts els camions Babcock, foren representants d'altres constructors de vehicles. Accessoris Manresa SA fou el concessionari oficial ENASA-Pegaso-Sava a la comarca del Bages. I Comercial Martí SA és el concessionari oficial Renault i Dacia a Sabadell.  

Fotografia d'un camió Babcock equipat amb una cisterna per la distribució del carburant de CAMPSA, recollida en el llibre Calles Españolas publicat per Edicions Benzina en la col·lecció Autodromo-Cuadernos de Historia del Motor de España, llibre que recopila alguns dels vehicles que el senyor Georgano retratà en els seus viatges a les terres d'Espanya en els anys 1960, un parc automobilístic que el fascinà:

IMG_8465

I un camió Babcock estrenat l'any 1959 pels senyors Eudald i Joan Brugat Peiró de Vilabertran, productors de canyissos i teixits de bruc. Recollit per Ferros Perich de Santa Llogaia d'Àlguema, fou comprat per un col·leccionista: 

IMG_1990

IMG_2000

IMG_2005

IMG_1952

Un trosset més de la història del transport del nostre país. I una manifestació dels precaris vehicles disponibles a cavall dels anys 1950 i 1960.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada