divendres, 13 de gener de 2017

Descobert un camió Nazar B de set tones a Conca.

El  cap de setmana del 28 al 30 d'octubre de 2016 tingué lloc a Alcanyís la vint-i-dosena edició de la fira del Motor Classic Alcanyís que comptà amb l'assistència d'uns quants camions procedents de les comarques veïnes, del País Valencià -principalment del cantó de Castelló com un meravellós Leyland Comet de la família Vidal que conserva la seva caixa de fusta original de transport de peix fresc- i camions de la contrada, la comarca del Baix Aragó. Un dels camions que més interès i admiració suscità fou la tractora nord-americana d'en Santi, veí del municipi i un dels promotors d'aquest encontre que es celebra ininterrompudament des de l'any 1994. 

De Catalunya hi assistiren el senyor Francesc Palau acompanyat amb la seva senyora a bord d'un Pegaso 1065 Europa comprat fa poc temps a en Mallol, un firaire de Palau-Solità i Plegamans, i també en Claudi Herguido Fo i en Xavier Castells Quintana amb el Barreiros Super Azor del primer. En Claudi li feia il·lusió d'acudir a Alcanyís per la proverbial amabilitat i hospitalitat dels veïns i els grans i profunds vincles històrics que agermanen els aragonesos amb els catalans. I el senyor Castells li plaïa de retrobar-se amb una bona colla d'amics d'arreu d'Espanya que ha conegut en els diferents encontres de vehicles clàssics que es celebren pertot. A Alcanyís en Xavier Castells tingué l'ocasió de sopar amb el Rogelio Cerezales, un entusiasta lleonès dels vehicles Pegaso amb qui comparteix una gran amistat. 

Alguns dels camions que assistiren al Motor Classic Alcanyís -un Ebro C350, dues tractores nord-americanes i el Barreiros Super Azor de la família Herguido- arrenglerats davant la carretera:

IMG-20161029-WA0004

Sopar de germanor entre els assistents que tingué lloc el divendres al vespre. Els senyors Castells i Herguido també hi assistiren amarats de l'entusiasme i l'alegria col·lectiva que desprenia l'acte:

IMG-20161029-WA0124

El dissabte el senyor Castells, sociable i obert de mena, entaulà una franca i distreta conversa amb un senyor que també assistí a la fira del motor clàssic d'Alcanyís. Enmig de l'animada conversa el senyor Castells informà el seu interlocutor que havia restaurat un camió petit Nazar B i li mostrà una fotografia -en Xavier Castells d'ençà del treball executat amb el Nazar ha esdevingut un dels principals divulgadors de la marca saragossana. L'interlocutor li informà que al seu poble, a la província de Conca, hi havia un Nazar semblant al seu, però més gros, tancat en un garatge. 

El Nazar B del senyor Castells exposat en un dels patis del recinte firal de Montjuïc:

IMG-20161229-WA0021


Les dades facilitades pel veí de Conca, si eren exactes i veraces, feien pensar que el Nazar tancat en un garatge muntava la primera versió de la cabina B que Factorias Nápoles SA llançà al mercat l'any 1963. Projectada a partir de les cabines franceses aleshores més modernes i innovadores, presentava unes línies esveltes, avantguardistes i gràcils que xocaven amb l'antigor de les cabines dels camions espanyols de la primera meitat dels anys 1960. 

El Sr. Castells suposava o intuïa que es tractava d'un Nazar B de set tones com el que tingué Transports Boixadera de Navàs, a la comarca del Bages, que treballava majorment en el transport de carbó. Gràcies a l'article publicat a la revista digital En Camión, creada i gestionada pel senyor Joan Garriga Molina, un dels grans periodistes del món del motor, ens assabentarem que dita empresa bagenca tingué una unitat d'aquest model, recollida en aquesta fotografia:


camió Nazar Joan Boixadera

En l'article publicat a la revista En Camion sobre la història de l'empresa familiar Transports Boixadera el senyor Garriga manifesta la seva opinió, molt qualificada, que la cabina que equipava aquest Nazar B era d'una notable modernitat i vigència en aquells primers anys de recuperació econòmica de l'estat espanyol un cop superada l'interminable postguerra.

Transportes Ángel Blanco del municipi de Pravia, a Astúries, que tenia autocars, també tingué en els anys 1960 dos camions, un dels quals un Nazar B de set tones carrossat amb un bolquet per traginar carbó. Gràcies a l'article publicat al bloc Fotos Viejas, Viejas Ruedas que gestiona la senyora Begoña Reigadas sobre la història del transport al nord d'Espanya hem accedit a aquesta informació d'un gran interès.

T03 Nazar (O-62.371)

Després de portar a cap unes quantes gestions, el senyor Castells contactà amb l'amo del camió Nazar B. Aquest senyor tingué l'amabilitat d'enviar-li unes quantes fotografies que ens deixaren una sensació agredolça: si per una banda és una satisfacció descobrir un altre vehicles Nazar, en aquest cas un camió dels grans, el deteriorament i oxidació que pateix la carrosseria fa que sigui improbable la seva recuperació. L'actual propietari del Nazar li manifestà al senyor Castells que llur propòsit era restaurar-lo, motiu pel qual l'havia tancat sota cobert. 

Fotografies del camió Nazar B de Conca on es visualitza el grau de podriment assolit:

IMG-20161207-WA0022

IMG-20161207-WA0025

IMG-20161207-WA0026

IMG-20161207-WA0023

IMG-20161207-WA0024

IMG-20161207-WA0029

Per la informació facilitada pel propietari, el camió fou comprat pel seu avi els primers anys de la dècada de 1960. El camió, equipat amb una plataforma i una ploma, sempre treballà a bosc, en la recollida i transport de troncs, activitat que trinxava de valent els vehicles. Tal com s'aprecia per les fotos publicades i ens confirmà el propietari, des que fou comprat, el camió sempre ha dormit al ras. I el clima extrem de Conca no perdona pas. Esperem poder ampliar més informació sobre aquest Nazar. I agraïm al senyor Castells la infatigable labor a la recerca de qualsevol material relacionat amb Nazar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada