divendres, 1 de novembre del 2019

Apunts sobre la història de l'empresa Motores Sura SA i dels camions Henschel Hispania.

En el curs del mes de novembre que avui estrenem, publicarem successivament uns apunts relatius a la història de l'empresa Motores Sura SA que fabricà, en la primera meitat de la dècada de 1960, motors dièsel sota llicència del constructor alemany Henschel i els camions Henschel Hispania. 

Poca informació hi ha disponible a l'entorn d'aquesta empresa catalana. Tal vegada alguna publicació o revista especialitzada del món del motor contingui algun article sobre Motores Sura SA. Ho desconeixem. Tampoc hi ha a internet gaire informació. El desconeixement sobre aquesta empresa és profund, absolut.

El llibre Historia de la Industria Española de Automoción: Empresas y Personajes, del senyor Manuel Lage Marco, publicat fa uns quants anys per la Fundació Institut Tecnològic per la Seguretat de l'Automòbil (FITSA), que recopila els constructors espanyols d'automòbils, furgonetes, jeeps i camions -amb exclusió de les motocicletes- que hi ha hagut en el segle XX, acompanyada d'una breu nota biogràfica de llurs promotors, conté dues planes que exposen d'una manera succinta i clara la història de Motores Sura SA. La informació que dóna, segurament que per les limitacions que imposa el format del llibre, és, en algun extrem, incompleta. Aquest llibre és un treball meritori i admirable ja que assoleix l'objectiu de reunir per primer cop tots els fabricants espanyols de vehicles. Segurament que hagués estat més profitós, prescindint de consideracions comercials i reditícies, un major aprofundiment de la temàtica abordada. Fou un primer pas en la bona direcció.  

Conèixer la trajectòria de Motores Sura SA té una considerable utilitat per qualsevol afeccionat a la història de l'automoció, intensificada pel fet que fou la única empresa d'automoció netament catalana constituïda en la segona meitat del segle XX. Catalunya, que fou el bressol de la indústria automobilística espanyola, per causes diverses que excedeixen de l'objecte d'aquest article, les quals, de ben segur que no són pas pacífiques sinó que més aviat podrien suscitar certa controvèrsia, anà perdent amb el pas dels anys la seva industria automobilística. El cas més clar és el de la Hispano Suiza. N'hi ha d'altres. 

Per ampliar el coneixement sobre Motores Sura SA forçosament calia anar a les fonts. Amb aquest propòsit, cercarem el contacte de les persones amb el cognom Benasco, que no és pas gaire corrent, que residien a Barcelona. La recerca donà fruits. Contactarem amb el senyor Sebastian Benasco Martínez que ens confirmà que era el seu fill. Qui disposava de més informació era la seva germana Núria, metgessa jubilada, que resideix en el pis que fou dels pares. Hi contactarem i al cap d'uns dies ens rebé molt amablement i ens lliurà documentació de Motores Sura SA conservada per la família.

Els treballadors de l'empresa Motores Sura SA de la fàbrica de l'Hospitalet del Llobregat, amb les paneres de Nadal, acompanyats del senyor Sebastian Benasco Martin, a la dreta:

Treballadors i directius fàbrica HS l'Hospitalet del Llobregat

El senyor Sebastian Benasco, a l'esquerra, acompanyat d'uns visitants, davant d'un camió Nazar A exposat al Saló de l'automòbil de la Fira de Mostres de Barcelona que tingué lloc l'any 1961, motoritzat amb un motor Henschel Sura:


Presentació vehicles Nazar a la Fira de Barcelona

A l'esquerra, estand de la casa Henschel muntat a la Fira de Mostres de Barcelona celebrada l'any 1962:

Fira de Barcelona amb estands Barreiros, Nazar i Henschel

Un camió Henschel Hispania 11, carrossat amb un bolquet, presentat per Motores Sura SA a la muntanya de Montjuïc de Barcelona, l'any 1963:

camió Henschel Hispania S11 amb bolquet

El valor de la informació facilitada per la senyora Núria Benasco justifica d'aplegar-la i difondre-la, en aquest espai, en articles successius. Prèviament s'ha ordenat d'acord amb la seva naturalesa: fotografies de vehicles i participació dels responsables de l'empresa en esdeveniments socials com la Fira de Mostres de Barcelona o la presentació dels vehicles produïts, documentació administrativa relativa al procediment de legalització dels vehicles projectats per poder disposar de la preceptiva autorització per ser fabricats i matriculats, estudis sobre els costos de producció d'un vehicle i els proveïdors disponibles, etc. Per desgràcia, la família Benasco té poca informació. L'empresa, en els anys que estigué activa, generà molta documentació que s'ha perdut. El senyor Benasco, que fou qui tingué la idea i l'ànima que l'impulsà fins a fer-se realitat, vist el resultat final, no tingué pas gaire interès en guardar res. 

La rellevància que Motores Sura SA té com a constructor de motors dièsel, camions i xassissos d'autocars, determina que un historiador especialitzat en aquesta matèria reuneixi la major documentació possible furetejant la que es troba dipositada en l'arxiu del Ministeri d'Indústria espanyol  i contactant amb les persones susceptibles de tenir-ne. 

És un repte, per aquest bloc, difondre la documentació que la família Benasco té de Motores Sura SA, segurament que inèdita i que surt a la llum per primer cop, d'una manera clara i amena, per fer-la arribar al major nombre possible d'interessats. 

També hem d'agrair la confiança de la família Benasco en consentir de divulgar tal documentació. Posar-la a l'abast dels lectors constitueix un acte de justícia dels emprenedors que feren possible Motores Sura SA, que va naufragar, principalment, en topar amb els impediments administratius oposats pel Ministeri d'Indústria espanyol.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada