diumenge, 18 de desembre del 2016

Celebració del dinar de Nadal a Alcarràs (Segrià) (i).

Els dies previs al dissabte 17 de desembre, que era el dia previst per la celebració del dinar a Alcarràs, trobada que incloïa diverses activitats, uns quants assistents que hi havíem d'assistir estàvem desficiosos per tal que arribés el dia. Estàvem delerosos per retrobar-nos amb els amics i participar en els actes programats. 

Ahir dissabte, el gran dia, mentre una tractora amb una góndola noliejada des d'Astúries acudí a Matajudaica per carregar els tres Nazars que foren d'en Joan Saló Borell, ens trobàrem tal com haviem convingut amb en Pere Liu i en Xavier Pujol davant del restaurant Viena de Vic, al peu de la carretera de Manlleu. A les vuit en punt del matí, amb la puntualitat suïssa que el defineix, ha arribat en Toni Arimany. Tots quatre, còmodament escarxofats en un espaterrant Range Rover, talment fossin uns ministres, hem marxat per l'Eix Transversal i la Nacional II cap a Alcarràs on els senyors Claudi i Eduard Herguido i el Club de Vehicles Històrics de Lleida, encapçalat per llur president, el Sr. Antoni Pomés Tosquella, han organitzat el segon dinar de Nadal. Ens plaïa molt de participar-hi.

A les deu en punt del matí, a la nau que la família Herguido té als afores del nucli urbà d'Alcarràs on hi tanquen els camions clàssics, hem coincidit amb una munió d'afeccionats als vehicles clàssics amb el ferm propòsit de gaudir de la presentació de dos camions Barreiros restaurats enguany. No veníem pas del Nord i del Sud com cantava en Lluís Llach en una popular cançó sinó de les quatre demarcacions del país. El grup més nombrós, per proximitat geogràfica i per la capacitat de mobilització que té el senyor Pomés i la seva muller, procedia de les comarques de Lleida. Uns quants afeccionats lleidatans han comparegut amb els seus vehicles clàssics, fet que ha engrandit l'esdeveniment. De Barcelona també ha comparegut una bona colla; enguany hem de destacar en Lluís i en Benet Pareja, bons amics de Granollers, el Sr. Palau i la seva senyora de Barcelona, i en Jordi Riera Palmer des del Penedès. Del cantó de Tarragona hem gaudit de la presència d'en Jordi Ramos i els senyors Sales que s'han desplaçat amb un superb Citroen Tiburon. Del cantó de Girona, ateses les dates i la distància, només han comparegut els bons amics Pere Liu i Xavier Pujol.

El Citroen Tiburon del senyor Sales, de Reus, i el Seat 850 Spyder d'en Ricard Palomas Negre:

IMG_3616

Atès que aquests dies el clima de Lleida és insofrible, insuportable, els senyors Herguido han tingut la gentilesa i amabilitat de servir xocolata desfeta amb xurros amb la finalitat de mantenir l'escalfor corporal i reviscolar els ànims dels assistents després d'un llarg i feixuc viatge des de llocs d'orígen, just a les portes de Nadal. 

IMG_3588 

Consumit l'esmorzar dolç i calent, fruit de la generositat i acolliment que distingeix els senyors Herguido, s'han presentat els dos camions restaurats enguany. Dos Barreiros, un Super Azor que munta la cabina del model Gran Ruta, i un 2626, popularment conegut com el Yeye i que és fàcilment identificable pel color taronja butà amb què sortia pintada de fàbrica la cabina. Fou el primer camió Barreiros desenvolupat per Chrysler i donà, en general, un rendiment excepcional. Tots els transportistes que en tingueren o hi treballaren en serven un bon record i opinió. El seu llançament posà en evidència, creiem, l'obsolescència manifesta d'alguns models que produïa la seva competidora directa Pegaso. 

Els quatre Barreiros restaurats per en Claudi i l'Eduard Herguido: 

IMG-20161217-WA0019

IMG_3589

IMG_3626

IMG_3610

Si bé en Claudi Herguido ens expressà que feia més de quinze dies que la boira permanent que embolcalla la plana de Lleida havia impedit de gaudir de l'escalfor que a les darreries de la tardor i al pic de l'hivern proporciona el sol, ahir dissabte, casualment, la boira es dissipà i l'astre féu acte de presència. Fou una anècdota  meteorològic molt ben acollida pels soferts habitants de les comarques del pla de Lleida. Les cares de satisfacció que manifestaven donaven fe de la gaubança que tal presència els hi causà. Per als afeccionats que procedeixen de la resta del país, amb l'excepció d'en Toni Arimany que també pateix la boira vigatana, avesats a gaudir de la ració de sol diària, tal satisfacció ens desconcertà una mica.

Els quatre camions de la família Herguido exposats ahir dissabte al pati de la nau on són tancats. El primer, el Barreiros 2626:

IMG_3593

IMG_3592

IMG_3598

En Claudi Herguido té un record ben viu del dia que veié per primer cop un Barreiros 2626. De ben petit acompanyà son pare a la fàbrica Borges de Tàrrega. Allà, a la cua per descarregar, hi havia un Barreiros 2626 d'un transportista castellà, nou. El Claudi, que accedí a la cabina, l'enlluernà el tablier amb els quatre rellotges i la modernitat de la cabina en comparació de la del Super Azor que conduïa son pare. Per aquest motiu, quan aquest camió fou dipositat en un desballestament del Segrià, en Claudi no dubtà pas en comprar-lo i restaurar-lo. Havia fet realitat un somni que acaronava d'ençà que era un vailet.

El primer camió que fou restaurat com un homenatge al senyor Mariano Herguido, el Barreiros Super Azor amb caixa de fusta i alces, igual que el que tingué:

IMG_3619

IMG_3602

El Sava Berliet, sens dubte el camió més prodigiós de la col·lecció i que suscità major admiració:

IMG_3603

IMG_3613

IMG_3618

En Xavier Maraña, ben alegroi, al volant del Sava Berliet:

IMG-20161218-WA0064

En Claudi Herguido amb el senyor Lluís Pareja, transportista jubilat que conduí en el curs de la vida professional uns quants Barreiros:

IMG-20161218-WA0103

El Barreiros Super Azor equipat amb una cabina del model Gran Ruta, comprat per en Claudi Herguido per mediació d'en Jordi Ramos a un poble de les terres de l'Ebre. Sort n'hi hagué, per a culminar llur restauració, del suport prestat pel senyor Luis Alberto Garrido Sanz, de Medina del Campo, poble castellà atapeït d'història, el doctor Barreiros com es conegut arreu, que subministrà el parabrisa davanter que es necessitava. L'estat del motor d'aquest camió és excel·lent:

IMG_3621


IMG_3612


IMG_3612

IMG_3609

IMG_3606

IMG_3607

IMG_3608

El senyor Lluís Pareja, al volant del Barreiros Super Azor, recordava vivències de la seva professió de transportista:

IMG-20161218-WA0105

Els assistents férem una fotografia del grup per immortalitzar una trobada que proporcionà grans satisfaccions:

IMG_3550

IMG_3551

A les 11 en punt del matí era l'hora de marxar a corre cuita. Ens esperaven al museu de la mina de Mequinensa. Era l'hora de tornar a tancar els camions a la nau i emprendre la marxa cap a l'Aragó:

IMG_3627

IMG_3628

El Sr. Castells al volant del Sava Berliet per tancar-lo dins la nau:

IMG_3629

IMG_3632

IMG_3630

Un Citroen conduït pel senyor Pomés acompanyat per la seva senyora:

IMG_3615

El Mercedes Benz d'en Miquel Gamon:

IMG_3617

El reeiximent de les restauracions executades pels senyors Herguido parteixen de la selecció del planxista que ha reparat els cops i bonys, ha sanejat els podrits i ha pintat i reconstruït l'interior de la cabina. És en Carlos Tomás Roure, propietari del Taller Central d'Alcarràs. Aprengué l'ofici de ben jovenet i treballà en uns quants tallers de planxa i pintura fins que es posà pel seu compte. Cada restauració que ha fet per encàrrec dels senyors Herguido ha superant l'anterior. Una manifestació de perfeccionisme constant. La restauració del Barreiros 2626 es difícil de superar. Llur cabina té set capes de pintura de gran qualitat. Un acabat que aquest vehicle no tingué pas el dia que sortí, acabat, de la cadena de muntatge de la fàbrica de Villaverde.

I un detall curiós que cal consignar. La planxa més gruixuda i de més qualitat és la del Sava Berliet. Era importada de França i, per tant, tenia una qualitat impossible de trobar en qualsevol dels camions fabricats en aquells anys a l'estat espanyol. I quant als Barreiros, la planxa dels Barreiros Super Azor era més gruixuda i agraïda de treballar que no pas la del Barreiros 2626, produït per Chrysler, més prima i complicada de reparar. Més prima és sinònim de menys cost econòmic i menys pes.


Continuarà.

dissabte, 17 de desembre del 2016

Final feliç pels camions Nazar de Matajudaica.

El mes de desembre, en la recta final de l'any, ens ha regalat una notícia meravellosa. La recuperació, a càrrec d'un conegut i generós col·leccionista asturià, dels tres camions Nazars dipositats en una masia del poble de Matajudaica, a la comarca del Baix Empordà. Avui dissabte ha tingut lloc la recuperació dels tres camions mitjançant una complicada i laboriosa carrega en una góndola i llur transport cap a Astúries.

Una manifestació de la labor que porta a cap el referit col·leccionista asturià. Un furgó Nazar B amb carrosseria tancada bellament restaurat, comprar a Castelló, i que integra la col·lecció privada més important de vehicles Nazar de l'estat espanyol fruit de l'esforç desinteressat d'un mecenes que vetlla per preservar el patrimoni industrial d'automoció espanyola: 

21

El senyor Joan Saló Borrell, propietari dels tres camions Nazar, morí a Corçà als vuitanta-quatre anys d'edat el passat disset de juny, pocs dies abans de celebrar llur sant. Malgrat haver-lo tractat aquests darrers anys no ens assabentarem pas del seu decés fins uns mesos més tard. En Pere Liu, que també l'havia tractat, en tingué notícia a través d'un mecànic de La Bisbal d'Empordà que li feia el manteniment dels seus vehicles. 

Contactarem amb el senyor Joan Galceran Estrabau, un seu nebot, també afeccionat als vehicles clàssics i col·leccionista de motocicletes. Recordava perfectament que acompanya el seu oncle, a bord del Nazar, carregat de bestiar cap als mercats o l'escorxador. El soroll eixordador que el motor del Nazar emetia impedia de mantenir una conversa entre l'oncle i el nebot. 

El senyor Joan Saló, abans de fer de tractant de bestiar, féu de tapisser pel carrosser Vert de Torroella de Montgrí. Feia els entapissats, una labor artesanal, que equipaven les carrosseries d'autocars que el senyor Josep Vert construí en el curs de les dècades de 1950 i 1960. En els anys 1970 canvià d'ofici i per traginar bestiar amunt i avall comprà d'ocasió a un altre tractant de bestiar de Salitja, en Puig, un Nazar B de tres tones i mitja que muntava una caixa per tal labor. 

Aquest Nazar B fou comprat nou pel senyor Puig al concessionari oficial de Girona, establiment que regentaven els senyors Fontàs i Costa. I amb el tancament de l'empresa i la desaparició del concessionari oficial, el manteniment i les reparacions foren confiades al senyor Pere Liu. En Pere, un gran i bon amic, amb l'ànim de resoldre les queixes formulades per alguns dels conductors dels camions Nazar que reparava per les molèsties que la posició de la palanca del canvi de marxes en la part posterior de la cabina els hi causava, aplicà una solució ben senzilla i eficaç consistent en acoblar la palanca del canvi de marxes al costat del conductor a través del túnel del motor. Aquesta transformació també l'aplicà el senyor Liu al Nazar B del senyor Puig, tal com s'aprecia en aquesta fotografia:

image015

Instal·lació original de la palanca del canvi de marxes que té el camió Nazar B del senyor Xavier Castells i Quintana:

IMG_6953


Els altres dos Nazars que el senyor Saló comprà i diposità a la finca familiar de Matajudaica subministraven les peces i recanvis que el seu Nazar requeria. El senyor Saló comprà el Nazar quan l'empresa del lleó feia anys que era extingida. I prudent i coneixedor de la mecànica com era, adquirí dos vehicles a poc preu per tal de tenir peces a l'abast. 

El Nazar B amb què treballà el senyor Saló fou un dels últims que estigué en actiu a la demarcació de Girona. L'adhesiu de la Targeta d'Inspecció Tècnica enganxada al vidre del Nazar era datada l'any 1993. Un vehicle amortitzat.

Els tres camions Nazar del senyor Joan Saló Borrell fotografiats la primavera de l'any 2013 a Matajudaica. El primer, el Nazar B de tres tones i mitja que el senyor Saló comprà a en Puig de Salitja:



IMG_5984

IMG_5986

IMG_5982

El Nazar B de quatre tones comprat per peces. Apuntem la hipòtesi, versemblant, que fos comprat al mas Casals de Rabós:

IMG_5969

IMG_5967

IMG_5965

IMG_5962

I el petit camió Nazar d'una tona i mitja, que fou d'un veí de Camallera, el senyor P.  Vicens, tal com s'aprecia en una de les dues portes conservades, la cabina del qual fou llevada del xassís i la caixa i usada pel senyor Saló de llenyer: 

IMG_5975

IMG_5978

IMG_5974

L'estat de conservació dels tres Nazars, deixats sempre al ras, és miserable i penós. El podrimer que presenten les cabines en fa molt dificultosa llur restauració. El trasllat dels camions fins a la góndola fou una autèntica odissea malgrat la maquinària i ferramentes disponibles per executar aquest treball. L'estat que tenien els pneumàtics dels camions, completament podrits i desfets, obligava a arrossegar-los. Els Nazar de quatre i tres tones i mitja:

IMG_7572

La feina que tingueren els operaris que treballaven en el trasllat dels Nazars és patent en aquestes dues fotografies. Sort n'hi hagué d'un robust i potent tractor Massey Ferguson que arrossegà els camions fins a la góndola: 

IMG-20161220-WA0005

IMG-20161220-WA0004

Una imatge meravellosa. Una tractora Iveco, la bellesa de la qual és inqüestionable, estacionada en un carrer del poble de Matajudaica, amb una góndola carregada amb dos Nazars. Tres vehicles que recullen la millor tradició del disseny italià, fresc, sublim, eteri, atemporal. La satisfacció que proporciona la feina ben feta:

IMG_7581

Els tres Nazars al cim de la góndola camí d'Astúries. Del Nazar procedent de Camallera només se n'aprofità la cabina i el xassís amb el diferencial. La caixa, per les seves mides, fou deixada a Matajudaica:

IMG_7589

El senyor Galceran ens ha lliurat la documentació que conserva del Nazar B que el seu oncle comprà a en Puig de Salitja. No hi ha gaire documentació disponible de vehicles Nazar, motiu pel qual, en la nostra opinió, presenta un notable interès. La primera, el permís de circulació del Nazar:

IMG-20161221-WA0002

Certificat tècnic del camió:

IMG-20161221-WA0001

Targeta de transport expedida l'any 1977: 

IMG-20161221-WA0000


Aquest article, sobre el final feliç de tres camions Nazar, fet que ens congratula malgrat estiguin força corromputs, és també un sentit i merescut homenatge al senyor Joan Saló Borrell, traspassat enguany, que els comprà i que per causa del seu caràcter conservador s'han conservat fins el nostres dies. Un fet que només pot qualificar-se d'excepcional. Agraïm també les fotografies facilitades pel Sr. Galceran del trasllat dels camions des de la masia fins a la góndola que il·lustren aquest article.

divendres, 9 de desembre del 2016

Camió petit Nazar B a Olot: notícia del diari El Punt Avui.

L'any 1963 Factorias Nápoles SA, controlada per la Caixa d'Estalvis d'Aragó, Saragossa i Rioja, actualment Ibercaja, per la seva condició de creditor majoritari de la companyia, i amb l'ànim de superar la suspensió de pagaments presentada a les darreries de l'any 1962, llançà una nova gamma de camions, furgonetes i petits autocars.

Aquesta nova gamma de vehicles, que equipava una cabina de disseny nou i radical, la B, renovà de dalt a baix el catàleg de  furgonetes per penetrar en un mercat que experimentava aquells anys un creixement inusitat, equipant els vehicles amb motors dièsel de la casa Perkins Hispania, de provada solvència, abandonant motors més incerts també de fabricació espanyola.

Camió Nazar B de tres-mil cinc-cents quilos, model millorà considerable de vendes respecte del model anterior, les vendes del qual foren exigües, testimonials: 

camionetanazar15tn1963

El passat dimecres dia 7 de desembre, a la secció de Comarques Gironines de El Punt Avui s'ha publicat un article d'en Ramon Esteban sobre un documental que amb el títol Memòries de la policia municipal d'Olot recull la història de la policia de la capital de la Garrotxa des de llur constitució l'any 1890, governada per l'alcalde Mariano Bassols, fins el 1988, any del trasllat del cos a la seves dependències actuals. Arran de cent vint-i-cinquè aniversari de la creació del cos de vigilància d'Olot s'ha produït tal documental, dirigit pel periodista Eduard Miquel, que incideix en el poc personal que disposava el cos en els anys 1940 i els efectes derivats de la irrupció del Seat 600 i la motorització massiva i descontrolada. 

L'article és il·lustrat amb una fotografia d'un municipal que dirigia el trànsit des del cim d'una trona posada a la cruïlla dels carrers de Sant Rafael i Mulleras a mitjan dels anys 1960. L'interès de la fotografia no és pas la trona amb el seu sostre pla; tampoc el Land Rover, el Seat 1400C o el ciclista sinó el camió petit Nazar estacionat a un voral del carrer, just a l'alçada del pas d'una Vespa. 

Notícia del documental produït per Zeba de la història de la policia d'Olot amb la fotografia del fons del senyor Joan Antoni Satorre Tomàs que l'acompanya: 

IMG_3698

IMG_3699

IMG_3700

IMG_3702

El representant dels vehicles Nazar a la comarca de la Garrotxa era Auto-Record SL. Aquest camió petit Nazar B equipava una caixa de fusta amb alces per a transports generals. Malgrat els esforços desplegats no hem pas pogut esbrinat qui fou l'amo del vehicle. I és un fet cert que en els fons fotogràfics dipositats en arxius que pertanyen a administracions locals n'hi ha moltes que recullen els vehicles que circularen aleshores. Aquesta descoberta casual apareguda en aquest diari, que recull un Nazar, n'és una manifestació fefaent d'aquest fet.

diumenge, 16 d’octubre del 2016

El camió petit Nazar B del senyor Miquel Dolcet Mora d'Alcarràs (Segrià).



Aquest cap de setmana del 15 i 16 d’octubre de 2016 té lloc a Alcarràs una nova edició de la Fira del Comerç i del Rebost. Dues de les activitats programades en aquesta fira són la plantada de vehicles clàssics que té lloc en un dels carrers del recinte firal i que compta amb l’assistència dels camions Sava-Berliet i del Barreiros Azor de la família Herguido, automòbils, tractors i motocicletes de col·leccionistes i afeccionats, i l’exposició dels transportistes d’Alcarràs al Fossar, un equipament públic destinat a la interpretació de la història i la cultura d’aquest municipi del Segrià i que disposa d’una sala polivalent per a celebrar-hi tota mena d’actes. Aquesta exposició sobre la història del transport tingué lloc, per primer cop, amb l’assistència de les màximes autoritats locals, a l’ermita de Montagut, el 23 de juliol passat. 

La Rosa Herguido,  que en col·laboració amb sons germans Claudi i Eduard, s’esforçà en  la  recerca de fotografies de transportistes alcarrassencs per tal que l’exposició es podés dur a terme, ha continuat aquests mesos, pacientment, contactant amb els familiars de transportistes. I aquesta labor metòdica i persistent ha donat els seus fruits amb una troballa inesperada: dues fotografies d’un petit camió Nazar B que tingué en els anys 1960 el senyor Miquel Dolcet. Se n’havia perdut el record d’aquest camió. I el seu fill Miquel li facilità a la Rosa les dues fotografies del Nazar. 

La història del senyor Miquel Dolcet Mora, de cal Nina, és paral·lela a la d’altres transportistes d’Alcarràs. A principis de la dècada de 1960 comprà un vell camió amb capó davanter que s’havia matriculat a Barcelona l’any 1941. Poques dades en sabem, del primer camió del Sr. Dolcet. Tampoc en podem precisar la marca. En aquells anys, que hi havia molta feina en el transport i era, a més, una activitat ben remunerada, compaginà la seva feina de pagès amb els transports generals. Fruita, palla, farratges, cereal, llenya, material de construcció i vedells pels pobles del Segrià.

El senyor Dolcet i un seu fill, retratats amb el primer camió que tingué:

primer camió Sr Dolcet 
Alcarràs

L’any 1964 el senyor Dolcet comprà a Saragossa un petit camió Nazar B. Li correspongué la matrícula L-32441. El taller mecànic Sauret d’Alcarràs, fundat pels senyors Andreu i Minguet Sauret, que ferraven mules i rodes de carros i que en el transcurs dels anys construïren i repararen maquinària i remolcs agrícoles i alhora foren delegats del representant a Lleida dels tractors Saca Internacional, fabricats a Sevilla i que lluïen un color groc intens, li construí al Nazar una caixa de fusta amb alces. La família Dolcet i Sauret són parents directes. Per aquesta raó li feren la caixa de fusta al Nazar B. Actualment el Taller Sauret, amb una nau a peu de la l’antiga carretera general II, és regentat pels senyors Andreu i Anna Sauret. 

En possessió del Nazar el senyor Dolcet prestà transports generals. Un dels transports que son fill Miquel recorda fou marxar a Madrid per l’antiga carretera nacional II carregat de mobles. També transportava porcs i demés bestiar a l’escorxador d’Alcarràs i al de la ciutat de Lleida. De tant en tant marxava fins a Barcelona carregat de vedells.

El senyor Miquel Dolcet amb dos fills seus, en Miquel i l’Antoni Dolcet Badia, i un seu nebot, l’Andreu Sauret Mora, en una finca familiar: 

Nazar Sr Dolcet Alcarràs 1

Nazar Sr Dolcet Alcarràs

El Nazar B fou venut de segona mà. I aleshores fou comprat, d’ocasió, un camió Avia a Fraga. El tingué fins l’any 1985, quan fou  venut a un veí d’Alcarràs per tal de disposar de recanvis. Amb aquest Avia sí que marxava tot sovint carregat de vedells per proveir els escorxadors de Barcelona. 

Avia Sr Dolcet

L’any 1985 el senyor Miquel Dolcet Mora, celebrades les noces de plata en la professió de transportista, plegà i es jubilà. Morí a Alcarràs l’any 1991. 

Es curiós que al cap d’un any d’una intensa labor de recopilar fotografies de camions d’Alcarràs, i quan semblava que la feina era acabada, casualment, descabdellant el fil d’un transportista afloren les fotografies d’un dels camions més desconeguts, interessants i bonics mai produïts a l’estat espanyol, un Nazar. En aquest món, tota prudència és poca.

Agraïm a la senyora Rosa Herguido Fo i al senyor Miquel Dolcet Badia les fotografies i la informació del tercer camió Nazar matriculat a Lleida que hem reportat en aquest espai.