Tradicionalment, una de maneres per a distingir la procedència geogràfica d'un camió era fixar-se en llurs colors. Per exemple, els camions asturians sempre han destacat per un colors vius i contrastats. Fins i tot hi havia qui era capaç de reconèixer un camió per la caixa que hi duia. Hi havia caixes de fustes els acabats i disseny de les quals permetia saber qui era el carrosser.
Paral·lelament a aquest fenomen d'estandardització industrial, ha aparegut un actitud creixent dels propietaris i conductors de camions que personalitzen els seus vehicles amb aquells trets que més els plauen o símbols que els identifiquen. Personalment crec que aquesta actitud dels conductors de camions és motivada perquè el vehicle és el lloc on hi passen més hores, de manera que procuren que el seu lloc de treball sigui el més acollidor possible i s'hi trobin més a gust.
A més, es indubtable que l'estil i símbols de les personalitzacions de vehicles varia força atenent a la procedència geogràfica del vehicle i del tarannà del seu propietari. D'aquesta manera, els transportistes anglesos els hi plau molt decorar llur vehicles amb colors contrastats i decoracions antigues, estil que també agrada als camioners asturians. Recordo que fa anys hi havia força camions de Navarra amb el cognom CATALAN els quals tenien serigrafiada al lateral de la cabina la Mare de Déu de Montserrat.
D'altres conductors opten per motius més comuns com són animals, els escuts identificatius del poble, la comarca o província, etc. Aquesta mena de decoració és la més freqüent a Catalunya, dins dels camions personalitzats, atès que hi ha un gran nombre de vehicles els propietaris dels quals opten per a deixar-los talment com els hi lliuren del concessionari. Cal tenir en compte el cost econòmic que suposa aquestes decoracions.
L'amic Jordi Llop, de Mataró, ha decorat llur Volvo amb dos dels trets identificadors de Catalunya: Sant Jordi, el patró, i la Mare de Déu de Montserrat, els quals han estat grafiat per un artista de reconegut prestigi als laterals del seu vehicle. A més, també hi ha expressat la seva passió per Suècia amb la bandera i l'animal que simbolitza aquest país nòrdic. Finalment, atesa la coneguda rivalitat entre Volvo i Scania, hi fa una al·lusió prou explícita
Dibuix de la "moreneta" al costat del conductor del vehicle, amb les botzines d'estètica antiga i els ninots de "Michelin", símbol que connecta amb els transports de la dècada de 1950 i 1960.
Un altra empresa que destaca per llurs decoracions és J.M CAÑADAS de Girona, especialitzada en transports de cisternes, quins camions són decorats amb dibuixos diversos, fet que els hi atorga una gran personalitat i constitueix alhora un reclam publicitari.
Camió Volvo fotografiat a la benzinera de la N-340 de l'Arboç amb animals mitològics.
Tractora Renault també fotografiada a l'Arboç amb animals reals.
Personalment, les decoracions que més em plauen són les angleses, potser per ser les més clàssiques i entroncar amb les estètiques característiques de la dècada de 1950 a 1970. Aquestes decoracions molt atractives hi destaca la combinació de colors vius. Un exemple és aquest Volvo fotografiat a Escòcia l'agost del 2008:
Una altra mostra del gust britànic per la decoració antiga hi és present en aquest Scania portacontenidors fotografiat a Edimburg:
Una altra mostra de la decoració típica anglesa que fins i tot abasta les llantes, la trobem en aquest Man de l'empresa MALCOLM fotografiat també a Escòcia.
Crec que els anglesos, malgrat haver perdut les seves empreses emblemàtiques fabricants de camions -la mítica Leyland a començaments de la dècada del 1980 i ERF avui dia- han sabut trobar en aquestes decoracions d'època la seva vinculació amb el transport de tota la vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada