Si bé és indubtable que Pegaso fou l'empresa de camions de gran tonatge que més unitats va matricular al mercat espanyol durant la dècada de 1960 i 1970 front a la seva competència directa, Barreiros, no pot ignorar-se que alguna models concrets de l'empresa de Villaverde va gaudir de més acceptació i prestigi que els models que oferia Pegaso: és el cas de models destinats a obres, la potència, capacitat de càrrega i fiabilitat dels Barreiros era superior als Pegaso 3060.
A Girona hi ha hagut empreses del ram de la construcció com pedreres, contractistes d'obres públiques o de buidatge de solars que sempre van optar per adquirir camions Barreiros. Fins i tot hi ha el cas d'alguna empresa que tant aviat com li lliuraven el camió del concessionari, el modificava en el seu taller per a corregir els defectes de fabricació del Barreiros o canviar-li les peces que s'espatllaven més sovint.
També cal recalcar que l'elecció de Barreiros front a Pegaso en ocasions responia a un millor servei post venda, tant en relació a la qualificació i preparació dels mecànics que reparaven els camions en pana com del temps que trigaven en arranjar un vehicle espatllat i lliurar-lo de nou al client.
Per tant, no és gens estrany que l'empresa TRANSPORTS RIBAS de Tossa de Mar hagués optat de sempre per adquirir vehicles Barreiros atès els serveis que prestava: recollida de deixalles a la vila de Tossa de Mar i serveis de construcció amb bolquets i contenidors.
Els inicis d'aquesta empresa de la comarca de La Selva coincideix amb el desenvolupament econòmic del Pla d'estabilització de 1959 i el començament del turisme a la Costa Brava, el qual era molt estimat per les divises que generava a la malmesa economia del país. L'avi Ribas va començar el repartiment de begudes a Tossa de Mar amb un bonic Borgward, adquirit al concessionari Àngel Blanch de Girona i que actualment encara es conserva, a l'espera d'una propera restauració:
Més endavant la família Ribas va obtenir la concessió de la recollida de deixalles de Tossa de Mar, activitat que obligava a tenir una important flota de vehicles per a atendre aquest servei públic, molt especialment en els mesos d'estiu en els quals el nombre de residents augmentava molt.
A més, també van oferir camions bolquet per a atendre les necessitats de les empreses constructores, molt actives durant aquests darrers quaranta anys per la gran transformació urbanística que ha sofert les comarques gironines, especialment les costaneres. Per a aquest servei, els senyors Ribas han disposat sempre de Barreiros.
També cal emfatitzar l'acurat manteniment dels vehicles de TRANSPORTS RIBAS, empresa que disposa d'un mecànic propi que realitza diàriament el manteniment d'aquests camions.
Un camió Dodge amb bolquet Comellas, el qual encara és en actiu malgrat que ja té 30 anys, prova fefaent de la qualitat i fiabilitat d'aquests vehicles, així com del bon manteniment de que gaudeix:
Un Renault amb la cabina Dodge portacontenidors fotografiat a les instal·lacions de TRANSPORTS RIBAS :
Un Dodge amb grua també molt ben conservat:
Un altre Renault portacontenidors fotografiat dins de la nau de TRANSPORTS RIBAS, el qual munta una cabina dissenyada per Mario Gamarra per als Barreiros 4220:
Un fotografia molt habitual a dècada de 1980 i poc freqüent avui dia: un Dodge i un Renault aparcats dins de la nau que TRANSPORTS RIBAS té a l'entrada de Tossa de Mar.
Un modern Renault bolquet que palesa la fidelitat de TRANSPORTS RIBAS pels productes Barreiros-Dodge-Renault:
Un Scania fotografiat a la pedrera de TER-TRANS S.L. de Massanes (Girona), modern vehicle que permet atendre els serveis més exigents:
Desitgem que aquests vehicles que han prestat tant bon servei a TRANSPORTS RIBAS, un cop siguin retirats del servei actiu, no acabin desballestats: el seu excepcional estat de conservació tant mecànic com de xapa en justifica a abastament llur preservació.
Finalment, vull agrair públicament a en Miquel Patinyo i als senyors Ribas la seva amabilitat per a poder fotografiar els camions i explicar-me la història d'aquesta empresa, de manera que ens hem pogut fet ressò en aquest bloc.
Vaya flota. Los colores son preciosos. Esperemos que alguno sea salvado... ;-D
ResponEliminaEduardo:
ResponEliminaTener la oportunidad de ver unos camiones de tantos años, en este estado de conservación y en activo, es un auténtico lujo que hay que agradecer al señor Ribas y a Miquel Patiño.
Los colores son muy bonitos y apropiados para estos camiones. Esperemos que alguno de estos Barreiros sea preservado.