dissabte, 23 de maig de 2009

TRANSPORTS CARBONELL de Ribes de Freser (Girona)

Ribes de Freser juntament amb Camprodon són dues de les viles de més anomenada del Ripollès, possiblement per ser acreditats llocs d'estiueig. En el cas de Ribes de Ribes, hi havia tres factors que la feien particularment atractiva a començaments del segle XX: la línia ferroviària que enllaçava amb Barcelona, la proximitat al santuari de Núria i uns hotels com el balneari Montagut que permetia de prendre les aigües i gaudir dels aires frescs i sans del Pirineu, activitats molt valorades per les classes burgeses i acomodades abans de la guerra civil.

La circumstància que Ribes de Freser estigués bastida a les ribes del riu Freser, va permetre a més a més, la implantació d'algunes empreses tèxtils que aprofitaven la força de l'aigua per a generar l'electricitat amb la qual feien funcionar la maquinària.

Per tant, Ribes de Freser és un poble dinàmic que va tenir durant el segle XX una economia força diversificada. Per a atendre les necessitats de transport de les activitats industrials i de serveis d'aquest poble, va aparèixer TRANSPORTS CARBONELL, propietat de la família del mateix nom, la qual va tenir tenir un fort desenvolupament en la dècada de 1950-1970.

Els camions que aquesta empresa ha tingut és un reflex de l'evolució del món del transport des de l'arrencada després de la guerra civil fins a una normalització durant la dècada dels anys 1960.


Un dels camions d'aquesta important empresa de transport de la comarca del Ripollès, és aquest Seddon, amb una bonica i artesanal caixa de fusta, idèntica a la de les carrosses i remolcs agrícoles, fotografiat a Ribes de Freser i destinat a transports generals.


Crec que la cabina d'aquest camió fou fabricada per TALLERES NÁPOLES SA, de Saragossa, empresa que construïa la majoria de cabines dels pocs Seddon que s'importaren als llargs dels anys cinquanta i que també va dissenyar i construir una cabina muntable a qualsevol dels camions procedents de la guerra civil, la cèlebre "cabina única". Aquesta empresa a començaments dels anys seixanta faria el salt de fabricar camions i autocars sota la marca NAZAR:

img041

Un dels altres vehicles de TRANSPORTS CARBONELL era aquest Barreiros Halcon, la cabina del qual era un disseny original del fabricant francès Berliet, i que l'empresa de Villaverde va copiar sense vergonya ni miraments. Aquest model tenia un problema específic: les bombetes dels fars davanters, instal·lats al paraxocs, es fonien sovint per les vibracions i sotracs que patien. Aquest problema es va solucionar en els models posteriors, com el Saeta i l'Azor, en que els fars eren col·locats a la part inferior de la cabina.


img040


Aquesta empresa també va tenir un Barreiros Saeta de la primera època, amb un sol netejaparabrises, i amb la caixa de fusta; aquesta cabina era una evolució del Barreiros Condor amb un frontal que s'apartava del disseny original de Berliet.

img039
Segons la informació recollida de xerrades amb antics transportistes ja jubilats, aquests Barreiros no eren gaire bons, ans el contrari, foren camions força problemàtics i conflictius que petaven per qualsevol banda.

També hi ha constància que aquesta empresa va tenir d'altres camions, com un escadusser Nazar, del qual fins ara no he pas pogut trobar-ne cap fotografia.

Aquesta empresa avui dia desapareguda fou una de les principals empreses de transport de la comarca del Ripollès, talment com es posa de manifest amb aquestes fotografies. Serveixi aquesta crònica per a conservar-ne el record.

1 comentari:

  1. Xavi, si no me equivoco el Cóndor era tractora, el que tú pones sería un Halcón. Las fotos de lujo.

    ResponElimina