dimecres, 24 de juny de 2009

TRANSPORTS CARBONELL de Ribes de Freser: més fotografies.

Un dels objectius d'aquest bloc és recuperar el major nombre possible de fotografies antigues dels camions, autocars i furgonetes que van circular per les carreteres del país, amb una explicació dels seus propietaris i els transports que realitzaven. Aquesta tasca permet alhora fer-se una idea aproximada de com era Catalunya des dels anys quaranta fins avui dia: els sectors econòmics i productius que hi havia -avui dia molts d'ells quasi desapareguts o immersos en una greu crisi econòmica com és el tèxtil o la metal·lúrgia-, les carreteres i els protagonistes, l'esforç dels quals va ser cabdal per a salvar part dels mobles després de l'ensulsiada de la guerra civil (1936-1939).

La recerca de fotografies antigues de camions i autocars per la comarca del Ripollès m'han permès capbussar-me per la petita història d'unes persones concretes i del món que els envoltava, els quals han tornat a recobrar actualitat i a perdurar-ne el record des d'aquest petit espai.

En un article anterior, ens férem ressò d'una de les empreses importants de transport del Ripollès ubicada a Ribes de Freser: TRANSPORTS CARBONELL. La casualitat, la sort i, especialment, la paciència i interès d'alguns ripollesos que saben de la meva dèria per a aquesta activitat, m'ha permès disposar d'algunes altres fotografies dels camions d'aquesta empresa.

Crec que les fotografies d'època i antigues, cal mirar-se-les amb atenció i detingudament, per a poder copsar tota la informació que t'ofereixen, la qual és molta si hom hi pot esmerçar-hi el temps que una activitat d'aquesta mena exigeix.

La primera fotografia correspon a un Barreiros Halcon engalanat per a celebrar una festivitat que circula pel carrer Major de Ribes de Freser -en l'anterior article dedicat a aquesta empresa, per equivocació vaig comentar que era un Barreiros Cóndor, errada que n'Eduardo Bastida, gran entusiasta dels camions Barreiros i profund coneixedor de l'empresa de Villaverde m'ha indicat i que esmeno en aquest article; moltes gràcies Eduardo-. Als anys cinquanta i començaments dels seixanta, les festes locals gaudien d'una gran participació popular que va començar a decaure quan es va generalitzar la motorització massiva amb els primers Seat 600, les sortides del diumenge i les segones residències del cap de setmana per a satisfer el desig de la caseta i l'hortet que tant ens plau als catalans; amb la perspectiva que dóna el temps, el Seat 600 va ser la causa, tal vegada, de la crisi d'algunes festivitats populars locals atès que va estimular una altra manera d'entendre el lleure més individualitzada.

Camió Barreiros de TRANSPORTS CARBONELL de Ribes de Fréser

La segona fotografia és d'un camió Seddon, amb una bonica caixa de fusta. Desconec si la cabina fou fabricada per TALLERES NÁPOLES, de Saragossa, o era la cabina original anglesa que muntava aquest camió. Resulta molt interessant els senyors dempeus davant del camió, "endiumenjats" per a l'ocasió.

Camió Seddon de TRANSPORTS CARBONELL de Ribes de Fréser (Girona)

La tercera fotografia és un camió la marca del qual desconec. Totes les consultes que he fet per a esbrinar-ne la marca, han estat endebades. Tanmateix, crec que és un camió d'origen alemany, i el fet que anés a parar a TRANSPORTS CARBONELL és també una altra incògnita. Aquesta fotografia està presa davant de la caseta del cremallera de Ribes de Freser que arriba fins al santuari de Núria. La retolació forçosa en castellà, inclosa el topònim del municipi, ens situa a l'època i de com les gastaven aleshores.

Camió de l'empresa TRANSPORTS CARBONELL de Ribes de Fréser (Girona)

La darrera fotografia correspon al frontal d'un camió de morro força malmès, del qual tampoc en se ni la marca ni el país on fou fabricat. Possiblement els danys que patia no es podien arranjar per manca de peces de recanvi. Per l'estètica del vehicle, podria ser un vehicle anterior a la guerra civil de l'any 1936-1939, el qual fos abandonat al Ripollès els mesos de gener-febrer de l'any 1939 en la retirada de l'exèrcit republicà, i reconstruït amb peces de procedència diversa. Aquesta circumstància podria explicar les dificultats per a llur identificació.

Camió de TRANSPORTS CARBONELL de Ribes de Fréser

Les fotografies recuperades dels diversos camions que tingué TRANSPORTS CARBONELL, palesen que era una empresa força important, circumstància que no pot pas deslligar-se del fet que aleshores el Ripollès era una comarca amb una important activitat industrial fonamentada en dos sectors principals: les fàbriques tèxtils que aprofitaven l'abundor d'aigua per a generar l'electricitat amb que treballaven; i la metal·lúrgia, encapçalada per LA FARGA CASANOVA SA, a redós de la qual van aparèixer una pila de petits tallers subcontractats.

Continuarem la recerca de fotografies d'aquesta empresa; a veure si la sort ens acompanya i podem trobar la fotografia del Nazar que tingué aquesta empresa.

3 comentaris:

  1. Hola Xavi,

    en primer lugar, gracias por la mención. En segundo lugar, darte las gracias y la enhorabuena por las fotos y el blog.

    Si no me equivoco el tercer camión es un IFA alemán modelo Phaenomen Granit. IFA es con seguridad. En cuanto al segundo, yo me decantaría por alguna marca francesa (¿Citroën?)

    ResponElimina
  2. Muchas gracias Eduardo por la información.

    ResponElimina
  3. Hola, mi abuelo es el hombre con camisa a cuadros que está pisando una pelota de fútbol. Él era uno de los hijos de la familia y conductor de los camiones. Si queréis, le puedo preguntar las dudas que tenéis, seguramente se acordará. Además, creo que todavía conserva alguna documentación.

    ¡Me ha encantado encontrarme con esto!

    ResponElimina