L'Antonio Martin del Barrio és un afeccionat a l'automoció que té una important biblioteca del motor amb revistes i llibres. Un dels llibres que integren aquesta biblioteca, FIRA DE LLEIDA de l'Enric Castells i Granés, constitueix un recull fotogràfic de les celebracions de la Fira de Lleida des de la primera edició celebrada l'any 1946 fins el 1994. La capítol de cada fira l'encapçala el cartell publicitari editat aleshores per a promocionar-la i difondre-la.
L'interés d'aquest llibre rau en les nombroses fotografies que conté, que palesa l'evolució experimentada per aquesta fira els darrers cinquanta anys: els tristos i magres anys 1940, amb molt pocs expositors, i un recinte firal ben petit; la lenta represa dels anys 1950, especialment constatable a partir de les edicions del 1958-1959; i l'esclat econòmic de la dècada dels 1960 on hi ha un gran nombre d'expositors i un canvi d'emplaçament per a encabir-los. La dècada del 1970 i 1980 ha consolidat aquesta fira a les terres de Ponent, tendència confirmada aquestes darreres dues dècades.
Aquesta fira de caràcter multisectorial es celebra anyalment coincidint amb Sant Miquel, que marca l'inici de la verema. Els primers dies de tardor són particularment agradables a la capital del Segrià. Aquesta tradició firal es remunta a l'any 1232 quan el rei Jaume I va autoritzar la celebració d'una fira de deu dies de durada; ja aleshores llur inici va fixar-se el dia de Sant Miquel.
A finals dels anys 1940, destacava l'estand dels camions austríacs Steyr el representant de la qual era Lamolla SL:
La casa Ford amb els seus acreditats tractors, representada per Autotractor SA. La presència de Ford a l'Estat espanyol és remunta als anys 1920.
Cartell publicitari de la Fira de Lleida de l'any 1955:
Un dels cotxes característics dels anys 1950: el Biscuter.
Presentació d'un altre vehicle comercialitzat en la segona meitat dels anys 1950 a càrrec dels representants per Lleida i Osca, el matrimoni Castrillón-Sales: el Clua dissenyat per en Pedro Serra i fabricat per Construcciones Mecánicas Clua SL, fundada per l'industrial Joan Clua i Maluquer.
Una de les poques empreses de tractors dels anys 1950, els LANZ:
La presentació dels remolcs i maquinària agrícola de ROS ROCA l'any 1959. Aquesta empresa familiar ha esdevingut una multinacional:
L'exposició de les novetats que presentava Barreiros, fabricant de camions i autocars, l'any 1959:
L'estand dels camions Pegaso l'any 1959, competència de Barreiros, a càrrec de Lamolla SL, representant oficial d'ENASA a les terres de Lleida:
L'estand dels camions Barreiros a començaments del 1960:
L'interés d'aquest llibre rau en les nombroses fotografies que conté, que palesa l'evolució experimentada per aquesta fira els darrers cinquanta anys: els tristos i magres anys 1940, amb molt pocs expositors, i un recinte firal ben petit; la lenta represa dels anys 1950, especialment constatable a partir de les edicions del 1958-1959; i l'esclat econòmic de la dècada dels 1960 on hi ha un gran nombre d'expositors i un canvi d'emplaçament per a encabir-los. La dècada del 1970 i 1980 ha consolidat aquesta fira a les terres de Ponent, tendència confirmada aquestes darreres dues dècades.
Aquesta fira de caràcter multisectorial es celebra anyalment coincidint amb Sant Miquel, que marca l'inici de la verema. Els primers dies de tardor són particularment agradables a la capital del Segrià. Aquesta tradició firal es remunta a l'any 1232 quan el rei Jaume I va autoritzar la celebració d'una fira de deu dies de durada; ja aleshores llur inici va fixar-se el dia de Sant Miquel.
A finals dels anys 1940, destacava l'estand dels camions austríacs Steyr el representant de la qual era Lamolla SL:
La casa Ford amb els seus acreditats tractors, representada per Autotractor SA. La presència de Ford a l'Estat espanyol és remunta als anys 1920.
Cartell publicitari de la Fira de Lleida de l'any 1955:
Un dels cotxes característics dels anys 1950: el Biscuter.
Presentació d'un altre vehicle comercialitzat en la segona meitat dels anys 1950 a càrrec dels representants per Lleida i Osca, el matrimoni Castrillón-Sales: el Clua dissenyat per en Pedro Serra i fabricat per Construcciones Mecánicas Clua SL, fundada per l'industrial Joan Clua i Maluquer.
Una de les poques empreses de tractors dels anys 1950, els LANZ:
La presentació dels remolcs i maquinària agrícola de ROS ROCA l'any 1959. Aquesta empresa familiar ha esdevingut una multinacional:
L'exposició de les novetats que presentava Barreiros, fabricant de camions i autocars, l'any 1959:
L'estand dels camions Pegaso l'any 1959, competència de Barreiros, a càrrec de Lamolla SL, representant oficial d'ENASA a les terres de Lleida:
L'estand dels camions Barreiros a començaments del 1960:
Els tractors Ebro D55, amb el color blau cel inconfusible, exposats a meitats dels anys 1960:
ROS ROCA, expositor tradicional i fidel en aquesta fira, mostrant llurs novetats en els anys 1960:
L'exposició de tractors en aquells anys palesa la importància del sector primari en l'economia en les comarques del pla de Lleida:
Exposició dels tractors Hanomag Barreiros:
L'exposició de tractors Ford a càrrec de llur representant, Llovera Comercial, en els anys 1970:
Ha estat un encert la publicació d'aquest llibre a càrrec de l'editorial Ribera i Rius, d'Alcoletge, per quant reflecteix l'evolució d'aquesta fira les darreres cinc dècades, paral·lela a l'evolució econòmica i social experimentada pel país.
Estic buscant musics, orquestes i cantants de Lleida sobre 1950-1955 així com sales de ball
ResponElimina