dimarts, 28 d’agost del 2012

TRANSPORTS ESTAÑOL SL de Banyoles (Pla de l'Estany).

Ja ho hem dit en una altre ocasió. Banyoles, la capital de la comarca del Pla de l'Estany, ha tingut sempre un gran nombre de transportistes. Per diverses causes, la gent de Banyoles i dels pobles del voltant -que inclou també Besalú, una ciutat propera però pertanyent administrativament a la comarca de la Garrotxa- s'han dedicat professionalment al transport de mercaderies i de persones. 

Aquesta important activitat econòmica va propiciar-se a Banyoles i els pobles de la rodalia per la confluència de diverses causes: la seva situació  estratègica, situada a mig camí de Figueres, amb una important activitat comercial i de mercats, Girona, la capital de la província amb tot el que comporta i Olot, una ciutat industrial que va experimentar un important creixement. 

Els transportistes de Banyoles, que practicaven la professió amb carros i tartanes, tenien el suport de la gent d'ofici que treballaven per ells. Eren els carreters i ferrers, que més endavant produirien les carrosseries per camions i autocars, inclosa la construcció de cabines i caixes a la dècada dels anys 1940 i 1950, els anys de la reconstrucció de vehicles, i els mecànics que coneixien perfectament tots els elements que integraven un vehicle: el motor, la transmissió -diferencial i canvi de marxes- i la part elèctrica. Si hom disposava d'un xassís, a Banyoles li construïen un autocar o un camió sencer. 

També Banyoles va experimentar un desenvolupament de l'activitat industrial amb la implantació de fàbriques de tota mena. Quatre factors en van ser determinants: l'empenta de la seva gent -i dels pobles veïns que van establir-s'hi-, l'extensa plana que l'envolta, apte per a tota mena d'usos, la seva excel·lent comunicació i l'aigua abundant. Aquest fet va consolidar els traginers i transportistes de Banyoles.

En Pere Liu, un bon amic que continua la infatigable recerca de transportistes i vehicles, ha aconseguit unes fotografies d'un dels camions que va tenir l'empresa Estañol, de Banyoles. Un Leyland Comet retratat l'any 1956: 

IMG_0315

IMG_0317

La família Estañol ja fa molts d'any que es dedica al transport. Als anys 1940 van tenir un camió Ford Maria de la O, com era conegut, i un Bedford, un camió anglès que va tenir anomenada aquells anys. Per les comarques gironines en van circular una colla de Bedfords, d'importació. Posteriorment, a mitjans dels anys 1950, varem comprar possiblement el millor camió que hi havia aleshores al mercat, aquest Leyland Comet. 

De sempre, Transports Estañol es va dedicar als transports generals. Els seus camions eren carrossats amb unes caixes de fusta aptes per traginar tota mena de productes. Més endavant, a partir dels anys 1960, van comprar camions Barreiros per fer aquesta feina. 

Avui dia TRANSPORTS ESTAÑOL SL, una empresa familiar que opera com a societat limitada, continua en l'activitat de transport, centrada principalment en el gra. Disposa d'una flota de camions Man per al transport de mercaderies. 

Aquest bloc vol agrair el treball pacient i constant d'en Pere Liu a la recerca dels protagonistes de la història del transport al nostre país. Tres grans col·laboradors del bloc, d'esquerra a dreta: en Pere Liu, en Joan Brugués i en Joan Mercader: 

IMG_0321

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada