dissabte, 3 de maig del 2014

Camions i autocars de la Cerdanya, l'Alt Urgell, Andorra i el Ripollès.

En les sortides que aquests anys hem emprès des de la comarca del Ripollès fins Andorra, per la carretera de Toses, paral·lela a la via del tren de Ripoll a Puigcerdà, per estalviar-nos els revolts de la Collada de Toses, que tant plau als motoristes, i travessant la Cerdanya i l'Alt Urgell, hem fotografiat uns quants camions i uns autocars, tots ells, d'empreses d'automoció espanyoles desaparegudes.

Aquest recull fotogràfic, començat l'any 2006 aprofitant aquestes escapades, principalment a l'estiu, conté alguns camions i dos autocars alguns dels quals els hi hem perdut el rastre. Segurament que foren desballestats, final propi i natural d'aquests bens semovents. 

Tot just a les portes de la plana ceretana venint de La Molina, acreditada estació d'esquí i arrossinat poble d'estiueig, trobem la població d'Alp amb el seu castell fantasmagòric d'un indescriptible mal gust enfondat en la vall que s'obre devers el poble.

En aquesta població de la Cerdanya, que ha tingut, com d'altres pobles de la comarca, un gran creixement urbà aquestes darreres dècades, afavorit per l'obertura i posada en funcionament del túnel del Cadí, fotografiarem aquest camionet Ebro D150 amb llur bolquet d'un constructor local perfectament mantingut. Un vehicle molt popular i de gran utilitat de la primera meitat dels anys 1970:

P1010013

El camionet Ebro amb la seva visera muntada en el marc superior del vidre:

P1010009


Al polígon industrial de Puigcerdà, capital administrativa de la Baixa Cerdanya i capital natural de tota la Cerdanya, fotografiarem, en unes obres que semblaven aturades de molt de temps per la crisi econòmica, aquest camió Pegaso de tres eixos equipat amb una grua, una vertadera relíquia:

Grua Pegaso a Puigcerdà

Grua Pegaso a Puigcerdà (Baixa Cerdanya- Girona)

La importància de Puigcerdà s'ha reforçat i confirmat darrerament amb la construcció i posada en funcionament de l'hospital transfronterer, una demanda històrica de la gent de la Cerdanya.

De Puigcerdà cap a La Seu d'Urgell, el primer poble important que hom hi troba és Bellver de Cerdanya. Igual que Puigcerdà, es troba encimbellat damunt d'un turó per atalaiar la plana que l'envolta i protegir-se més eficaçment davant de les escomeses i els atacs freqüents que han sofert aquestes terres des de temps immemorials. En aquesta vila, on mataren en la darrera Guerra Civil en una emboscada el Cojo de Málaga, fotografiarem aquest Pegaso 1065 Europa  de xassís llarg carrossat amb un bolquet: 

Pegaso 1065 "Europa" a Bellver de Cerdanya (Baixa Cerdanya)

Aquesta fotografia permet de copsar el meravellós paisatge que es guaita des de Bellver de Cerdanya: 

Pegaso 1065 "Europa" a Bellver de Cerdanya

Superat el poble de Bellver de Cerdanya i seguint la carretera que condueix a La Seu d'Urgell, trobem un altre poble conegut per la qualitat dels estiuejants que acull: Prullans. En un prat d'un mas, a peu de carretera i exposat a la vista de tothom, hi ha aquest Pegaso  Comet també de xassís llarg i carrossat amb un bolquet. Aquests darrers anys l'han destinat a labors agrícoles. El paisatge de fons és meravellós:  


Pegaso Comet a Prullans (Baixa Cerdanya)


En el Taller Ribalaiga SA, concessionari oficial Iveco a La Seu d'Urgell, fotografiarem aquest Pegaso 1095 Super Comet amb la seva ploma i la caixa de transports generals, mig desballestat.

Pegaso Comet a La Seu d'Urgell (Lleida)

Pegaso Comet a La Seu d'Urgell (Lleida)

En un altre viatge a Andorra veiérem aquest Pegaso decapitat; li havien llevat la cabina. Cal suposar que l'han desballestat completament.

En el polígon industrial ubicat a mig camí dels pobles de Castellciutat i Montferrer, al peu de la carretera de La Seu d'Urgell a Organyà, el petit poble conegut per les seves Homilies, un dels primers texts catalans escrits juntament amb un fragment de la versió del Forum Iudicum, retratarem aquest camionet Avia de la casa Mobles Farras de La Seu d'Urgell, un autocar Pegaso amb carrosseria Stergo de l'empresa de transports de viatgers per carretera Brugulat, un bon client de can Beulas, i una tractora Pegaso Tecno matriculada a Andorra: 

Avia a La Seu d'Urgell (Lleida)

autocar PEGASO a La Seu d'Urgell (Lleida)

Pegaso Tecno a La Seu d'Urgell

En el garatge d'una benzinera que hi ha a Andorra la Vella retratarem aquest Pegaso Tecno amb cisterna pel servei de distribució de gasoli a domicilis i establiments:

IMG_9288

A l'entrada d'Andorra la Vella venint d'Espanya, abandonat en un bancal d'una finca privada tancada, hi ha un Pegaso cabina quadrada fixa de dos eixos, completament podrit i desfet. És de mal parar-hi i per aquest motiu no el retratarem pas. Els afeccionats als camions que hi heu estat, segur que el teniu localitzat i sabeu de què parlem. 

De tornada cap a Ripoll ens aturarem en la part posterior d'un hotel de la Molina per fotografiar aquest camió Pegaso 1083, de dos eixos direccionals amb bolquet i grua, que fa força temps que és deixat en aquell espai. Havia treballat en serveis de manteniment de la carretera i instal·lacions: 

IMG_9294


IMG_9302

Sortint de La Molina cap a la carretera de Toses, que és una pista forestal eixamplada en alguns trams i asfaltada, a tocar de l'estació d'esquí, hi ha una empresa d'obres públiques i de manteniment d'instal·lacions i carreteres que té un Pegaso Comet 3041 4x4 equipat amb un bolquet:  

IMG_9306


IMG_9317

Aquesta empresa disposa d'uns moderns camions Mercedes Benz amb tracció a totes les rodes per atendre els serveis. En la flota també hi tenen uns Unimogs en actiu, i un Unimog clàssic, completament restaurat, que és digne de veure. 

Des de La Molina, a través de la carretera de Toses i travessant Ribes de Freser, arribem a Campdevànol, una vila industrial el motor econòmic principal de la qual és Comforsa, l'antiga Farga Casanova SA, empresa metal·lúrgica que produeix cigonyals i altres peces de forja. En un garatge mecànic hi hagué molt de temps aquesta tractora Dodge-Barreiros, una pura desferra: 

Tractora Dodge a Campdevànol

I en una antiga gravera propera a la carretera que arrenca de Campdevànol i condueix a Gombrèn, hi hagué una colla d'anys dues cabines Pegaso, la del model 1065 Europa i una cabina quadrada, acompanyada d'una vella excavadora de rodes. Ja fa temps que el parracaire s'ho endugué tot i féu net:

Cabina d'un Pegaso cabina quadrada a Campdevànol

Aquest Pegaso 1065 Europa, fotografiat en un dels patis d'una de les fàbriques que Comforsa té a Campdevànol i que un dia veiérem que se l'enduien carretera avall carregat damunt d'una góndola, treballava en la recollida dels residus i deixalles que produïa Comforsa: 

P1010077


Aquest camió Barreiros Saeta de l'empresa Grues Peix del polígon Rocafiguera de Ripoll, que procedia del Ministeri d'Obres Públiques, estigué uns quants anys a les portes del garatge. Ja fa temps que també li hem perdut la pista:

Barreiros Saeta de l'empresa 
GRUES PEIX de Ripoll (Ripollès)

Aquests tres Pegasos també han desaparegut del Ripollès. Els dos primers eren de l'empresa Transports Domènec Soldevila, de Ripoll, i treballaven per una coneguda empresa industrial del Ripollès:

Pegaso Tecno a Ripoll (Girona)

Pegaso Tecno 4 eixos a Ripoll (Girona)

Aquest Pegaso de quatre eixos, que traginava aigua embotellada d'Aigua de Ribes, de l'empresa Fontaga SA, propietat de la família Deulofeu, fa anys que desaparegué de Ripoll, segurament que per la jubilació del seu propietari:

P1010114

Els darrers Pegasos que encara treballen a la comarca del Ripollès. Un Tecno petit que recull la brossa i un Tecno més gros del senyor Ramon Pujals, en Cumià per motiu, comprat usat a Transports Vicenç Bach de Sant Quirze de Besora, que recull els residus que produeix Comforsa, feina que abans el senyor Pujals executava amb el Pegaso 1065 Europa:

P1010101


P1010094

Fustes Magret de Camprodon anava a bosc amb aquest Ebro E110 amb grua. Aquest camió estigué una colla d'anys en un pati al bell mig del poble:

camió Ebro E110 amb grua a Camprodon (Girona)

camió Ebro E110 amb grua de FUSTES MAGRET a Camprodon (Ripollès)

Aquesta tractora Pegaso Tecno fotografiada a la zona d'estacionament pública limítrof amb la comissaria dels Mossos d'Esquadra de Ripoll, també fa una colla anys que desaparegué:

Pegaso Tecno a Ripoll

L'autoescola Freser tingué a Ripoll aquest autocar per les pràctiques. També fa anys que no n'hem sabut res més ni l'hem vist córrer.



Acabem aquesta crònica amb dos camions passavolants fotografiats a Ripoll i que treballaven en el manteniment de la línia ferroviària de Vic a Ripoll. Un Pegaso 3041 de cabina doble retratat al costat de l'estació depuradora d'aigües de Ripoll, al peu de la carretera C-17, i un Pegaso Tecno retratat a l'estació de tren de Ripoll: 

Pegaso Comet a Ripoll (Girona)

Pegaso Comet a Ripoll (Girona)

Pegaso Tecno a l'estació de Ripoll (Girona)

Records agradables que ens revenen de tant en tant i que volem compartim amb vosaltres. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada