divendres, 9 de maig de 2014

En Josep Barrabés i Palacín: maquinista d'en Josep Quintana i Clé. (I)

En Josep Barrabés i Palacin nasqué al poble de Seira, a la vall de Benasc, comarca de la Ribagorça aragonesa, el 3 de març de 1938. Quan acabà la construcció de l'embassament de la central hidroelèctrica de Campo promoguda aleshores per Hidroelèctrica de Catalunya SA, abans La Companyia de Fluid Elèctric SA, traslladaren a son pare a Susqueda per treballar en la construcció de l'embassament projectat sobre el Ter, obra que comportava la desaparició del poble. Era l'any 1948. En Josep Barrabés tenia deu anys d'edat. La família Barrabés residí al poble de la Cellera del Ter.

En Josep Barrabés amb uns seus companys fotografiats davant d'un camió de l'exèrcit espanyol al campament de Talarn, on hagué de fer la mili: 

IMG_3413

Als vint-i-tres anys d'edat, un cop llicenciat del servei militar obligatori, entrà a treballar per en Josep Quintana Clé, constructor d'obra pública la biografia del qual ja hem abordat en aquest espai. Participà en la construcció de diverses obres públiques arreu de l'estat espanyol. 

En Josep Barrabés fotografiat en la conducció de la primera màquina que tingué en Josep Quintana i Clé, una pala carregadora de rodes Michigan, que donà un resultat excel·lent:

IMG_3433

IMG_3435

IMG_3432

IMG_3437

IMG_3436

En Josep Barrabés i en Josep Quintana, amb dos treballadors que barrinaven en la construcció de l'embassament de Susqueda, fotografiats al costat de dos vehicles del senyor Quintana, la pala Michigan i una furgoneta Seat Formichetta:

IMG_3414

En Josep Barrabés treballant amb la Michigan en les obres de la construcció de l'embassament; al fons, un camió Ford amb bolquet:

IMG_3402

La Michigan conduïda per en Josep Barrabés netejant un túnel de l'embassament ensorrat:

IMG_3404

En Josep Barrabés carregant un dúmper extravial Euclid de Dragados y Construcciones SA, empresa constructora madrilenya, amb una pala carregadora de cadenes Caterpillar, per construir el canal de desaigüe de l'embassament:   

IMG_3412

Els dúmpers extravials Euclid muntaven motors dièsel Cummins i Leyland. Per provar-ne la força, els amorraven amb els para-xocs, que eren unes bigues de ferro, i empenyien amb els motors en la màxima potència. Els motors Cummins tenien més força que no pas els Leyland.

Fotografies de la construcció de l'embassament de Susqueda:

IMG_3430

IMG_3388

IMG_3410

En Josep Barrabés amb una pala carregadora de cadenes Caterpillar 955H treballà en la construcció del càmping Pola, a Tossa de Mar, que disposava de cala pròpia. La Caterpillar retratada a la platja de la cala, enmig dels banyistes:

IMG_3391

IMG_3400

IMG_3408

IMG_3411

IMG_3399

Treballs de construcció del càmping:

IMG_3401

La màquina amorrada en l'espai de la futura piscina:

IMG_3409

Rebaix del terreny amb la neteja dels arbres:

IMG_3406

Carrega de terra amb la pala de la Caterpillar 955H:

IMG_3429

Buidatge de terra per construir la piscina:

 IMG_3389

IMG_3403

Un camió Barreiros amb  el bolquet carregat de terra, abandona les obres:

IMG_3426


Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada