diumenge, 15 de juny de 2014

Autocars Farners Bus SA de Santa Coloma de Farners (La Selva): el creixement de l'empresa (III)

Dues imatges de Santa Coloma de Farners en els anys 1980 i 1990, amb el bar Saballs, en el centre de la vila, presidint les fotografies, i els vehicles habituals que corrien aquells anys:

IMG_1056

IMG_0977

Aleshores hi havia més llibertat per circular i més permissivitat dels agents de la polícia local que no pas ara. Si hom anava al bar a prendre un cafè, jugar a la botifarra o fer-la petar, podia fumar tranquil·lament dins el local i aparcar al davant de l'establiment. Les zones blaves, que obliguen a pagar per usar un aparcament públic en funció del temps que l'ocupes i que integren el paisatge de ciutats i pobles, no existien pas. Aquell món de fa quatre dies és completament extingit. La profusió de normes que limiten la nostra llibertat, i que hem assumit plenament, fa por per poc que hom hi rumiï.

La línia regular de viatgers de Santa Coloma de Farners a Sils per Riudarenes i Les Mallorquines comprada pel senyor Jordi Bosch a la família Boada l'any 1983, que incloïa tres vehicles i fou el ferment de l'empresa Farners Bus SA, registrava molt poca afluència de viatgers. Cada cop hi havia més autos particulars i el pes que aquests pobles havien tingut en el curs dels segle XX havia minvat considerablement. Aquesta línia, com ja hem exposat en l'anterior article, era coberta amb un autocar Barreiros carrossat per Vertmetal SA i que disposava de la matrícula GI-27046. Una pura carraca.

Atesa la manca de rendibilitat d'aital línia regular de viatgers, que el senyor Bosch abandonà definitivament l'any 1994, després de deu anys de servei, l'impulsà a orientar l'empresa devers l'activitat del transport de col·legis i de formació professional de les comarques de La Selva i el Gironès (Vidreres, Maçanet de la Selva, Vilobí d'Onyar). 

El senyor Jordi Bosch, que sempre tingué un gran interès i facilitat per la mecànica, estimulada per la professió de son pare, conductor d'autocars i camions, feia el manteniment i les reparacions, incloses les de xapa, dels vehicles de Farners Bus SA. El senyor Bosch és en aquest sentit molt efectiu: condueix els autocars de l'empresa o es muda la granota i realitza intervencions mecàniques de tota mena. 

Així, Farners Bus SA que majorment ha treballat amb vehicles d'ocasió, disposa dels seus propis mecànics, encapçalats per l'amo de l'empresa, el senyor Bosch, que fan el manteniment, reparacions i actuacions en la planxa: pintar els vehicles i adobar-los els cops. 

El taller de l'empresa Farners Bus SA a Santa Coloma de Farners a finals dels anys 1980, i els treballs d'intervenció completa d'un autocar 

IMG_1049

IMG_0978

IMG_1054

IMG_1018

El senyor Bosch, emprenedor de mena, compaginà el transport de viatgers -la línia regular i els serveis de transport escolar- amb el transport de mercaderies, activitat amb què s'inicià en aquesta professió en la segona meitat dels anys 1970. Comprà quatre tractores Pegaso usades i una tractora Scania nova i per compte de Contemar, companyia marítima especialitzada en el transport de contenidors en vaixells, transportava contenidors des del port de Barcelona fins a empreses de les comarques gironines: Ripoll, Sant Joan de les Abadesses, Peralada i les companyies embotelladores d'aigües minerals com fou el cas de Fonter, Font Vella i Font d'Or. 

Dues tractores Pegaso, que transportaven contenidors per Contemar, fotografiades al garatge de l'empresa Farners Bus SA ubicat davant del cementiri de Santa Coloma de Farners:

IMG_0991

Un petit cop en una de les caixes acoblades en un dels semiremolcs del senyor Jordi Bosch:

IMG_1040

L'any 1994 fou un any de grans canvis per Farners Bus SA. El senyor Bosch abandonà definitivament la línia regular de viatgers de Santa Coloma de Farners-Riudarenes-Les Mallorquines-Sils i també el transport de contenidors del port de Barcelona arran de l'entrada en vigor d'una nova normativa més restrictiva. 

El senyor Bosch centrà l'activitat de Farners Bus SA en els serveis discrecionals de tota mena, inclòs el transport dels turistes que s'instal·laven en els establiments hotelers de la Costa Brava en la temporada d'estiu. Treballaven molt a Lloret de Mar i Blanes, viles que disposen de moltes places hoteleres. Aquest fet comportà l'ampliació de la flota de vehicles. Compraren usat un autocar Pegaso carrossat per en Beulas:

IMG_1038

IMG_0981

També compraren un autocar Barreiros: 

IMG_1016

IMG_1014

L'autocar Barreiros amb un petit cop que patí:

IMG_1035

Fou el torn de dos autocars Pegaso que muntaven unes carrosseries Ayats molt refinades, matriculats a València i comprats usats. Fotografies del primer cotxe, i del trencament del vidre panoràmic davanter:

IMG_1050

IMG_1051

IMG_1060

IMG_1020

IMG_1039

IMG_1019

El segon autocar Ayats amb una carrosseria carregada de cromats i ornaments:

IMG_1043

IMG_1057

IMG_1032

Els serveis discrecionals comportaren la compra d'un microbus Mercedes Benz per atendre transports reduïts de viatgers:

IMG_0979

IMG_1010

IMG_1009

IMG_1023

IMG_1042

IMG_0984

IMG_1037

La flota d'autocars que Farners Bus SA tenia a finals a finals dels anys 1980. Dels primers cotxes, conservava el Barreiros carrossat per Castro Caride i equipat amb un motor del Super Azor de cent quinze cavalls de potència. També hi ha retratat el primer autocar que estrenà Farners Bus SA, un Scania carrossat per Ayats i que abordarem en el proper article:

IMG_0974


Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada