dissabte, 20 de setembre del 2014

Alguns camions retratats a les Espanyes.

Uns bons amics de viatge a les Espanyes, en Marc i la Raquel, fotografiaren uns camions que presenten un cert interès. Per aquest motiu, els exposem en aquest article. Els dos primers camions, el Avia i el Barreiros, foren retratats a la província de Terol. 

El primer vehicle és un camionet Avia dotat de cabina doble amb capacitat per transportar una colla de treballadors del Ministeri d'Obres Públiques espanyol; també disposa d'un petit bolquet a la part posterior per traginar maquinària de mida petita, eines i material de construcció.

Avia MOP2

Avia MOP1

Avia MOP

Aquest Avia, que conserva els colors distintius originals del Ministeri d'Obres Públiques espanyol, reposa damunt d'unes barres per afavorir-ne la seva conservació. Hagués estat també profitós d'aixoplugar-lo sota un cobert per evitar que el temps inclement que fueteja aquell territori el danyi més del compte. Una iniciativa lloable però susceptible de ser millorada. A vegades, i aquest cas ho sembla confirmar, hi ha la tendència natural a deixar les coses a mig fer.

Els camions de cabina doble s'han concebut i adreçat a atendre els requeriments d'empreses privades -constructores, companyies subministradores de serveis bàsics com l'aigua, la llum, el gas i l'electricitat-, de les administracions públiques -organismes d'obres públiques, cossos de bombers, brigades forestals i d'obres i serveis municipals- que han de transportar alhora el personal i la mercaderia. També alguns autònoms que prestaven un servei mixt de taxi i transport de mercaderies en zones d'alta muntanya mal comunicades usaren camions de cabina llarga; amb la proliferació dels vehicles a motor i l'abandonament dels pobles muntanyosos per causa de les condicions de vida d'una duresa extrema, aquesta mena de transport mixt és residual avui dia. A Catalunya, gairebé s'ha extingit. Es conserven una o dues línies a l'Alt Urgell i la Baixa Cerdanya. 

A diferència dels camions Ebros, lents i duradors, els camions Avia eren més lleugers i ràpids amb una cabina prou còmode i panoràmica aquells anys. Les mecàniques Perkins que muntaven eren de la màxima confiança dels seus potencials clients. 

El segon camió retratat és un Barreiros gros carrossat amb un bolquet. El color granat original amb què era pintada la cabina està força descolorit. Uns brètols li trencaren, probablement a cops de roc, els vidres i els llums. Conserva, trencada, la visera blava. I atenent al clapejat ferruginós que presenta la cabina i el bolquet, fa molts anys que el Barreiros jeu en aquell solar.

Barreiros Terol1

Barreiros Terol2

Barreiros Terol4

Barreiros Terol5

Barreiros Terol6

Barreiros Terol

Barreiros Terol3

El bolquet del Barreiros, completament rovellat, i la limitació de velocitat a seixanta quilòmetres per hora, palesen que fa molts anys que fou dipositat en aquell clos. La matrícula de Madrid indica que fou comprat d'ocasió per un transportista de Terol. És possible que l'hagués estrenat alguna important empresa constructora amb seu a la capital d'Espanya i que al cap d'uns anys hagués espetegat a Terol, Un fet habitual dècades enrere. Molts transportistes de províncies adquirien camions usats a les principals ciutats espanyoles com Barcelona, Madrid i Bilbao.

El tercer vehicle captat a Matapozuelos, un poble proper a Medina del Campo, per en Francesc del Val Sirvent, és un camionet Avia amb una cinquena roda acoblada que arrossega un petit semiremolc d'un eix usat de xurreria ambulant.

IMG_3148

IMG_3150

Aquest Avia, que correspon al darrer model que muntava la cabina original, convenientment posada al dia, és únic en la seva categoria. N'hi ha algun més de camió Avia de carrossers i tallers mecànics per arrossegar semiremolcs. Un vehicle admirablement conservat que es fa present en les festes dels pobles de la província de Valladolid per servir els seus fregits a la concurrència local i els passavolants.  

A Catalunya també s'hi troben ferros abandonats i podrits, majorment en masies i granges disseminades pel país. Un exemple és aquesta furgoneta Ebro dipositada a la part posterior d'una masia de la comarca d'Osona. Està completament podrida i projecta una imatge tètrica:

IMG_3744

IMG_3746


IMG_3791

IMG_3748

IMG_3752

També les fires i trobades de vehicles d'època, que han experimentat una gran expansió aquests darrers anys arreu Catalunya, constitueixen una bona ocasió per gaudir de les motos, autos, furgonetes i camions que hi són exposats. És el cas d'aquest camionet Sava amb un cabina ben original d'un col·leccionista de Gandesa, capital de la comarca de la Terra Alta, i d'una furgoneta Volkswagen exposats en una trobada de vehicles d'època i que l'amic Miquel Trilla ha tingut la gentilesa de fer-nos arribar: 

IMG-20140912-WA0008

IMG-20140912-WA0009

IMG-20140912-WA0010

Amb paciència, interès i sort hi ha la possibilitat encara de trobar vehicles interessants que han circulat per les nostres ciutats, pobles i carreteres. Els que són irrecuperables poden proveir de peces les unitats que són objecte de restauració.

Agraïm a en Marc i la Raquel, al senyor Del Val i a en Miquel Trilla les fotografies que il·lustren aquest article sobre vehicles singulars que s'han trobat en els seus viatges.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada