dijous, 24 de desembre del 2015

Trobada de Nadal a Alcarràs: els camions clàssics de Transports Herguido amb el dinar posterior i la visita a la cooperativa agrícola de El Soleràs (Les Garrigues).

Acabada la visita al desballestament d'en Joaquim Bernadó ens desplaçarem fins a la nau d'Alcarràs on en Claudi i l'Eduard Herguido Fo tanquen els camions clàssics que han aplegat. Xassís i motor, completament refets, de la cabina del Barreiros Super Azor que està adobant en Carlos Tomàs Roure, propietari del Taller Central:

IMG_9797

Un camió Dodge 300 que dugué de Butsènit, una partida de l'horta de la ciutat de Lleida, de dos eixos i amb caixa per transportar cereals, fruita i farratges, en Josep Maria Pociello:

IMG_9749

IMG_9751

IMG_9755

IMG_9763

IMG_9768

Aquest Dodge 300, que deriva directament del fiable i robust Barreiros 4220, fou comprat pel senyor Ángel Belencoso Invernon, veí de Ribera de Cardós que treballava a bosc. Fou matriculat el 20 de març de 1979. Equipava una grua per desemboscar troncs dels boscos del Pallars Sobirà. Atès que ben aviat el camió se li féu petit, lliurà el Dodge 300 al concessionari oficial de Lleida, Motor Lleida SA, i comprà un altre Dodge de tres eixos, que disposava de més capacitat de càrrega. En Josep Maria Pociello Casas, que havia de renovar un vell camió Ebro, comprà seminou -només tenia un any  mig- l'any 1981 el Dodge 300. Li muntaren una caixa per transports generals construïda per Carrosseries Chic SL, de Lleida, una altre empresa carrossera familiar desapareguda.

El Dodge 300, que fou comprat pel senyor Pociello per transportar la fruita collida en seva finca fins el magatzem familiar, a Butsènit, activitat que dura tres mesos, tingué, en els primers anys, targeta de servei públic per fer transports ocasionals de llenya, cereals, farratges. Al cap d'uns anys, disposà de la targeta de transport privat per transportar únicament la pròpia producció de fruita a Lleida. Aquest camió, que presenta un estat de conservació excel·lent, només surt a la carretera uns pocs mesos de l'any.

La restauració executada en el Barreiros Super Azor de Transports Herguido causà l'admiració dels assistents a l'encontre:

IMG_9769

I el Sava-Berliet de deu rodes, comprar a Conca, la restauració del qual està força avançada. Les peces que li falten -les portes, els para-xocs, el parafangs i la calandra del radiador- són al Taller Central d'Alcarràs, establiment que ha refet la cabina i l'ha pintada: 

IMG_9771

Dos models de camions, de concepció distinta, que comparteixen la mateixa cabina ideada pel gran fabricant francès Berliet:

IMG_9774

De mica en mica la boirà s'esvaí i aparegué calmosament el sol:

IMG_9803

Fotografia d'en Xavier Maraña al volant del Sava-Berliet on s'aprecia el llamp de motor que munta aquest camió:

IMG_9816

Els tres camions que acudiren a la trobada que tingué lloc a Alcarràs amb alguns dels assistents:

IMG_9838

IMG_9831

De dreta a esquerra, en Josep Maria Pociello, l'Antoni Arimany Piella, en Claudi Herguido Fo, en Carlos Tomàs Roure i en Raul Codina Caberol:

IMG_9833

Llistons de fusta, convenientment tractats, per fer la caixa del Sava Berliet:

IMG_9783

De dreta a esquerra: en Xavier Castells, en Xavier Maraña, en Joaquim Bernadó Valero, en Fernando, en Ricard Palomas amb la seua filla, en Carlos Tomàs Roure, en Raul Codina Caberol, en Josep Maria Pociello, en Claudi Herguido, en Toni Arimany Piella i en Joan Vallcorba Pomier:

IMG_9822

IMG_9824

El Dodge de la família Pociello, i el Sava-Berliet i el Barreiros Super Azor de la família Herguido:

IMG_9846

El Citroen DS dels senyors Salés, una de les sorpreses de l'encontre, és un dels automòbils més bells mai fabricats:

IMG_9835

D'Alcarràs marxarem fins a Granyena de les Garrigues per dinar al restaurant hotel La Garbinada; a la plaça del poble, on s'ubica el restaurant, fotografiarem aquest autocar Daf de l'empresa Solé carrossat per Obradors:

IMG_9860

Havent dinat, a la societat cooperativa agrícola de El Soleràs, on produeixen l'anomenat oli de Les Garrigues, extret de l'oliva arbequina la qualitat de la qual és reconeguda per una denominació d'origen protegida, ens ensenyaren el procès d'elaboració de l'oli. La producció principal de l'oli de les Garrigues és exportada a Itàlia, país que envasa i comercialitza arreu del món l'oli espanyol. Façana de la cooperativa de El Soleràs:

IMG_9872

El Citroen DS que els senyors Sales dugueren des de Reus aparcat al pati de la cooperativa:

IMG_9879

IMG_9885

IMG_9883


Agraïm als amics de Lleida, en Claudi i l'Eduard Herguido, en Carlos Tomàs, en Joaquim Bernadó, en Fernando, en Josep Maria Pociello i en Raul Codina, les activitats que ens programaren en la trobada de Nadal celebrada a les comarques del Segrià i Les Garrigues. Tant de bo que ho poden repetir aviat.

5 comentaris:

  1. Comprat a Tresjuncos (Conca) a aquets camió, cuan era petit el carregaben de bales de palla i el possaven al costat de la plaça de toros que es montaba amb remolcs de tractors, i pujaven damunt del Sava Berliet i gaudiem d'una vista priviligiada de la festa dels toros al poble de la meva mare. I casualment el que us ha vengut el Camió apart de ser del poble de la meva mare, treballemt junts a l'EMT DE MADRID.

    ResponElimina
  2. Comprat a Tresjuncos (Conca) a aquets camió, cuan era petit el carregaben de bales de palla i el possaven al costat de la plaça de toros que es montaba amb remolcs de tractors, i pujaven damunt del Sava Berliet i gaudiem d'una vista priviligiada de la festa dels toros al poble de la meva mare. I casualment el que us ha vengut el Camió apart de ser del poble de la meva mare, treballemt junts a l'EMT DE MADRID.

    ResponElimina
  3. Antonio:

    Quan el Sava-Berliet estigui acabat, en volem fer un article exposant la seva història. La informació que tu i en Fernando, que l'ha venut a en Claudi Herguido, serà molt valuosa per redactar-la.
    En tot cas, el camió, que tenia un destí incert, ha caigut en bones mans. La restauració està gairebé acabada. I la qualitat del treball, executada pel Taller Central d'Alcarràs, és d'una gran qualitat.

    Molt bon Nadal.

    ResponElimina
    Respostes
    1. I tant que ha caigut en bones mans!!!!!, de fet varem estar parlan amb Fernando perque tires enrera lo que anaba a ser el "futur incert"...
      Per cert el Sava Berliet te ja una pinta espectacular!!!!!

      Elimina
  4. Antonio:

    Malgrat que se'n vengueren pocs de Savas-Berliet, fou, sens dubte, un dels millors camions que hi hagué aleshores a Espanya. No m'agraden les afirmacions categòriques atès que, en aquesta matèria, hi ha opinions per tots els gustos.

    Aquest camió presenta detalls i prestacions insòlites que cap dels vehicles que es produïen aleshores a Espanya equipava. I que les empreses espanyoles incorporaren més tard.

    També és cert, per l'opinió expressada per transportistes jubilats, que les mides del vehicle, en les carreteres d'aquells anys, causava problemes de maniobrabilitat.

    En tot cas, els nous propietaris, plenament conscients del seu valor, n'han executat una restauració finíssima i acurada. Les fotografies són clares al respecte.

    Només cal que, un cop acabat, amb la seva caixa, tu i en Fernando us acosteu a Alcarràs per a veure'l.

    ResponElimina