dilluns, 30 d’abril del 2012

Els darrers camions Pegaso que treballen a Barcelona.


El proper any s’escaurà el vintè aniversari de la venda d’ENASA, el fabricant espanyol de camions i furgonetes de titularitat pública, a IVECO, un dels grans fabricants europeus amb presència als cinc continents.

Durant aquests gairebé vint anys, els Pegasos que corrien per les carreteres, ciutats i pobles, han minvat considerablement. Encara se’n veuen, però escadusserament. També caldria afegir-hi els Pegasos conservats pels seus propietaris per motius sentimentals. N’hi ha un bon grapat.

A Barcelona, de camions Pegasos en tinc comptabilitzats menys d’una desena que treballen diàriament. Curiosament pertanyen a dos rams concrets: les neteges de clavegueram, pous i foses sèptiques, i les empreses constructores i de venda de material de construcció.

Els Pegasos del sector de les neteges industrials munten cisternes i motors per xuclar les restes que cal extreure. I els del ram de les constructores i dels materials de construcció, són Pegaso equipats amb un bolquet i una ploma per les tasques de càrrega i descàrrega.

El més antic, de l’empresa GIMENO, és aquest Pegaso matriculat l’any 1984 amb la seva cisterna per emmagatzemar els residus de les aigües negres i del clavegueram fotografiat al carrer Muntaner de Barcelona:



El segon Pegaso de neteges industrials, model posterior de l’anterior, fotografiat a l’avinguda Diagonal:



Un Pegaso Tecno de l’empresa Neteges Berrocal, impecable, fotografiat al carrer Muntaner:



I el darrer Pegaso d’aquest ram pertany a l’empresa neteges Zepol Systa SL, de Cornellà del Llobregat. És un Pegaso Mider fotografiat davant d’una casa senyorívola de l’avinguda Diagonal de Barcelona:



El xofer amb el qual varem enraonar va informar-nos que encara havia de treballar uns quants anys més. L’amo del camió té la intenció de repintar-li la cabina.

També hi ha un Pegaso Tecno de l’empresa CASA ROJALS, de mudances i guardamobles, amb la seva combinació de colors blanc i vermell:



Del ram de les empreses constructores i venda de material de construcció, hi ha constància dels següents Pegaso en actiu. Aquest Pegaso Tecno que munta un bolquet i ploma, d’una empresa constructora catalana, comprat ja usat, fotografiat al carrer de Buenos Aires de Barcelona:



Un altre Pegaso Tecno de l’empresa SUCCESSORS DE J. PALLEROLS, de Barcelona, també equipat amb un bolquet i una ploma:



Un altre Pegaso Tecno d'una empresa constructora fotografiat al carrer de Còrsega de Barcelona, just davant d'una empresa de venda de materials de construcció i ferramentes per obres:



Durant aquests anys hi havia uns quants Pegaso Tecno i Mider que els hi hem perdut la petjada completament. Els anys de bonança econòmica –i malbarament- que es van acabar abruptament l’any 2008 van permetre a moltes empreses i autònoms de renovar els camions amb el qual es guanyaven el jornal. Dos Pegasos que no n'hem sabut res més:





Quatre anys enrere, encara corrien uns quants Pegasos Comet, un model mític de la marca del cavall alat. L’un, molt conegut, pertanyia a l’empresa Cuatrecasas dedicada a la recollida de runa en contenidors. Als afeccionats als camions vells, ens agradava de fotografiar-lo amb la seva cabina petita de disseny arcaic circulant enmig dels cotxes i autobusos de Barcelona.

Segurament que el conductor que es guanyava les garrofes conduint-lo diàriament enmig dels embussos de la ciutat, el maleïa més d’un cop quan patia de mal d’esquena o de ronyons. La comoditat d’un vehicle dissenyat a principis de la dècada del 1960 no podia pas comparar-se amb els moderns camions que circulen avui dia. Aquest Pegaso Supercomet fotografiat a l'avinguda Diagonal de Barcelona:



Fotografiat al carrer de la Riera de Sant Miquel de Barcelona:



L’altre Pegaso Comet estava impecable. Muntava un bolquet baix i transportava bigues i estructures de ferro, molt demandades en la dècada anterior, els anys del creixement immobiliari fora mida.

Quan es va fotografiar al carrer Aribau de Barcelona, el conductor enriolat va comentar que era vell però molt fiable. Aquest camió ja fa temps que no l’hem vist més circular. El seu motor emetia un soroll inconfusible que t’advertia de llur presència. Amb la jubilació del seu propietari, deu estar tancat en algun garatge o nau.



També havia corregut fins fa no pas gaire anys, aquest Pegaso 1065 de l'empresa Transports i Excavacions Artosa, de Barcelona. Aquest camió és tancat a una nau de l'empresa i surt algun cop:



L'empresa ARTOSA també tenia aquest Pegaso Trakker amb matrícula de vehicle especial fotografiat a la confluència del carrer de Còrsega amb el Passeig de Gràcia:



Tanmateix, Barcelona acull un petit tresor. El prototip de Pegaso Z-207 amb doble eix davanter direccional conservat a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona, integrada dins de la Universitat Politècnica de Catalunya, al capdamunt de l’avinguda Diagonal. Una donació d’ENASA a aquesta Escola pel reconeixement pels enginyers formats en aquesta Escola que van contribuir a forjar el prestigi dels camions Pegaso.












Quelcom de semblant succeeix a les carreteres i pobles de la resta del país. En Jordi Núñez, un bon amic de l'Arboç (Baix Penedès), ens ha enviat les dues últimes caceres de Pegasos que ha realitzat. L'un és un Pegaso 1121, un dels camions més lletjos que va fabricar ENASA a corre cuita per substituir el Pegaso Comet, amb un caixa de transport de bestiar, circulant per la carretera Nacional 340 dins del nucli urbà de l'Arboç:



L'altre és un furgó Sava-Pegaso impecable, amb caixa metàl·lica:



Aquests són els darrers Pegaso que hom pot veure per Barcelona. Els últims camions d'una gran nissaga, descendent de la mítica Hispano Suiza.

1 comentari:

  1. "un Pegaso 1121, un dels camions més lletjos que va fabricar ENASA" : no penso aixo, penso mes que es un model al cual s'hem mai acostrumbrat: arrivat molt tard despres de la cabina alta i construit poc de temps. Pero completava be la gama "cuadrado" amb une estetica molt proprera i modern. El 1127 amb les grandes rodes tipus "artilleria" i la cabina estreta, era menys bonic aixo si...

    ResponElimina