dijous, 7 de març de 2013

Carrosseries construïdes per en Josep Vert i Planas de Torroella de Montgrí (II).

La capacitat de la família Vert, carreters i carrossers de Torroella de Montgrí, per construir carrosseries d'òmnibus es fa patent en les fotografies conservades en l'arxiu del senyor Josep Vert. S'ha de tenir present que els Vert no eren pas els únics constructors de carros de Torroella de Montgrí. N'hi havia d'altres, com la família Plaja, que van fer també el salt a la construcció de carrosseries de fusta per òmnibus i, més endavant, a finals dels anys 1950, de carrosseries metàl·liques per autocars.

Carrosseria de fusta per òmnibus construït per en Josep Vert i fill, dedicats a la construcció i reparació de carrosseries per automòbils amb un local al carrer Figueres de Torroella de Montgrí:

IMG_6371

IMG_6369

IMG_6375

Òmnibus Ford amb matrícula GI-853 de l'empresa Vicenç Presas i companyia, una coneguda i antiga empresa de transports de viatgers per carretera de Torroella de Montgrí:

IMG_6377

IMG_6379

Una altre carrosseria de fusta, amb el disseny propi dels anys 1920, i el banc damunt del sostre. No es corria pas gaire aquells anys:

IMG_6385

Una altre carrosseria construïda per en Josep Vert per l'autocar que cobria la línia regular de Torroella de Montgrí a Girona, titularitat de l'empresa Vicenç Presas i companyia:

IMG_6390

IMG_6392

Una de les primeres carrosseries metàl·liques construïdes per en Josep Vert al taller de Torroella de Montgrí. Sobre un xassís d'un camió Studebaker que havia estat de Transports Esteva de l'Escala, recader de l'Escala fins a Girona i Barcelona, per encàrrec d'en Francesc Planas, soci de l'empresa Vicenç Presas i companyia, en Vert va construir aquesta carrosseria metàl·lica. En els anys 1940  i 1950 era freqüent d'usar xassissos de camions per a transformar-los en autocars i  muntar-hi una carrosseria. Quan el motor original del Studebaker, de benzina, va fer figa, van equipar-lo amb un motor dièsel Deutz que va resultar just de potència; i aquest autocar encara va tenir un tercer motor, el d'un Pegaso dièsel de cent quaranta cavalls de potència: 

IMG_6360

IMG_6356

IMG_6358

Al poble de l'Escala, a més de Transports Esteva, hi havia un altre recader que feia el servei de paquets cap a Girona, Transports Marquet. Aquesta empresa familiar de paqueteria, que usava camions petits i furgonetes, va plegar fa poc temps.

Una altre carrosseria metàl·lica construïda sobre un xassís Pegaso, amb acabats de luxe. Llur bellesa palesa la gran capacitat del carrosser Vert per produïr uns dissenys moderns:

IMG_6362

IMG_6198

Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada