dimecres, 13 de març de 2013

Els dos tallers de Carrosseries Vert a Torroella de Montgrí (Baix Empordà).

La família Vert, carreters i carrossers, són oriünds de Torroella de Montgrí, a la comarca del Baix Empordà. En aquesta vila, que acumula tanta història, els Vert construïen i reparaven carros i tartanes. Eren un dels molts carreters que hi havia pertot el país. Cada poble d'una certa importància tenia un carreter amb coneixements de ferrer per a produir totes les peces metàl·liques que la construcció d'un carro i una tartana precisava. 

Amb l'ànim d'oferir una completa i exhaustiva informació de les carrosseries Vert, en aquest article us presentem unes fotografies d'època dels dos tallers que la família Vert tenia al centre de Torroella de Montgrí on fabricaven i reparaven carros i tartanes i, més endavant, produïen carrosseries d'òmnibus, caixes per a camions, reparacions, transformacions i reformes de tota mena.

El senyor Miquel Graells ha confeccionat un croquis on situa els dos tallers de Can Vert. El del carrer Figueres era especialitzat en la producció de carrosseries per òmnibus; l'edifici del carrer Roser cantonada amb el de Figueres hi tenia la residència, en la part superior, el senyor Vert i el taller a la part inferior, en la cota de carrer. 

 Carrer Roser - Figueres croquis

El taller del carrer Roser, cantonada amb el carrer de Figueres, la part superior del qual constituïa el domicili particular de la família Vert fotografiat l'any 1936. Les lletres ferrades Carrosseries eren escrites en català. L'any 1939, amb la brutal repressió contra la llengua i la cultura catalanes executada per la dictadura feixista del general Francisco Franco, van haver de ser forçosament en castellà:

Arrer Roser 1936

En aquest local, l'any 1940 i 1941, per encàrrec de Explotació de Ferrocarrils per l'Estat, organisme públic que tenia atribuïda la competència de gestionar les línies de ferrocarrils de via estreta d'empreses privades que havien fet fallida, que eren gairebé totes l'any 1939 un cop acabada la Guerra Civil Espanyola, en Josep Vert va construir les carrosseries dels vagons per a viatgers del tren petit de Palamós. En Miquel Graells, que ens ha fet aquest dibuix i notes, ho recorda perfectament quan era un vailet i s'embadalia veient com els operaris fabricaven artesanalment aquells vagons de fusta:

Carrer Roser 1936

Aquest local, a mitjans dels anys 1950, reconvertit en una ferreteria. Les seves dimensions i alçada no el feien pas apte per carrossar camions i autocars, que eren cada cop més grossos. Al carrer Roser, davant de la casa de la família Vert, un autocar carrossat per a cobrir la línia regular de Figueres a Cadaqués que passava per Castelló d'Empúries i Roses:

Arrer Roser 1954

Tres camions Sava-Austin pendents de ser carrossats a Can Vert:

Arrer Roser 1962

La planta baixa d'aquesta casa cantonera ocupada per una ferreteria:

façana carrer roser 5

El local de la finca sense cap activitat per causa del tancament de la ferreteria que n'ocupava els baixos: 

façana carrer roser 6


Fotografia d'aquesta finca presa en la segona meitat dels anys 1990:

Carrer Roser 1995

En Miquel Graells, bon amic i col·laborador del bloc, ens ha enviat unes fotografies de distintes èpoques del local del carrer Figueres on la família Vert construïa les carrosseries d'autocars i les caixes per a camions. Un xassís d'un autocar, que s'havia de carrossar, retratat l'any 1928 davant d'aquest local:

Carrer Figueres 1928

Aquesta finca amb la façana completament remodelada i que disposava d'una porta prou ample i alta per facilitar l'accés i sortida dels vehicles:

Carrer Figueres 1935

Aquest local retratar l'any 1950 amb les lletres ferrades d'estil art déco:

Carrer Figueres 1950

A finals dels anys 1950, en Josep Vert va iniciar la construcció d'una nau moderna al carrer Saragossa de Girona, que també acollia el domicili i les oficines. El mes de gener de 1962 va començar la producció de carrosseries i reparacions en aquest nou taller. Els dos locals de Torroella de Montgrí eren història. Aquest bloc vol expressar el seu agraïment al senyor Miquel Graells per tota la informació facilitada sobre aquesta important nissaga de carrossers gironins. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada