dissabte, 20 d’abril de 2013

Dos camions Nazar a l'avinguda Jaume I de la ciutat de Girona.

En Víctor Lacarta, que ha fet un treball extraordinari de postals turístiques molt en voga als anys 1960, 1970 i 1980 on s'hi retraten casualment vehicles de la casa Nazar, amb l'explicació de l'indret i l'any, el model del vehicle Nazar, l'editor i interès de la postal, ens ha facilitat una fotografia dipositada a l'arxiu municipal de la ciutat de Girona d'una escena quotidiana de l'avinguda Jaume I que recull dos camions Nazar, un de gros i un de petit. 

camiones Nazar Girona


En aquesta fotografia, presa des d'un terrat o d'un balcó superior d'una casa de l'avinguda Jaume I, s'hi aprecien dos camions Nazar model B: un camió gros de set tones que circula per l'avinguda Jaume I amb una visera a la cabina, caixa de fusta i alces per a transports generals i, al seu costat, aparcat, un camionet Nazar B petit de 3.500 quilos també carrossat amb una caixa de fusta i vela baixa. 

Segurament que és impossible d'escatir quina va ser la motivació del fotògraf en capturar aquella imatge en aquell precís instant. Què va ser allò que volia captar el fotògraf, l'interès i l'objectiu real de la fotografia. Què l'atreia del quadre que recull la fotografia. Potser els autocars aparcats a l'avinguda Jaume I on moltes línies hi tenien la seva parada final i de començament de trajecte; tal vegada els vianants que transiten pel carrer; o la intensa circulació de vehicles en aquells anys de la dècada del 1960 en una de les principals artèries del centre de Girona. Sense descartar que el fotògraf volgués retratar precisament els dos camions Nazar, l'un al costat de l'altre. Qualsevol hipòtesi és versemblant. Independentment de l'objectiu del fotògraf, quaranta cinc anys més tard podem gaudir de dos camions Nazar.

Tan bon punt disposarem d'aquesta fotografia, lliurada per en Vïctor Lacarta, ens posarem en contacte amb dos grans col·laboradors del bloc. En Joan Mercader, que té una memòria prodigiosa de la major part dels camions que van córrer per les carreteres gironines, i en Pere Liu, que en qualitat de cap de mecànics del concessionari oficial Nazar de les comarques gironines en va reparar la major part i ens podria donar raó sobre els propietaris d'aquests dos camions Nazar. 

Malauradament, aquestes gestions han estat infructuoses. Ni en Pere Liu ni en Joan Mercader en sabien pas res dels amos d'aquests dos Nazars que circulaven per l'avinguda Jaume I de Girona. El Nazar gros, que transporta uns bidons negres, era molt semblant al que tenia l'empresa Gimferrer de Banyoles, la fàbrica de les saques com era coneguda. Tenia una caixa de fusta amb alces semblant, però sense la franja decorativa horitzontal. La conclusió és que aquest Nazar no procedia pas del cantó de Girona.

En quant al Nazar B de la fàbrica de les saques, el van comprar ja usat a Transports Pla, un transportista de Banyoles. Muntava un motor Perkins importat del Regne Unit. En Pla, abans de vendre'l, va fer-lo repassar completament a en Pere Liu. El resultat d'aquest camió va ser excel·lent.

Respecte del Nazar B xic, de 3.500 quilos, flanquejat per dues furgonetes Citroen 2 CV, molt populars aquells anys, tampoc hem pogut saber qui era el seu propietari. Sent un camió de distàncies curtes, possiblement que procedia d'un poble proper a Girona.

La coneguda empresa de transports Mateu i Mateu tenia a Girona en la dècada dels anys 1960 un camionet Nazar B de 3.500 quilos molt semblant a aquest. També tenia una caixa de fusta i una vela baixa, a l'alçada de la cabina, per poder passar per sota d'un arc del barri antic i repartir la paqueteria per tots els racons de la ciutat de Girona. A la vela, amb lletres gruixudes hi anunciava Mateu i Mateu, una de les empreses de transports més importants de la dècada dels anys 1960 i 1970 que va acabar com el rosari de l'aurora.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada